Ruim 1 op 3 handelaars biedt, ondanks wettelijke verplichting, geen elektronische betaalmogelijkheid aan
29 november 2022
Sinds 1 juli 2022 zijn handelaars ertoe verplicht om naast cash betalingen minstens één elektronische betaalvorm aan te bieden. 35 procent van de gecontroleerde handelaars is vandaag echter nog niet in orde. Dat blijkt uit cijfers die federaal Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) heeft opgevraagd bij de de minister van Economie.
“De Economische Inspectie voerde 567 controles uit op basis van informatie die ze ontvingen bij hun Meldpunt. 201 handelaars waren niet in orde“, weet Pillen. De federale overheid voerde dit jaar nochtans de campagne Let’s pay digital om handelaars en consumenten te informeren over de nieuwe wetgeving. Maar die campagne blijkt dus onvoldoende.
Uit het antwoord van de minister blijkt dat er volgend jaar een nieuwe, aanvullende campagne opgestart zal worden. Noodzakelijk, vindt Pillen: “Er bestaat vandaag inderdaad een groep handelaars die tegen het elektronisch betalen gekant is, maar het aantal inbreuken dat vandaag vastgesteld wordt is gewoon te hoog om dat enkel daaraan toe te kunnen schrijven. Heel wat handelaars zijn momenteel gewoon té weinig op de hoogte van de nieuwe wetgeving.”
Pillen pleit voor mildheid tijdens bij de controles: “Enkel wie herhaaldelijk en moedwillig weigert moet gesanctioneerd worden. Handelaars die niet op de hoogte zijn van de nieuwe wetgeving moeten minstens eenmalig ontzien worden. Uit de cijfers blijkt dat dit ook de houding van de inspectiediensten is.” Tegelijk roept hij de handelaars op om alsnog zo snel mogelijk werk te maken van een elektronisch betaalmiddel in hun zaak: “Steeds meer mensen hebben weinig of geen cash geld meer op zak en rekenen erop dat ze cashless kunnen betalen. Het is dan ook in hun eigen belang dat handelaars die mogelijkheid ook aanbieden. Daarnaast levert het een tijdswinst bij het betalingsproces, wat bijzonder nuttig is op drukke verkoopmomenten en het is vanzelfsprekend ook veiliger. Handelaars kunnen daarnaast beroep doen op een fiscaal gunstregime voor hun investering in een betaalterminal. Dat regime zal voor 2023 trouwens verlengd worden.”
Deel dit artikel

Het oceanografisch onderzoeksschip RV Belgica – kostprijs 54 miljoen euro en gedoopt pas in 2022 (!) - ligt sinds juni 2024 ongebruikt aan de kade in Zeebrugge. Door een conflict met exploitant Genavir is het schip niet operationeel en werden belangrijke wetenschappelijke missies geannuleerd. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen roept opnieuw om actie. Pillen stelt voor om het beheer minstens tijdelijk over te dragen aan Defensie. “Zo kan het niet blijven duren.”

Voor Brugge verzet zich tegen verhoging parkeertarieven De liberale partij Voor Brugge verzet zich tegen de geplande verhoging van de parkeertarieven in onze stad. Een extra kost van €0,50 per uur is aanzienlijk en treft zowel inwoners als bezoekers. Wij pleiten voor volgende maatregelen: ✅ Gratis parkeren voor Bruggelingen tussen 12u en 14u ✅ Een terugkeer naar gratis parkeren na 19u, zoals het vroeger was Deze voorstellen zijn belangrijk voor de leefbaarheid én voor de Brugse horeca en middenstand. Daarnaast blijven wij ons verzetten tegen de verhoging van het kortparkeren van €0,10 naar €1,00. Kort parkeren moet betaalbaar blijven, zeker voor korte boodschappen of snelle stops. “Deze verhoging is gewoon een plat te belastingsverhoging. Daar kunnen wij niet mee akkoord gaan. Wat Brugge nodig heeft, is niet duurdere parkeertickets, maar een écht parkeerplan voor de binnenstad.” — Jasper Pillen, fractieleider Voor Brugge Tot slot vragen wij ons af: wanneer komt burgemeester De fauw eindelijk met zijn plan om buitenlandse nummerplaten te weren uit bepaalde woonbuurten in de binnenstad?