Effect van verplicht terugkommoment voor rijbewijs op verkeersveiligheid onduidelijk.

24 april 2025

Het verplichte terugkommoment voor het rijbewijs werd in 2018 ingevoerd door toenmalig minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Het moment bestaat uit verschillende modules en heeft als doel het aantal zware ongevallen bij beginnende bestuurders terug te dringen. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) stelde tijdens de commissie Mobiliteit en Openbare werken vragen over de effectiviteit van dat terugkommoment aan minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA).

 Het terugkommoment is een vormingssessie van vier uur en kost 125 euro. Volgens Pillen is het belangrijk dat dergelijke verplichtingen hun effectiviteit aantoonbaar maken. Pillen vroeg de minister in welke mate het terugkommoment op zich bijdraagt aan de daling van het aantal zware ongevallen met jonge chauffeurs. “Die daling is al langer ingezet, sinds 2005. Dit is positief nieuws. Het is belangrijk te weten wat de oorzaken hiervan zijn én of het in 2018 ingevoerde terugkeermoment effectief is” aldus Pillen.


De minister erkende dat er een daling is in het aantal ongevallen, maar gaf aan dat dit het resultaat is van een geheel aan maatregelen. Een rechtstreeks oorzakelijk verband met het terugkommoment kon niet worden aangetoond. Bovendien plant de minister geen verdere evaluatie van deze maatregel. Pillen betreurt dit: “Meten is weten. Het terugkeermoment vraagt geld én tijd aan de nieuwe autobestuurders, meten of dit helpt om de verkeersveiligheid te verhogen is dus nodig.”

 

Uit cijfers die de minister tijdens het debat meegaf, blijkt dat ook het aantal weigeringen om deel te nemen aan het terugkommoment aanzienlijk blijft, ondanks een lichte daling:

•            In 2022: 4.806 weigeringen

•            In 2023: 3.752 weigeringen

•            In 2024: 3.517 weigeringen


“Op 3 jaar sturen dus maar liefst 12500 nieuwe autobestuurders hun kat naar een verplicht terugkeermoment. Dit is een enorm aantal” aldus Pillen, die pleitte voor actie op dit vlak, weliswaar zonder meteen de hoge boetes van het decreet-Weyts toe te passen.

 

Jasper Pillen, Vlaams Volksvertegenwoordiger (Open VLD):

“Als we jonge chauffeurs verplichten tot een dure en tijdsintensieve sessie, moeten we kunnen aantonen dat het effectief werkt. Nu blijkt dat we dat niet één op één kunnen aantonen én dat duizenden jongeren jaarlijks hun kat sturen naar dat verplicht terugkommoment. Verkeersveiligheid moet gestoeld zijn op bewezen impact. Daarom blijf ik aandringen op een grondig onderzoek van de impact van het verplichte terugkommoment.”

 

 

 

Deel dit artikel

27 mei 2025
Het oceanografisch onderzoeksschip RV Belgica – kostprijs 54 miljoen euro en gedoopt pas in 2022 (!) - ligt sinds juni 2024 ongebruikt aan de kade in Zeebrugge. Door een conflict met exploitant Genavir is het schip niet operationeel en werden belangrijke wetenschappelijke missies geannuleerd. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen roept opnieuw om actie. Pillen stelt voor om het beheer minstens tijdelijk over te dragen aan Defensie. “Zo kan het niet blijven duren.”
26 mei 2025
Voor Brugge verzet zich tegen verhoging parkeertarieven De liberale partij Voor Brugge verzet zich tegen de geplande verhoging van de parkeertarieven in onze stad. Een extra kost van €0,50 per uur is aanzienlijk en treft zowel inwoners als bezoekers. Wij pleiten voor volgende maatregelen: ✅ Gratis parkeren voor Bruggelingen tussen 12u en 14u ✅ Een terugkeer naar gratis parkeren na 19u, zoals het vroeger was Deze voorstellen zijn belangrijk voor de leefbaarheid én voor de Brugse horeca en middenstand. Daarnaast blijven wij ons verzetten tegen de verhoging van het kortparkeren van €0,10 naar €1,00. Kort parkeren moet betaalbaar blijven, zeker voor korte boodschappen of snelle stops. “Deze verhoging is gewoon een plat te belastingsverhoging. Daar kunnen wij niet mee akkoord gaan. Wat Brugge nodig heeft, is niet duurdere parkeertickets, maar een écht parkeerplan voor de binnenstad.” — Jasper Pillen, fractieleider Voor Brugge Tot slot vragen wij ons af: wanneer komt burgemeester De fauw eindelijk met zijn plan om buitenlandse nummerplaten te weren uit bepaalde woonbuurten in de binnenstad?
22 mei 2025
Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg minister van Toerisme Melissa Depraetere (Vooruit) om duidelijkheid over de locatie van het geplande blauwe belevingscentrum aan de kust. Hoewel er geruchten circuleren over Oostende en Zeebrugge als mogelijke kandidaten, is er nog geen knoop doorgehakt.
Meer artikels