Europese financiering voor militaire mobiliteit is win-win

31 januari 2022

Militaire mobiliteit

Sinds de inname van de Krim door Rusland kregen de NAVO en de EU hernieuwde aandacht voor militaire mobiliteit binnen de EU. “In geval van crisis moeten troepen en materieel zich zo snel mogelijk kunnen verplaatsen,” zegt Jasper Pillen. In 2018 werd daartoe een Europees actieplan ter verbetering van de militaire mobiliteit in de EU aangenomen. Hindernissen voor een snel transport dienen weggewerkt, en de transportinfrastructuur verbeterd. “De actuele spanningen tussen Rusland en de NAVO rond Oekraïne zorgen vandaag voor een sense of urgency,” aldus de defensiespecialist van Open Vld.

 

“België speelt daarin een belangrijke rol,” zegt Pillen. “Onze zeehavens van Zeebrugge en Antwerpen zijn cruciaal voor de ontscheping van militair materieel, bijvoorbeeld bij NAVO-oefeningen aan de oostelijke grens van de EU”. Eerder stelde hij al parlementaire vragen over het onderwerp. “Drie van de zeven corridors voor militaire mobiliteit in Europa liggen in België,” weet hij.

 

Pillen geeft het voorbeeld van Maldegem. “Daar vormen de bruggen op de N49 over het Schipdonk- en Leopoldkanaal vandaag een groot knelpunt. Ze moeten vervangen worden, zodat ze voldoende draagkracht hebben om zware voertuigen of konvooien te kunnen torsen,” zegt hij. Het Kamerlid juicht toe dat er effectief plannen zijn om deze infrastructurele bottleneck aan te pakken. Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters bevestigde recent de werken.

 

Duaal gebruik

Het is de Minister van Defensie die de lead moet nemen in dit dossier, maar uiteraard zullen de bruggen voornamelijk door civiel transport worden gebruikt. “Ik ben een groot voorstander van dual use of dubbel gebruik. Investeringen in Defensie komen altijd de burger ten goede.”

 

Daarom is het belangrijk dat Defensie samenzit met het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) en uiteraard met de Vlaamse zeehavens.

 

De kostprijs voor de vervanging van de bruggen wordt geraamd op 20 à 25 miljoen euro, weet Pillen. “Dat is een smak geld, maar projecten rond militaire mobiliteit kunnen tot de helft cofinanciering krijgen, in het kader van het Europese programma Connecting Europe Facility (CEF),” nuanceert hij.


Deel dit artikel

16 september 2025
Uit cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Jasper Pillen opvroeg, blijkt dat de Vlaamse overheidsdiensten en kabinetten massaal gebruikmaken van Microsoft Copilot. Copilot is een soort digitale assistent die draait op artificiële intelligentie en ingebouwd zit in programma’s zoals Word, Excel, Outlook en Teams. Het helpt ambtenaren om teksten en rapporten te schrijven, vergaderingen samen te vatten, mails op te stellen en cijfers te analyseren. Het gaat om duizenden licenties die vandaag dagelijks worden gebruikt in de werking van de Vlaamse administratie. Pillen juicht de digitalisering toe, zo lang we bewust omgaan met vertrouwelijke informatie en persoonsgegevens. Daarnaast vraagt Pillen dat de impact van AI op de kwaliteit en de kost van de dienstverlening gemeten wordt, want dat moet wel het einddoel zijn: Betere dienstverlening aan een lagere kost. De liberale fractie pleit al langer voor een veel efficiëntere overheid en staat dus positief tegenover initiatieven die de efficiëntie van de Vlaamse administratie verhogen. De introductie van artificiële intelligentie in de werking van de overheid kan leiden tot aanzienlijke tijdswinst en een betere dienstverlening aan burgers en bedrijven. De cijfers tonen aan dat het gebruik bijzonder wijdverspreid is.  Onderstaande tabel rangschikt de beleidsdomeinen volgens het aantal Copilot-licenties:
9 september 2025
Uit cijfers die gemeenteraadslid Jasper Pillen opvroeg blijkt dat het aantal incidenten aan het Huis van de Bruggeling toeneemt. Vooral het aantal verbale incidenten valt daarbij op: van 7 in 2024 naar al 15 in de eerste helft van 2025. In 2023 waren er nog maar 3 incidenten.
8 september 2025
De (West-)Vlaamse arbeidsmarkt kreunt onder de structurele krapte. Grensarbeiders uit Noord-Frankrijk vormden jarenlang een belangrijk deel van de oplossing, maar die reserve aan arbeidskrachten droogt aan sneltempo op. Uit cijfers die Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) opvroeg bij minister van Werk Zuhal Demir, blijkt dat het aantal Franse grensarbeiders op tien jaar tijd met de helft is gedaald. In 2014 ging het nog om 6.608 personen, eind 2024 bleven daar nog slechts 3.311 van over. “Het is alle hens aan dek om al deze Franse vertrekkers te vervangen door kwalitatieve arbeidskrachten van eigen bodem” aldus Pillen (Open VLD).
Meer artikels