Effect van verplicht terugkommoment voor rijbewijs op verkeersveiligheid onduidelijk.

24 april 2025

Het verplichte terugkommoment voor het rijbewijs werd in 2018 ingevoerd door toenmalig minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Het moment bestaat uit verschillende modules en heeft als doel het aantal zware ongevallen bij beginnende bestuurders terug te dringen. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) stelde tijdens de commissie Mobiliteit en Openbare werken vragen over de effectiviteit van dat terugkommoment aan minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA).

 Het terugkommoment is een vormingssessie van vier uur en kost 125 euro. Volgens Pillen is het belangrijk dat dergelijke verplichtingen hun effectiviteit aantoonbaar maken. Pillen vroeg de minister in welke mate het terugkommoment op zich bijdraagt aan de daling van het aantal zware ongevallen met jonge chauffeurs. “Die daling is al langer ingezet, sinds 2005. Dit is positief nieuws. Het is belangrijk te weten wat de oorzaken hiervan zijn én of het in 2018 ingevoerde terugkeermoment effectief is” aldus Pillen.


De minister erkende dat er een daling is in het aantal ongevallen, maar gaf aan dat dit het resultaat is van een geheel aan maatregelen. Een rechtstreeks oorzakelijk verband met het terugkommoment kon niet worden aangetoond. Bovendien plant de minister geen verdere evaluatie van deze maatregel. Pillen betreurt dit: “Meten is weten. Het terugkeermoment vraagt geld én tijd aan de nieuwe autobestuurders, meten of dit helpt om de verkeersveiligheid te verhogen is dus nodig.”

 

Uit cijfers die de minister tijdens het debat meegaf, blijkt dat ook het aantal weigeringen om deel te nemen aan het terugkommoment aanzienlijk blijft, ondanks een lichte daling:

•            In 2022: 4.806 weigeringen

•            In 2023: 3.752 weigeringen

•            In 2024: 3.517 weigeringen


“Op 3 jaar sturen dus maar liefst 12500 nieuwe autobestuurders hun kat naar een verplicht terugkeermoment. Dit is een enorm aantal” aldus Pillen, die pleitte voor actie op dit vlak, weliswaar zonder meteen de hoge boetes van het decreet-Weyts toe te passen.

 

Jasper Pillen, Vlaams Volksvertegenwoordiger (Open VLD):

“Als we jonge chauffeurs verplichten tot een dure en tijdsintensieve sessie, moeten we kunnen aantonen dat het effectief werkt. Nu blijkt dat we dat niet één op één kunnen aantonen én dat duizenden jongeren jaarlijks hun kat sturen naar dat verplicht terugkommoment. Verkeersveiligheid moet gestoeld zijn op bewezen impact. Daarom blijf ik aandringen op een grondig onderzoek van de impact van het verplichte terugkommoment.”

 

 

 

Deel dit artikel

8 september 2025
De (West-)Vlaamse arbeidsmarkt kreunt onder de structurele krapte. Grensarbeiders uit Noord-Frankrijk vormden jarenlang een belangrijk deel van de oplossing, maar die reserve aan arbeidskrachten droogt aan sneltempo op. Uit cijfers die Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) opvroeg bij minister van Werk Zuhal Demir, blijkt dat het aantal Franse grensarbeiders op tien jaar tijd met de helft is gedaald. In 2014 ging het nog om 6.608 personen, eind 2024 bleven daar nog slechts 3.311 van over. “Het is alle hens aan dek om al deze Franse vertrekkers te vervangen door kwalitatieve arbeidskrachten van eigen bodem” aldus Pillen (Open VLD).
19 augustus 2025
Tijdens een uitzonderlijke zitting van de Commissie Buitenlands Beleid in het Vlaams Parlement heeft Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) zwaar uitgehaald naar de stilzwijgende houding van de regeringen in ons land ten aanzien van de humanitaire ramp in Gaza. Volgens Pillen is het onbegrijpelijk dat België op cruciale momenten geen standpunt inneemt, terwijl andere landen wel in actie schieten.  Pillen: “Vlaanderen moet nu zelf verantwoordelijkheid nemen en druk uitoefenen.”
6 augustus 2025
Het militaire oefencomplex in het Ryckeveldebos, waar het Damage Control Center (DCC) van Defensie is gevestigd, blijft van cruciaal belang voor de operationele paraatheid van Defensie en in het bijzonder van de Marine. Het centrum traint personeel op noodsituaties zoals brand, waterlekken en CBRN-dreigingen. Tegelijk roept de ligging middenin een waardevol groengebied toenemende vragen op over het toekomstig gebruik van de site. Buurtbewoners en bewoners klagen onder andere over de rookontwikkeling. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg cijfers op omtrent het gebruik van het DCC. Het oefencomplex werd in 2024 op 127 dagen gebruikt, waarvan 36 dagen met gasbranden en 73 dagen met branden op basis van vloeibare brandstof en hout. Dit type oefening benadert volgens Defensie het best de realiteit aan boord van marineschepen. Er wordt hierbij geen chemische toevoeging gedaan aan het bluswater. Op de andere dagen was er gebruik van het centrum zonder brand.
Meer artikels