Europese financiering voor militaire mobiliteit is win-win

31 januari 2022

Militaire mobiliteit

Sinds de inname van de Krim door Rusland kregen de NAVO en de EU hernieuwde aandacht voor militaire mobiliteit binnen de EU. “In geval van crisis moeten troepen en materieel zich zo snel mogelijk kunnen verplaatsen,” zegt Jasper Pillen. In 2018 werd daartoe een Europees actieplan ter verbetering van de militaire mobiliteit in de EU aangenomen. Hindernissen voor een snel transport dienen weggewerkt, en de transportinfrastructuur verbeterd. “De actuele spanningen tussen Rusland en de NAVO rond Oekraïne zorgen vandaag voor een sense of urgency,” aldus de defensiespecialist van Open Vld.

 

“België speelt daarin een belangrijke rol,” zegt Pillen. “Onze zeehavens van Zeebrugge en Antwerpen zijn cruciaal voor de ontscheping van militair materieel, bijvoorbeeld bij NAVO-oefeningen aan de oostelijke grens van de EU”. Eerder stelde hij al parlementaire vragen over het onderwerp. “Drie van de zeven corridors voor militaire mobiliteit in Europa liggen in België,” weet hij.

 

Pillen geeft het voorbeeld van Maldegem. “Daar vormen de bruggen op de N49 over het Schipdonk- en Leopoldkanaal vandaag een groot knelpunt. Ze moeten vervangen worden, zodat ze voldoende draagkracht hebben om zware voertuigen of konvooien te kunnen torsen,” zegt hij. Het Kamerlid juicht toe dat er effectief plannen zijn om deze infrastructurele bottleneck aan te pakken. Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters bevestigde recent de werken.

 

Duaal gebruik

Het is de Minister van Defensie die de lead moet nemen in dit dossier, maar uiteraard zullen de bruggen voornamelijk door civiel transport worden gebruikt. “Ik ben een groot voorstander van dual use of dubbel gebruik. Investeringen in Defensie komen altijd de burger ten goede.”

 

Daarom is het belangrijk dat Defensie samenzit met het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) en uiteraard met de Vlaamse zeehavens.

 

De kostprijs voor de vervanging van de bruggen wordt geraamd op 20 à 25 miljoen euro, weet Pillen. “Dat is een smak geld, maar projecten rond militaire mobiliteit kunnen tot de helft cofinanciering krijgen, in het kader van het Europese programma Connecting Europe Facility (CEF),” nuanceert hij.


Deel dit artikel

6 augustus 2025
Het militaire oefencomplex in het Ryckeveldebos, waar het Damage Control Center (DCC) van Defensie is gevestigd, blijft van cruciaal belang voor de operationele paraatheid van Defensie en in het bijzonder van de Marine. Het centrum traint personeel op noodsituaties zoals brand, waterlekken en CBRN-dreigingen. Tegelijk roept de ligging middenin een waardevol groengebied toenemende vragen op over het toekomstig gebruik van de site. Buurtbewoners en bewoners klagen onder andere over de rookontwikkeling. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg cijfers op omtrent het gebruik van het DCC. Het oefencomplex werd in 2024 op 127 dagen gebruikt, waarvan 36 dagen met gasbranden en 73 dagen met branden op basis van vloeibare brandstof en hout. Dit type oefening benadert volgens Defensie het best de realiteit aan boord van marineschepen. Er wordt hierbij geen chemische toevoeging gedaan aan het bluswater. Op de andere dagen was er gebruik van het centrum zonder brand.
28 juli 2025
Langs spoorlijn 50A tussen Brugge en Oostende bevinden zich vandaag nog zes overwegen. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg bij de federale minister van Mobiliteit op hoe spoorbeheerder Infrabel de toekomst van deze lijn ziet. Infrabel streeft immers naar het maximaal afschaffen van deze overwegen, omwille van de veiligheidsrisico’s. De Minister antwoordde Pillen dat er samen met de lokale besturen wordt onderzocht hoe deze overwegen op termijn kunnen worden afgeschaft en vervangen door veilige alternatieven.
15 juli 2025
Het nieuwe Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) 2025–2029 van de Vlaamse regering bevestigt wat Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) al maanden aanklaagt: de provincie Antwerpen wordt royaal bediend met tientallen projecten, terwijl West-Vlaanderen het met een beperkt en eenzijdig aanbod moet stellen. 
Meer artikels