Russische oorlogsschepen voor onze kust: ondanks terugval blijft waakzaamheid geboden.

28 februari 2023

Hoewel er in vergelijking met 2021 en 2020 een sterke terugval vastgesteld wordt in het aantal Russische schepen die langs onze kust varen, blijft waakzaamheid geboden. Dat stelt Kamerlid Jasper Pillen, die ook de vorige jaren de cijfers opvroeg bij de Minister van Defensie. 

"In 2022 passeerden nog 30 Russische militaire schepen langs onze kust, terwijl dat er in 2021 en 2020 respectievelijk nog 76 en 88 waren”, weet Pillen. 

 

“Het drukke jaar 2021 had zeker te maken met de Russische oorlogsvoorbereidingen. Toen passeerden bijvoorbeeld opvallend veel amfibische landingsschepen. De aan de gang zijnde oorlog kan nu de reden zijn voor de sterke vermindering in 2022. De Turkse beslissing om de Zwarte Zee af te sluiten voor oorlogsschepen zal bijvoorbeeld zeker meespelen.”

 

De Russische oorlogsschepen hebben uiteraard het recht om door de Noordzee en het Kanaal te varen. “Maar het is wel essentieel dat we deze bewegingen goed monitoren en begeleiden: onze zee is een essentiële schakel in onze energiebevoorrading en onze communicatiecapaciteit geworden. Het is dus nog maar normaal dat we dit alles dan ook afdoende beschermen. Onze defensie speelt voor die langsvaarten een cruciale rol.”

 

De Belgische patrouilleschepen van de marinecomponent, de Castor en de Pollux, hebben als taak deze langsvaart te monitoren, dit naast hun talrijke andere opdrachten zoals patrouilleren in onze wateren, milieu- en visserijcontrole en ondersteuning van de andere overheidsdiensten, bijvoorbeeld bij het zoeken en redden naar transmigranten die de overtocht wagen. “De opdrachten voor deze veelzijdige schepen worden steeds uitgebreider, ik blijf dan ook pleiten voor een uitbreiding van deze capaciteit. Ik verneem dat er concrete plannen zijn voor 1 of 2 extra patrouilleschepen en ga de snelle aankoop in het parlement blijven bepleiten” aldus Pillen. "Defensie toont hier opnieuw dat ze met relatief beperkte middelen een belangrijk rol speelt - ter land, ter zee en in de lucht - om onze nationale en collectieve veiligheid te garanderen" onderstreept Pillen.

 

Het verdachte handelen van een Russisch schip dat eind vorig jaar vermoedelijk onze kritische infrastructuur aan het bespioneren was, moet een verdere wake-up call zijn voor de Europese landen. “Ons land nam op initiatief van de Minister van Noordzee Vincent Van Quickenborne in 2022 al een reeks nieuwe maatregelen. Zo werd beslist dat er dit jaar al nieuwe software zal worden aangekocht om dit soort verdachte activiteiten nauwkeuriger te kunnen detecteren en op te volgen. En de nieuwe wet op de maritieme beveiliging maakt camerabewaking op zee mogelijk en verplicht exploitanten van infrastructuur op zee om beveiligingsplannen op te maken. Noodzakelijke en goeie maatregelen.”

 

“En zoals steeds is samenwerking essentieel, zowel intern in ons land als met de buurlanden” onderstreept Jasper Pillen nog. Het Maritiem Informatie Kruispunt (MIK), dat wordt bemand door het Directoraat-Generaal Scheepvaart van de FOD Mobiliteit en Vervoer, de scheepvaartpolitie, douane en defensie staat hier centraal. Zij werken hiervoor samen met inlichtingendiensten.

Deel dit artikel

24 april 2025
Het verplichte terugkommoment voor het rijbewijs werd in 2018 ingevoerd door toenmalig minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Het moment bestaat uit verschillende modules en heeft als doel het aantal zware ongevallen bij beginnende bestuurders terug te dringen. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) stelde tijdens de commissie Mobiliteit en Openbare werken vragen over de effectiviteit van dat terugkommoment aan minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA).
22 april 2025
In 2022, 2023 en 2024 moest Vlaanderen meer dan 30 Europese richtlijnen omzetten in eigen regelgeving. Minder dan de helft daarvan gebeurde tijdig. “Deze Vlaamse Regering legt onze ondernemingen en burgers graag extra regels op, maar vergeet zelf Europese regels op tijd in orde te brengen,” stelt Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld). Hij roept de regering ook op om haar regeerakkoord na te leven en te stoppen met goldplating.
11 april 2025
Het Cyber Command is de vijfde component van het Belgische leger, naast de land-, lucht-, marine- en medische componenten. Deze component is gespecialiseerd in het beveiligen van defensienetwerken en wapensystemen, het verzamelen van informatie en het uitvoeren van operaties in cyberspace en het bijdragen aan de nationale cyberweerbaarheid.
Meer artikels