Nederlandse STAK blijft uit vizier Kaaimantaks

30 januari 2024

Op aanbeveling van het Rekenhof scherpte de regering in oktober de regels voor de Kaaimantaks aan. In tegenstelling tot wat gevreesd werd, houdt de fiscale neutrale behandeling voor Nederlandse STAK-stichtingen stand. Dat blijkt een parlementaire vraag van Maggie De Block. 

De Stichting Administratiekantoor (STAK) is een Nederlandse stichting waarmee het beheer van aandelen vlot geregeld kan worden. De aandelen worden via de STAK omgezet in certificaten, wat voor eigenaars een belangrijk voordeel oplevert. Dankzij de certificering kunnen ze de economische eigendom van de vennootschap makkelijk overdragen aan bijvoorbeeld de kinderen, terwijl ze juridisch toch nog medezeggenschap over de vennootschap behouden.


Veel Belgen stapten in het verleden in een Nederlandse Stichting Administratiekantoor (STAK) om hun aandelen vlot te beheren. Ze deden dat omdat er in België lang geen equivalente structuur voorhanden was. De aandelen worden via de STAK omgezet in certificaten, wat voor eigenaars een belangrijk voordeel oplevert. Dankzij de certificering kunnen ze de economische eigendom van de vennootschap makkelijk overdragen aan bijvoorbeeld de kinderen, terwijl ze juridisch toch nog medezeggenschap over de vennootschap behouden. 


Op fiscaal vlak is er voor een Belg geen enkel voordeel aan die constructie. De STAK is vrijgesteld van Nederlandse inkomstenbelasting, terwijl Belgen evenzeer Belgische roerende voorheffing betalen op de dividenden. De constructie zal ook in de erfbelasting terugkeren. In tegenstelling tot wat gevreesd werd, houdt de fiscaal neutrale behandeling dus stand, ook na de hervorming van de Kaaimantaks. Dat blijkt uit een parlementaire vraag van Open Vld-fractieleider Maggie De Block, die de urgente kwestie met Open Vld- vicevoorzitter Jasper Pillen op de agenda zette. 

Deel dit artikel

12 juni 2025
Het reizigersaantal steeg naar 373 miljoen (+4,5% t.o.v. 2023). Flexvervoer kende een sterke toename tot 1,13 miljoen gebruikers (+24,5%). Ook het aantal abonnementen groeide: +3% voor de Omnipass en +5,5% voor de Buzzypas.
27 mei 2025
Het oceanografisch onderzoeksschip RV Belgica – kostprijs 54 miljoen euro en gedoopt pas in 2022 (!) - ligt sinds juni 2024 ongebruikt aan de kade in Zeebrugge. Door een conflict met exploitant Genavir is het schip niet operationeel en werden belangrijke wetenschappelijke missies geannuleerd. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen roept opnieuw om actie. Pillen stelt voor om het beheer minstens tijdelijk over te dragen aan Defensie. “Zo kan het niet blijven duren.”
26 mei 2025
Voor Brugge verzet zich tegen verhoging parkeertarieven De liberale partij Voor Brugge verzet zich tegen de geplande verhoging van de parkeertarieven in onze stad. Een extra kost van €0,50 per uur is aanzienlijk en treft zowel inwoners als bezoekers. Wij pleiten voor volgende maatregelen: ✅ Gratis parkeren voor Bruggelingen tussen 12u en 14u ✅ Een terugkeer naar gratis parkeren na 19u, zoals het vroeger was Deze voorstellen zijn belangrijk voor de leefbaarheid én voor de Brugse horeca en middenstand. Daarnaast blijven wij ons verzetten tegen de verhoging van het kortparkeren van €0,10 naar €1,00. Kort parkeren moet betaalbaar blijven, zeker voor korte boodschappen of snelle stops. “Deze verhoging is gewoon een plat te belastingsverhoging. Daar kunnen wij niet mee akkoord gaan. Wat Brugge nodig heeft, is niet duurdere parkeertickets, maar een écht parkeerplan voor de binnenstad.” — Jasper Pillen, fractieleider Voor Brugge Tot slot vragen wij ons af: wanneer komt burgemeester De fauw eindelijk met zijn plan om buitenlandse nummerplaten te weren uit bepaalde woonbuurten in de binnenstad?
Meer artikels