Nog niet eens de helft van de Europese richtlijnen op tijd omgezet in Vlaamse regelgeving.

22 april 2025

In 2022, 2023 en 2024 moest Vlaanderen meer dan 30 Europese richtlijnen omzetten in eigen regelgeving. Minder dan de helft daarvan gebeurde tijdig. “Deze Vlaamse Regering legt onze ondernemingen en burgers graag extra regels op, maar vergeet zelf Europese regels op tijd in orde te brengen,” stelt Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld). Hij roept de regering ook op om haar regeerakkoord na te leven en te stoppen met goldplating.

Europese richtlijnen zijn afspraken tussen de lidstaten van de Europese Unie. Ze verplichten landen om binnen een bepaalde termijn eigen wetten of decreten op te stellen die hetzelfde doel bereiken als de Europese afspraak. Richtlijnen zijn essentieel voor het goed functioneren van de interne markt, het vrij verkeer van goederen, diensten, personen en kapitaal, en zorgen ervoor dat bedrijven en burgers in alle lidstaten met gelijke regels werken.

Ruim 60 procent van onze wetgeving is rechtstreeks of onrechtstreeks terug te voeren op Europese regels. Als het gaat om bevoegdheden zoals mobiliteit, milieu, werk, onderwijs of landbouw, moet Vlaanderen haar verantwoordelijkheid nemen om tijdig de regels in te voeren. Alleen blijkt uit het antwoord van minister-president Diependaele dat Vlaanderen bijzonder vaak te laat is met het omzetten van die richtlijnen in eigen regelgeving. Voor 2022 werd slechts 40% van de richtlijnen op tijd omgezet, in 2023 was dat ook maar 42%. In 2024 zijn zelfs slechts maar 2 van de 5 richtlijnen tijdig omgezet.

 

Die trage omzetting is niet zonder gevolg. Europa kan inbreukprocedures opstarten, wat kan leiden tot boetes. Maar belangrijker: het ondermijnt de rechtszekerheid voor bedrijven en burgers, en maakt van Vlaanderen een onbetrouwbare partner in Europa. Ondertussen draait de Vlaamse Regering wél op volle toeren als het aankomt op eigen regulitis: extra regeltjes, eigen kaders, bijkomende verplichtingen. “Men raakt verstrikt in zijn eigen wirwar van regeltjes, maar laat het echte werk liggen,” klinkt het bij Open Vld.

 

Pillen roept de Vlaamse Regering nogmaals op om zich te houden aan haar eigen regeerakkoord en te stoppen met goldplating – het verschijnsel waarbij men bij het omzetten van Europese richtlijnen extra regels toevoegt die Europa helemaal niet vraagt. Bovendien vraagt Pillen dat Vlaanderen bij elke richtlijn waarvoor verschillende implementatiemogelijkheden bestaan, kiest voor de meest flexibele en werkbare optie.

 

Jasper Pillen (Open Vld): “Europa zorgt voor regels die de interne markt draaiende houden. Die tijdig en correct omzetten is noodzakelijk. Maar wat doet men in Vlaanderen? Men maakt de dingen nodeloos complex, komt altijd te laat, en verzint daarbovenop nog eigen regeltjes. Dat moet stoppen. Zet de richtlijnen om zonder extra regels en kies altijd voor de meest soepele variant. Zo hebben onze burgers en bedrijven zekerheid en leiden ze geen nadelen ten opzichte van andere landen.”


 

Deel dit artikel

15 juli 2025
Het nieuwe Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) 2025–2029 van de Vlaamse regering bevestigt wat Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) al maanden aanklaagt: de provincie Antwerpen wordt royaal bediend met tientallen projecten, terwijl West-Vlaanderen het met een beperkt en eenzijdig aanbod moet stellen. 
1 juli 2025
West-Vlaanderen, met haar uitstekende kennisinstellingen en breed netwerk van KMO’s en internationale bedrijven, strijdt al jaren tegen de braindrain naar andere regio’s in Vlaanderen. Uit gegevens van Statbel die Vlaams Volksvertegenwoordiger Jasper Pillen (Open VLD) opvroeg, lijkt de laatste 10 jaar echter een positieve tendens duidelijk te worden. “Het aandeel hooggeschoolden dat effectief in de provincie woont én werkt, is de voorbije tien jaar gestegen” stelt Jasper Pillen vast.
28 juni 2025
Finland: Een gelukkig land met een weerbare ruggengraat Finland staat al jaren wereldwijd bekend als het gelukkigste land ter wereld. In het World Happiness Report 2024 prijkt het land voor het zevende jaar op rij bovenaan de lijst. Dat geluk is niet zomaar toeval: het is het resultaat van een samenleving waarin vertrouwen, veiligheid, natuur, onderwijs en gelijkheid centraal staan. De Finnen genieten van een hoge levenskwaliteit, sterke sociale vangnetten en een uitzonderlijk goed functionerende publieke sector. De balans tussen werk en privé, de verbondenheid met de natuur en de openheid van de samenleving dragen allemaal bij aan een gevoel van welzijn. Maar wat Finland misschien nog bijzonderder maakt, is dat dit gelukkige land zich niet laat vangen in naïviteit. Achter de serene landschappen en de vriendelijke maatschappij schuilt een sterke, veerkrachtige natie. Finland heeft in de afgelopen jaren bewust en krachtig geïnvesteerd in zijn weerbaarheid – niet alleen militair, maar ook maatschappelijk. Op het gebied van defensie neemt Finland zijn veiligheid serieus. Als grensland met Rusland heeft het land altijd een scherp oog gehad voor geopolitieke risico’s. De recente toetreding tot de NAVO onderstreept de bereidheid om samen met bondgenoten veiligheid te waarborgen. Tegelijkertijd is er een sterk bewustzijn onder burgers over nationale paraatheid; het land onderhoudt een robuust systeem van dienstplicht en reservisten, en civiele verdediging is diepgeworteld in de samenleving. Maar Finse weerbaarheid gaat verder dan alleen defensie. Het is ook de kracht van een samenleving waarin mensen omzien naar elkaar. Het vertrouwen tussen burger en overheid is groot. Media zijn vrij en betrouwbaar, het onderwijsstelsel bevordert kritisch denken en maatschappelijke betrokkenheid, en er is voortdurend aandacht voor mentale gezondheid, inclusiviteit en solidariteit. Finland bewijst dat geluk en kracht geen tegenpolen zijn. Juist in tijden van onzekerheid en geopolitieke spanningen toont het land aan dat welzijn en weerbaarheid hand in hand kunnen gaan. Een gelukkig volk, geworteld in stabiliteit en verbondenheid, vormt de stevigste basis voor een veerkrachtige toekomst.
Meer artikels