Russische oorlogsschepen voor onze kust: ondanks terugval blijft waakzaamheid geboden.

28 februari 2023

Hoewel er in vergelijking met 2021 en 2020 een sterke terugval vastgesteld wordt in het aantal Russische schepen die langs onze kust varen, blijft waakzaamheid geboden. Dat stelt Kamerlid Jasper Pillen, die ook de vorige jaren de cijfers opvroeg bij de Minister van Defensie. 

"In 2022 passeerden nog 30 Russische militaire schepen langs onze kust, terwijl dat er in 2021 en 2020 respectievelijk nog 76 en 88 waren”, weet Pillen. 

 

“Het drukke jaar 2021 had zeker te maken met de Russische oorlogsvoorbereidingen. Toen passeerden bijvoorbeeld opvallend veel amfibische landingsschepen. De aan de gang zijnde oorlog kan nu de reden zijn voor de sterke vermindering in 2022. De Turkse beslissing om de Zwarte Zee af te sluiten voor oorlogsschepen zal bijvoorbeeld zeker meespelen.”

 

De Russische oorlogsschepen hebben uiteraard het recht om door de Noordzee en het Kanaal te varen. “Maar het is wel essentieel dat we deze bewegingen goed monitoren en begeleiden: onze zee is een essentiële schakel in onze energiebevoorrading en onze communicatiecapaciteit geworden. Het is dus nog maar normaal dat we dit alles dan ook afdoende beschermen. Onze defensie speelt voor die langsvaarten een cruciale rol.”

 

De Belgische patrouilleschepen van de marinecomponent, de Castor en de Pollux, hebben als taak deze langsvaart te monitoren, dit naast hun talrijke andere opdrachten zoals patrouilleren in onze wateren, milieu- en visserijcontrole en ondersteuning van de andere overheidsdiensten, bijvoorbeeld bij het zoeken en redden naar transmigranten die de overtocht wagen. “De opdrachten voor deze veelzijdige schepen worden steeds uitgebreider, ik blijf dan ook pleiten voor een uitbreiding van deze capaciteit. Ik verneem dat er concrete plannen zijn voor 1 of 2 extra patrouilleschepen en ga de snelle aankoop in het parlement blijven bepleiten” aldus Pillen. "Defensie toont hier opnieuw dat ze met relatief beperkte middelen een belangrijk rol speelt - ter land, ter zee en in de lucht - om onze nationale en collectieve veiligheid te garanderen" onderstreept Pillen.

 

Het verdachte handelen van een Russisch schip dat eind vorig jaar vermoedelijk onze kritische infrastructuur aan het bespioneren was, moet een verdere wake-up call zijn voor de Europese landen. “Ons land nam op initiatief van de Minister van Noordzee Vincent Van Quickenborne in 2022 al een reeks nieuwe maatregelen. Zo werd beslist dat er dit jaar al nieuwe software zal worden aangekocht om dit soort verdachte activiteiten nauwkeuriger te kunnen detecteren en op te volgen. En de nieuwe wet op de maritieme beveiliging maakt camerabewaking op zee mogelijk en verplicht exploitanten van infrastructuur op zee om beveiligingsplannen op te maken. Noodzakelijke en goeie maatregelen.”

 

“En zoals steeds is samenwerking essentieel, zowel intern in ons land als met de buurlanden” onderstreept Jasper Pillen nog. Het Maritiem Informatie Kruispunt (MIK), dat wordt bemand door het Directoraat-Generaal Scheepvaart van de FOD Mobiliteit en Vervoer, de scheepvaartpolitie, douane en defensie staat hier centraal. Zij werken hiervoor samen met inlichtingendiensten.

Deel dit artikel

12 juni 2025
Het reizigersaantal steeg naar 373 miljoen (+4,5% t.o.v. 2023). Flexvervoer kende een sterke toename tot 1,13 miljoen gebruikers (+24,5%). Ook het aantal abonnementen groeide: +3% voor de Omnipass en +5,5% voor de Buzzypas.
27 mei 2025
Het oceanografisch onderzoeksschip RV Belgica – kostprijs 54 miljoen euro en gedoopt pas in 2022 (!) - ligt sinds juni 2024 ongebruikt aan de kade in Zeebrugge. Door een conflict met exploitant Genavir is het schip niet operationeel en werden belangrijke wetenschappelijke missies geannuleerd. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen roept opnieuw om actie. Pillen stelt voor om het beheer minstens tijdelijk over te dragen aan Defensie. “Zo kan het niet blijven duren.”
26 mei 2025
Voor Brugge verzet zich tegen verhoging parkeertarieven De liberale partij Voor Brugge verzet zich tegen de geplande verhoging van de parkeertarieven in onze stad. Een extra kost van €0,50 per uur is aanzienlijk en treft zowel inwoners als bezoekers. Wij pleiten voor volgende maatregelen: ✅ Gratis parkeren voor Bruggelingen tussen 12u en 14u ✅ Een terugkeer naar gratis parkeren na 19u, zoals het vroeger was Deze voorstellen zijn belangrijk voor de leefbaarheid én voor de Brugse horeca en middenstand. Daarnaast blijven wij ons verzetten tegen de verhoging van het kortparkeren van €0,10 naar €1,00. Kort parkeren moet betaalbaar blijven, zeker voor korte boodschappen of snelle stops. “Deze verhoging is gewoon een plat te belastingsverhoging. Daar kunnen wij niet mee akkoord gaan. Wat Brugge nodig heeft, is niet duurdere parkeertickets, maar een écht parkeerplan voor de binnenstad.” — Jasper Pillen, fractieleider Voor Brugge Tot slot vragen wij ons af: wanneer komt burgemeester De fauw eindelijk met zijn plan om buitenlandse nummerplaten te weren uit bepaalde woonbuurten in de binnenstad?
Meer artikels