Groene zwaailichten voor brandweervrijwilligers: het proefproject over het ‘hoffelijkheidslicht’ is gestart.

17 mei 2023

Vier hulpverleningszones zullen de komende acht maanden als proeftuin fungeren voor het zogenaamde hoffelijkheidslicht, een groen zwaailicht zonder geluidshoorn voor brandweervrijwilligers. Het initiatief komt er naar aanleiding van Open VLD-wetsvoorstel om het hoffelijkheidslicht in ons land te introduceren. Kamerleden Marianne Verhaert en Jasper Pillen namen dit initiatief: “Het gaat om de herkenbaarheid van de vrijwilliger onderweg. In heel wat landen is dit licht al ingeburgerd, we willen nu de meerwaarde voor België nagaan via proefprojecten doorheen ons land, nog tot eind dit jaar.”

Het hoffelijkheidslicht zal de brandweervrijwilliger die op weg is naar de kazerne om hulp te bieden bij een brand of een ongeval, herkenbaarheid geven in het verkeer. Andere weggebruikers krijgen zo de kans om hen vrije baan te geven. “Het licht is een uitnodiging aan andere weggebruikers om zeker voor deze hulpverleners die op weg zijn extra hoffelijk te zijn. Weggebruikers wíllen vaak wel doorgang verlenen aan de vrijwilligers, maar herkennen hen tot op heden veelal niet of nauwelijks”, verduidelijkt Kamerlid Jasper Pillen. “Het is dus een kwestie van herkenbaarheid. Het licht komt er zonder sirene waardoor het voertuig in geen geval prioritair wordt en dus blijft de wegcode voor de betrokken vrijwilliger gelden.”

 

In totaal nemen 20 vrijwilligers over vier hulpverleningszones (5 per zone) deel aan het proefproject in de hulpverleningszones Luxemburg, Waals-Brabant, Oost (provincie Oost-Vlaanderen) en de Kempen. Kamerlid Marianne Verhaert, die het wetsvoorstel samen met Pillen indiende, is tevens burgemeester in die laatste hulpverleningszone. “De vrijwilligers zullen in de proeftuinen 4 maanden zonder en 4 maanden mét hoffelijkheidslicht rijden”, weet Marianne Verhaert. "Op die manier willen we het effect meten op aanrijtijden van vrijwilligers, op de hoffelijkheid die ze genieten van andere weggebruikers en op het veiligheidsgevoel van de betrokken vrijwilliger. Verkeersinstituut Vias zal het project ondersteunen.

 

Pillen en Verhaert trekken het initiatief samen met burgemeesters Tania De Jonghe (Ninove) en Tim Vandenput (Hoeilaart): “Burgemeesters zijn verantwoordelijk voor de brandweer. Elk initiatief ter ondersteuning van onze vrijwilligers loont de moeite. We geloven in dit initiatief en zijn benieuwd naar de testresultaten.” Het proefproject loopt nog tot eind dit jaar.


Deel dit artikel

28 juli 2025
Langs spoorlijn 50A tussen Brugge en Oostende bevinden zich vandaag nog zes overwegen. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg bij de federale minister van Mobiliteit op hoe spoorbeheerder Infrabel de toekomst van deze lijn ziet. Infrabel streeft immers naar het maximaal afschaffen van deze overwegen, omwille van de veiligheidsrisico’s. De Minister antwoordde Pillen dat er samen met de lokale besturen wordt onderzocht hoe deze overwegen op termijn kunnen worden afgeschaft en vervangen door veilige alternatieven.
15 juli 2025
Het nieuwe Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) 2025–2029 van de Vlaamse regering bevestigt wat Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) al maanden aanklaagt: de provincie Antwerpen wordt royaal bediend met tientallen projecten, terwijl West-Vlaanderen het met een beperkt en eenzijdig aanbod moet stellen. 
1 juli 2025
West-Vlaanderen, met haar uitstekende kennisinstellingen en breed netwerk van KMO’s en internationale bedrijven, strijdt al jaren tegen de braindrain naar andere regio’s in Vlaanderen. Uit gegevens van Statbel die Vlaams Volksvertegenwoordiger Jasper Pillen (Open VLD) opvroeg, lijkt de laatste 10 jaar echter een positieve tendens duidelijk te worden. “Het aandeel hooggeschoolden dat effectief in de provincie woont én werkt, is de voorbije tien jaar gestegen” stelt Jasper Pillen vast.
Meer artikels