Opnieuw bijna wekelijks Russische oorlogsschepen langs onze kust in 2021

25 januari 2022

“Hoewel er in vergelijking met het recordjaar 2020 een lichte terugval is vast te stellen blijft de toename op de lange termijn toch opvallend” stelt Pillen vast, die ook vorig jaar de cijfers opvroeg. In 2021 voerden 76 schepen in 44 passages langs onze kust, in 2020 waren dat er nog 88 in 53 passages.

 

“In vergelijking met 2015 blijft er bijna een verviervoudiging. 2021 is na 2020 het jaar met de meeste passages sinds 2015. Concreet komt het erop neer dat er bijna elke week een passage is van één of meerdere Russische oorlogsschepen langs onze kust. Dat is enorm." stelt Pillen vast.

In 2021 is een belangrijke toename vast te stellen van schepen die kunnen ingezet worden bij amfibische landingsoperaties. “En na de eerste maand van 2022 lijkt het er op dit vlak niet kalmer aan toe te gaan in het Kanaal”

 

De Belgische patrouilleschepen van de marinecomponent, de Castor en de Pollux, hebben als taak deze langsvaart te monitoren, dit naast hun talrijke andere opdrachten zoals patrouilleren in onze wateren, milieu- en visserijcontrole en ondersteuning van de andere overheidsdiensten, bijvoorbeeld bij het zoeken en redden naar transmigranten die de overtocht wagen. “Gelet op onze belangen in onze wateren, bijvoorbeeld op het vlak van energiebevoorrading, is het absoluut aangewezen om deze passages van zeer dichtbij op te volgen” stelt Pillen. “Onze strategische belangen op zee zijn gigantisch, wat betekent dat je ze moet beschermen.”

 

"Defensie toont hier opnieuw dat ze met relatief beperkte middelen een belangrijk rol speelt - ter land, ter zee en in de lucht - om onze nationale en collectieve veiligheid te garanderen" onderstreept Pillen. Pillen blijft daarom, zeker gezien de huidige militaire-politieke situatie, pleiten voor een versterking van onze marine. “De uitbreiding van onze patrouillevloot met zeker 1 extra vaartuig moet op de agenda.” Pillen gaat daarover de Minister ondervragen.

 



SSN

Attack submarine nuclear

 

 

SSK

Attack submarine diesel-powered

 

 

CG

Guided missile Cruiser

 

 

DDG

Guided missile Destroyer

 

 

FFG

Guided missile Frigate

 

 

LPD

Landing Platform Dock

 

 

AGI

Research ship (Intel)

 

 

OPV

Offshore Patrol Vessel

 

 

AUX

Auxiliary


Deel dit artikel

6 augustus 2025
Het militaire oefencomplex in het Ryckeveldebos, waar het Damage Control Center (DCC) van Defensie is gevestigd, blijft van cruciaal belang voor de operationele paraatheid van Defensie en in het bijzonder van de Marine. Het centrum traint personeel op noodsituaties zoals brand, waterlekken en CBRN-dreigingen. Tegelijk roept de ligging middenin een waardevol groengebied toenemende vragen op over het toekomstig gebruik van de site. Buurtbewoners en bewoners klagen onder andere over de rookontwikkeling. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg cijfers op omtrent het gebruik van het DCC. Het oefencomplex werd in 2024 op 127 dagen gebruikt, waarvan 36 dagen met gasbranden en 73 dagen met branden op basis van vloeibare brandstof en hout. Dit type oefening benadert volgens Defensie het best de realiteit aan boord van marineschepen. Er wordt hierbij geen chemische toevoeging gedaan aan het bluswater. Op de andere dagen was er gebruik van het centrum zonder brand.
28 juli 2025
Langs spoorlijn 50A tussen Brugge en Oostende bevinden zich vandaag nog zes overwegen. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg bij de federale minister van Mobiliteit op hoe spoorbeheerder Infrabel de toekomst van deze lijn ziet. Infrabel streeft immers naar het maximaal afschaffen van deze overwegen, omwille van de veiligheidsrisico’s. De Minister antwoordde Pillen dat er samen met de lokale besturen wordt onderzocht hoe deze overwegen op termijn kunnen worden afgeschaft en vervangen door veilige alternatieven.
15 juli 2025
Het nieuwe Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) 2025–2029 van de Vlaamse regering bevestigt wat Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) al maanden aanklaagt: de provincie Antwerpen wordt royaal bediend met tientallen projecten, terwijl West-Vlaanderen het met een beperkt en eenzijdig aanbod moet stellen. 
Meer artikels