Groene zwaailichten voor brandweervrijwilligers: het proefproject over het ‘hoffelijkheidslicht’ is gestart.

17 mei 2023

Vier hulpverleningszones zullen de komende acht maanden als proeftuin fungeren voor het zogenaamde hoffelijkheidslicht, een groen zwaailicht zonder geluidshoorn voor brandweervrijwilligers. Het initiatief komt er naar aanleiding van Open VLD-wetsvoorstel om het hoffelijkheidslicht in ons land te introduceren. Kamerleden Marianne Verhaert en Jasper Pillen namen dit initiatief: “Het gaat om de herkenbaarheid van de vrijwilliger onderweg. In heel wat landen is dit licht al ingeburgerd, we willen nu de meerwaarde voor België nagaan via proefprojecten doorheen ons land, nog tot eind dit jaar.”

Het hoffelijkheidslicht zal de brandweervrijwilliger die op weg is naar de kazerne om hulp te bieden bij een brand of een ongeval, herkenbaarheid geven in het verkeer. Andere weggebruikers krijgen zo de kans om hen vrije baan te geven. “Het licht is een uitnodiging aan andere weggebruikers om zeker voor deze hulpverleners die op weg zijn extra hoffelijk te zijn. Weggebruikers wíllen vaak wel doorgang verlenen aan de vrijwilligers, maar herkennen hen tot op heden veelal niet of nauwelijks”, verduidelijkt Kamerlid Jasper Pillen. “Het is dus een kwestie van herkenbaarheid. Het licht komt er zonder sirene waardoor het voertuig in geen geval prioritair wordt en dus blijft de wegcode voor de betrokken vrijwilliger gelden.”

 

In totaal nemen 20 vrijwilligers over vier hulpverleningszones (5 per zone) deel aan het proefproject in de hulpverleningszones Luxemburg, Waals-Brabant, Oost (provincie Oost-Vlaanderen) en de Kempen. Kamerlid Marianne Verhaert, die het wetsvoorstel samen met Pillen indiende, is tevens burgemeester in die laatste hulpverleningszone. “De vrijwilligers zullen in de proeftuinen 4 maanden zonder en 4 maanden mét hoffelijkheidslicht rijden”, weet Marianne Verhaert. "Op die manier willen we het effect meten op aanrijtijden van vrijwilligers, op de hoffelijkheid die ze genieten van andere weggebruikers en op het veiligheidsgevoel van de betrokken vrijwilliger. Verkeersinstituut Vias zal het project ondersteunen.

 

Pillen en Verhaert trekken het initiatief samen met burgemeesters Tania De Jonghe (Ninove) en Tim Vandenput (Hoeilaart): “Burgemeesters zijn verantwoordelijk voor de brandweer. Elk initiatief ter ondersteuning van onze vrijwilligers loont de moeite. We geloven in dit initiatief en zijn benieuwd naar de testresultaten.” Het proefproject loopt nog tot eind dit jaar.


Deel dit artikel

24 april 2025
Het verplichte terugkommoment voor het rijbewijs werd in 2018 ingevoerd door toenmalig minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Het moment bestaat uit verschillende modules en heeft als doel het aantal zware ongevallen bij beginnende bestuurders terug te dringen. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) stelde tijdens de commissie Mobiliteit en Openbare werken vragen over de effectiviteit van dat terugkommoment aan minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA).
22 april 2025
In 2022, 2023 en 2024 moest Vlaanderen meer dan 30 Europese richtlijnen omzetten in eigen regelgeving. Minder dan de helft daarvan gebeurde tijdig. “Deze Vlaamse Regering legt onze ondernemingen en burgers graag extra regels op, maar vergeet zelf Europese regels op tijd in orde te brengen,” stelt Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld). Hij roept de regering ook op om haar regeerakkoord na te leven en te stoppen met goldplating.
11 april 2025
Het Cyber Command is de vijfde component van het Belgische leger, naast de land-, lucht-, marine- en medische componenten. Deze component is gespecialiseerd in het beveiligen van defensienetwerken en wapensystemen, het verzamelen van informatie en het uitvoeren van operaties in cyberspace en het bijdragen aan de nationale cyberweerbaarheid.
Meer artikels