Effect van verplicht terugkommoment voor rijbewijs op verkeersveiligheid onduidelijk.

24 april 2025

Het verplichte terugkommoment voor het rijbewijs werd in 2018 ingevoerd door toenmalig minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Het moment bestaat uit verschillende modules en heeft als doel het aantal zware ongevallen bij beginnende bestuurders terug te dringen. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) stelde tijdens de commissie Mobiliteit en Openbare werken vragen over de effectiviteit van dat terugkommoment aan minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA).

 Het terugkommoment is een vormingssessie van vier uur en kost 125 euro. Volgens Pillen is het belangrijk dat dergelijke verplichtingen hun effectiviteit aantoonbaar maken. Pillen vroeg de minister in welke mate het terugkommoment op zich bijdraagt aan de daling van het aantal zware ongevallen met jonge chauffeurs. “Die daling is al langer ingezet, sinds 2005. Dit is positief nieuws. Het is belangrijk te weten wat de oorzaken hiervan zijn én of het in 2018 ingevoerde terugkeermoment effectief is” aldus Pillen.


De minister erkende dat er een daling is in het aantal ongevallen, maar gaf aan dat dit het resultaat is van een geheel aan maatregelen. Een rechtstreeks oorzakelijk verband met het terugkommoment kon niet worden aangetoond. Bovendien plant de minister geen verdere evaluatie van deze maatregel. Pillen betreurt dit: “Meten is weten. Het terugkeermoment vraagt geld én tijd aan de nieuwe autobestuurders, meten of dit helpt om de verkeersveiligheid te verhogen is dus nodig.”

 

Uit cijfers die de minister tijdens het debat meegaf, blijkt dat ook het aantal weigeringen om deel te nemen aan het terugkommoment aanzienlijk blijft, ondanks een lichte daling:

•            In 2022: 4.806 weigeringen

•            In 2023: 3.752 weigeringen

•            In 2024: 3.517 weigeringen


“Op 3 jaar sturen dus maar liefst 12500 nieuwe autobestuurders hun kat naar een verplicht terugkeermoment. Dit is een enorm aantal” aldus Pillen, die pleitte voor actie op dit vlak, weliswaar zonder meteen de hoge boetes van het decreet-Weyts toe te passen.

 

Jasper Pillen, Vlaams Volksvertegenwoordiger (Open VLD):

“Als we jonge chauffeurs verplichten tot een dure en tijdsintensieve sessie, moeten we kunnen aantonen dat het effectief werkt. Nu blijkt dat we dat niet één op één kunnen aantonen én dat duizenden jongeren jaarlijks hun kat sturen naar dat verplicht terugkommoment. Verkeersveiligheid moet gestoeld zijn op bewezen impact. Daarom blijf ik aandringen op een grondig onderzoek van de impact van het verplichte terugkommoment.”

 

 

 

Deel dit artikel

15 juli 2025
Het nieuwe Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) 2025–2029 van de Vlaamse regering bevestigt wat Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) al maanden aanklaagt: de provincie Antwerpen wordt royaal bediend met tientallen projecten, terwijl West-Vlaanderen het met een beperkt en eenzijdig aanbod moet stellen. 
1 juli 2025
West-Vlaanderen, met haar uitstekende kennisinstellingen en breed netwerk van KMO’s en internationale bedrijven, strijdt al jaren tegen de braindrain naar andere regio’s in Vlaanderen. Uit gegevens van Statbel die Vlaams Volksvertegenwoordiger Jasper Pillen (Open VLD) opvroeg, lijkt de laatste 10 jaar echter een positieve tendens duidelijk te worden. “Het aandeel hooggeschoolden dat effectief in de provincie woont én werkt, is de voorbije tien jaar gestegen” stelt Jasper Pillen vast.
28 juni 2025
Finland: Een gelukkig land met een weerbare ruggengraat Finland staat al jaren wereldwijd bekend als het gelukkigste land ter wereld. In het World Happiness Report 2024 prijkt het land voor het zevende jaar op rij bovenaan de lijst. Dat geluk is niet zomaar toeval: het is het resultaat van een samenleving waarin vertrouwen, veiligheid, natuur, onderwijs en gelijkheid centraal staan. De Finnen genieten van een hoge levenskwaliteit, sterke sociale vangnetten en een uitzonderlijk goed functionerende publieke sector. De balans tussen werk en privé, de verbondenheid met de natuur en de openheid van de samenleving dragen allemaal bij aan een gevoel van welzijn. Maar wat Finland misschien nog bijzonderder maakt, is dat dit gelukkige land zich niet laat vangen in naïviteit. Achter de serene landschappen en de vriendelijke maatschappij schuilt een sterke, veerkrachtige natie. Finland heeft in de afgelopen jaren bewust en krachtig geïnvesteerd in zijn weerbaarheid – niet alleen militair, maar ook maatschappelijk. Op het gebied van defensie neemt Finland zijn veiligheid serieus. Als grensland met Rusland heeft het land altijd een scherp oog gehad voor geopolitieke risico’s. De recente toetreding tot de NAVO onderstreept de bereidheid om samen met bondgenoten veiligheid te waarborgen. Tegelijkertijd is er een sterk bewustzijn onder burgers over nationale paraatheid; het land onderhoudt een robuust systeem van dienstplicht en reservisten, en civiele verdediging is diepgeworteld in de samenleving. Maar Finse weerbaarheid gaat verder dan alleen defensie. Het is ook de kracht van een samenleving waarin mensen omzien naar elkaar. Het vertrouwen tussen burger en overheid is groot. Media zijn vrij en betrouwbaar, het onderwijsstelsel bevordert kritisch denken en maatschappelijke betrokkenheid, en er is voortdurend aandacht voor mentale gezondheid, inclusiviteit en solidariteit. Finland bewijst dat geluk en kracht geen tegenpolen zijn. Juist in tijden van onzekerheid en geopolitieke spanningen toont het land aan dat welzijn en weerbaarheid hand in hand kunnen gaan. Een gelukkig volk, geworteld in stabiliteit en verbondenheid, vormt de stevigste basis voor een veerkrachtige toekomst.
Meer artikels