Groene zwaailichten voor brandweervrijwilligers: het proefproject over het ‘hoffelijkheidslicht’ is gestart.

17 mei 2023

Vier hulpverleningszones zullen de komende acht maanden als proeftuin fungeren voor het zogenaamde hoffelijkheidslicht, een groen zwaailicht zonder geluidshoorn voor brandweervrijwilligers. Het initiatief komt er naar aanleiding van Open VLD-wetsvoorstel om het hoffelijkheidslicht in ons land te introduceren. Kamerleden Marianne Verhaert en Jasper Pillen namen dit initiatief: “Het gaat om de herkenbaarheid van de vrijwilliger onderweg. In heel wat landen is dit licht al ingeburgerd, we willen nu de meerwaarde voor België nagaan via proefprojecten doorheen ons land, nog tot eind dit jaar.”

Het hoffelijkheidslicht zal de brandweervrijwilliger die op weg is naar de kazerne om hulp te bieden bij een brand of een ongeval, herkenbaarheid geven in het verkeer. Andere weggebruikers krijgen zo de kans om hen vrije baan te geven. “Het licht is een uitnodiging aan andere weggebruikers om zeker voor deze hulpverleners die op weg zijn extra hoffelijk te zijn. Weggebruikers wíllen vaak wel doorgang verlenen aan de vrijwilligers, maar herkennen hen tot op heden veelal niet of nauwelijks”, verduidelijkt Kamerlid Jasper Pillen. “Het is dus een kwestie van herkenbaarheid. Het licht komt er zonder sirene waardoor het voertuig in geen geval prioritair wordt en dus blijft de wegcode voor de betrokken vrijwilliger gelden.”

 

In totaal nemen 20 vrijwilligers over vier hulpverleningszones (5 per zone) deel aan het proefproject in de hulpverleningszones Luxemburg, Waals-Brabant, Oost (provincie Oost-Vlaanderen) en de Kempen. Kamerlid Marianne Verhaert, die het wetsvoorstel samen met Pillen indiende, is tevens burgemeester in die laatste hulpverleningszone. “De vrijwilligers zullen in de proeftuinen 4 maanden zonder en 4 maanden mét hoffelijkheidslicht rijden”, weet Marianne Verhaert. "Op die manier willen we het effect meten op aanrijtijden van vrijwilligers, op de hoffelijkheid die ze genieten van andere weggebruikers en op het veiligheidsgevoel van de betrokken vrijwilliger. Verkeersinstituut Vias zal het project ondersteunen.

 

Pillen en Verhaert trekken het initiatief samen met burgemeesters Tania De Jonghe (Ninove) en Tim Vandenput (Hoeilaart): “Burgemeesters zijn verantwoordelijk voor de brandweer. Elk initiatief ter ondersteuning van onze vrijwilligers loont de moeite. We geloven in dit initiatief en zijn benieuwd naar de testresultaten.” Het proefproject loopt nog tot eind dit jaar.


Deel dit artikel

18 juni 2025
Het terugkeercentrum voor uitgeprocedeerde asielzoekers, “De Refuge”, zal Brugge verlaten en tegen eind 2028 heropend worden op een nieuwe locatie in Jabbeke. Dat blijkt uit het antwoord op een schriftelijke vraag van Jasper Pillen (Open Vld), Vlaams Parlementslid en senator, aan federaal minister voor Asiel en Migratie Anneleen Van Bossuyt (N-VA). Wat er met de site van het huidige CIB zal gebeuren, is nog niet duidelijk, zo laat de Minister weten.
12 juni 2025
Het reizigersaantal steeg naar 373 miljoen (+4,5% t.o.v. 2023). Flexvervoer kende een sterke toename tot 1,13 miljoen gebruikers (+24,5%). Ook het aantal abonnementen groeide: +3% voor de Omnipass en +5,5% voor de Buzzypas.
27 mei 2025
Het oceanografisch onderzoeksschip RV Belgica – kostprijs 54 miljoen euro en gedoopt pas in 2022 (!) - ligt sinds juni 2024 ongebruikt aan de kade in Zeebrugge. Door een conflict met exploitant Genavir is het schip niet operationeel en werden belangrijke wetenschappelijke missies geannuleerd. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen roept opnieuw om actie. Pillen stelt voor om het beheer minstens tijdelijk over te dragen aan Defensie. “Zo kan het niet blijven duren.”
Meer artikels