Nog niet eens de helft van de Europese richtlijnen op tijd omgezet in Vlaamse regelgeving.

22 april 2025

In 2022, 2023 en 2024 moest Vlaanderen meer dan 30 Europese richtlijnen omzetten in eigen regelgeving. Minder dan de helft daarvan gebeurde tijdig. “Deze Vlaamse Regering legt onze ondernemingen en burgers graag extra regels op, maar vergeet zelf Europese regels op tijd in orde te brengen,” stelt Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld). Hij roept de regering ook op om haar regeerakkoord na te leven en te stoppen met goldplating.

Europese richtlijnen zijn afspraken tussen de lidstaten van de Europese Unie. Ze verplichten landen om binnen een bepaalde termijn eigen wetten of decreten op te stellen die hetzelfde doel bereiken als de Europese afspraak. Richtlijnen zijn essentieel voor het goed functioneren van de interne markt, het vrij verkeer van goederen, diensten, personen en kapitaal, en zorgen ervoor dat bedrijven en burgers in alle lidstaten met gelijke regels werken.

Ruim 60 procent van onze wetgeving is rechtstreeks of onrechtstreeks terug te voeren op Europese regels. Als het gaat om bevoegdheden zoals mobiliteit, milieu, werk, onderwijs of landbouw, moet Vlaanderen haar verantwoordelijkheid nemen om tijdig de regels in te voeren. Alleen blijkt uit het antwoord van minister-president Diependaele dat Vlaanderen bijzonder vaak te laat is met het omzetten van die richtlijnen in eigen regelgeving. Voor 2022 werd slechts 40% van de richtlijnen op tijd omgezet, in 2023 was dat ook maar 42%. In 2024 zijn zelfs slechts maar 2 van de 5 richtlijnen tijdig omgezet.

 

Die trage omzetting is niet zonder gevolg. Europa kan inbreukprocedures opstarten, wat kan leiden tot boetes. Maar belangrijker: het ondermijnt de rechtszekerheid voor bedrijven en burgers, en maakt van Vlaanderen een onbetrouwbare partner in Europa. Ondertussen draait de Vlaamse Regering wél op volle toeren als het aankomt op eigen regulitis: extra regeltjes, eigen kaders, bijkomende verplichtingen. “Men raakt verstrikt in zijn eigen wirwar van regeltjes, maar laat het echte werk liggen,” klinkt het bij Open Vld.

 

Pillen roept de Vlaamse Regering nogmaals op om zich te houden aan haar eigen regeerakkoord en te stoppen met goldplating – het verschijnsel waarbij men bij het omzetten van Europese richtlijnen extra regels toevoegt die Europa helemaal niet vraagt. Bovendien vraagt Pillen dat Vlaanderen bij elke richtlijn waarvoor verschillende implementatiemogelijkheden bestaan, kiest voor de meest flexibele en werkbare optie.

 

Jasper Pillen (Open Vld): “Europa zorgt voor regels die de interne markt draaiende houden. Die tijdig en correct omzetten is noodzakelijk. Maar wat doet men in Vlaanderen? Men maakt de dingen nodeloos complex, komt altijd te laat, en verzint daarbovenop nog eigen regeltjes. Dat moet stoppen. Zet de richtlijnen om zonder extra regels en kies altijd voor de meest soepele variant. Zo hebben onze burgers en bedrijven zekerheid en leiden ze geen nadelen ten opzichte van andere landen.”


 

Deel dit artikel

24 april 2025
Het verplichte terugkommoment voor het rijbewijs werd in 2018 ingevoerd door toenmalig minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Het moment bestaat uit verschillende modules en heeft als doel het aantal zware ongevallen bij beginnende bestuurders terug te dringen. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) stelde tijdens de commissie Mobiliteit en Openbare werken vragen over de effectiviteit van dat terugkommoment aan minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA).
11 april 2025
Het Cyber Command is de vijfde component van het Belgische leger, naast de land-, lucht-, marine- en medische componenten. Deze component is gespecialiseerd in het beveiligen van defensienetwerken en wapensystemen, het verzamelen van informatie en het uitvoeren van operaties in cyberspace en het bijdragen aan de nationale cyberweerbaarheid.
10 april 2025
In 2024 moesten de erkende reddingsdiensten aan de Belgische kust 92 keer uitrukken om personen die in de problemen geraakten uit het water te halen. Dat is een stijging met 21% ten opzichte van 2023 en bijna een verdubbeling ten aanzien van 2022. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) opvroeg bij minister van Mobiliteit De Ridder. Volgens Pillen doen de kustreddingswerkers uitzonderlijk werk en is het vooral de Vlaamse regering die aan het werk moet gaan. Pillen: “Deze cijfers tonen aan dat er dringend meer en beter gesensibiliseerd moet worden over de gevaren van de zee.”
Meer artikels