Groene zwaailichten voor brandweervrijwilligers: het proefproject over het ‘hoffelijkheidslicht’ is gestart.

17 mei 2023

Vier hulpverleningszones zullen de komende acht maanden als proeftuin fungeren voor het zogenaamde hoffelijkheidslicht, een groen zwaailicht zonder geluidshoorn voor brandweervrijwilligers. Het initiatief komt er naar aanleiding van Open VLD-wetsvoorstel om het hoffelijkheidslicht in ons land te introduceren. Kamerleden Marianne Verhaert en Jasper Pillen namen dit initiatief: “Het gaat om de herkenbaarheid van de vrijwilliger onderweg. In heel wat landen is dit licht al ingeburgerd, we willen nu de meerwaarde voor België nagaan via proefprojecten doorheen ons land, nog tot eind dit jaar.”

Het hoffelijkheidslicht zal de brandweervrijwilliger die op weg is naar de kazerne om hulp te bieden bij een brand of een ongeval, herkenbaarheid geven in het verkeer. Andere weggebruikers krijgen zo de kans om hen vrije baan te geven. “Het licht is een uitnodiging aan andere weggebruikers om zeker voor deze hulpverleners die op weg zijn extra hoffelijk te zijn. Weggebruikers wíllen vaak wel doorgang verlenen aan de vrijwilligers, maar herkennen hen tot op heden veelal niet of nauwelijks”, verduidelijkt Kamerlid Jasper Pillen. “Het is dus een kwestie van herkenbaarheid. Het licht komt er zonder sirene waardoor het voertuig in geen geval prioritair wordt en dus blijft de wegcode voor de betrokken vrijwilliger gelden.”

 

In totaal nemen 20 vrijwilligers over vier hulpverleningszones (5 per zone) deel aan het proefproject in de hulpverleningszones Luxemburg, Waals-Brabant, Oost (provincie Oost-Vlaanderen) en de Kempen. Kamerlid Marianne Verhaert, die het wetsvoorstel samen met Pillen indiende, is tevens burgemeester in die laatste hulpverleningszone. “De vrijwilligers zullen in de proeftuinen 4 maanden zonder en 4 maanden mét hoffelijkheidslicht rijden”, weet Marianne Verhaert. "Op die manier willen we het effect meten op aanrijtijden van vrijwilligers, op de hoffelijkheid die ze genieten van andere weggebruikers en op het veiligheidsgevoel van de betrokken vrijwilliger. Verkeersinstituut Vias zal het project ondersteunen.

 

Pillen en Verhaert trekken het initiatief samen met burgemeesters Tania De Jonghe (Ninove) en Tim Vandenput (Hoeilaart): “Burgemeesters zijn verantwoordelijk voor de brandweer. Elk initiatief ter ondersteuning van onze vrijwilligers loont de moeite. We geloven in dit initiatief en zijn benieuwd naar de testresultaten.” Het proefproject loopt nog tot eind dit jaar.


Deel dit artikel

16 september 2025
Uit cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Jasper Pillen opvroeg, blijkt dat de Vlaamse overheidsdiensten en kabinetten massaal gebruikmaken van Microsoft Copilot. Copilot is een soort digitale assistent die draait op artificiële intelligentie en ingebouwd zit in programma’s zoals Word, Excel, Outlook en Teams. Het helpt ambtenaren om teksten en rapporten te schrijven, vergaderingen samen te vatten, mails op te stellen en cijfers te analyseren. Het gaat om duizenden licenties die vandaag dagelijks worden gebruikt in de werking van de Vlaamse administratie. Pillen juicht de digitalisering toe, zo lang we bewust omgaan met vertrouwelijke informatie en persoonsgegevens. Daarnaast vraagt Pillen dat de impact van AI op de kwaliteit en de kost van de dienstverlening gemeten wordt, want dat moet wel het einddoel zijn: Betere dienstverlening aan een lagere kost. De liberale fractie pleit al langer voor een veel efficiëntere overheid en staat dus positief tegenover initiatieven die de efficiëntie van de Vlaamse administratie verhogen. De introductie van artificiële intelligentie in de werking van de overheid kan leiden tot aanzienlijke tijdswinst en een betere dienstverlening aan burgers en bedrijven. De cijfers tonen aan dat het gebruik bijzonder wijdverspreid is.  Onderstaande tabel rangschikt de beleidsdomeinen volgens het aantal Copilot-licenties:
9 september 2025
Uit cijfers die gemeenteraadslid Jasper Pillen opvroeg blijkt dat het aantal incidenten aan het Huis van de Bruggeling toeneemt. Vooral het aantal verbale incidenten valt daarbij op: van 7 in 2024 naar al 15 in de eerste helft van 2025. In 2023 waren er nog maar 3 incidenten.
8 september 2025
De (West-)Vlaamse arbeidsmarkt kreunt onder de structurele krapte. Grensarbeiders uit Noord-Frankrijk vormden jarenlang een belangrijk deel van de oplossing, maar die reserve aan arbeidskrachten droogt aan sneltempo op. Uit cijfers die Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) opvroeg bij minister van Werk Zuhal Demir, blijkt dat het aantal Franse grensarbeiders op tien jaar tijd met de helft is gedaald. In 2014 ging het nog om 6.608 personen, eind 2024 bleven daar nog slechts 3.311 van over. “Het is alle hens aan dek om al deze Franse vertrekkers te vervangen door kwalitatieve arbeidskrachten van eigen bodem” aldus Pillen (Open VLD).
Meer artikels