Campermeal: einde aan de onduidelijkheid aub

12 maart 2021

De horeca is nu al maanden dicht. De Covid-19-pandemie heeft de Belgische Regering, net zoals de meeste andere Europese regeringen, verplicht de horeca tijdelijk te sluiten. Ondanks deze sombere periode blijft de sector haar veerkracht tonen, onder meer via het concept Campermeal: een originele en spontane variant op de populaire take-away.


Dit spontaan en oorspronkelijk kleinschalig project is ondertussen een nationaal fenomeen geworden: gezinnen of koppels gaan, in hun bubbel, met de mobilhome naar het restaurant waar ze take-away bestellen en dit opeten op de parking en in hun bubbel. Tot verbazing van iedereen werd enkele weken geleden plots en zonder duidelijke reden het concept verboden, weer toegelaten, en dan weer verboden.


“De teleurstelling was groot” aldus kamerlid Jasper Pillen, die in contact staat met de initiatiefnemers maar ook met het kabinet van de Minister van Binnenlandse Zaken, Annelies Verlinden. “Het concept groeide snel en won aan populariteit. Iedereen tevreden: horeca én klanten. Op de Facebook groepen van fans van dit concept alleen maar lachende gezichten te zien van mensen die genoten in hun bubbel. Dan werd het concept opeens verboden. Onbegrip alom. Na verschillende contacten en vragen werd het weer toegelaten en dan opeens, zonder dat er een overlegcomité was geweest, weer verboden” deelt Pillen het ongenoegen van de horeca en de vele fans van het concept.


Jasper Pillen gaat blijven ijveren voor een goeie en leefbare oplossing, zeker met de komende Paasvakantie voor de deur. “Uiteraard kan dit concept enkel op een coronaproof manier getolereerd worden. Misbruiken moeten aangepakt worden. Bediening aan het voertuig is altijd, terecht, verboden. Maar tegelijk moeten we kansen geven aan originele concepten. Niemand kan uitleggen waarom je niet op de parking van het restaurant mag eten maar wel op een parking 100 meter verder langs de openbare weg. En het voortdurend wijzigen van de maatregelen is echt niet de te volgen weg. Dit soort zaken ondergraven het draagvlak van de terechte en breed gedragen corona-maatregelen. En hoe spijtig het ook is, die maatregelen blijven nodig.”


“De logica is ook totaal zoek: take-away mag, je mag het eten wel opeten in je voertuig op een openbare parking ergens langs de baan, maar dus niet netjes op de parking van het restaurant. En wat te zeggen van restaurants die ook logies aanbieden en dus open mogen zijn? Dit is kafka.”


Stuk uit de FAQ die campermeal weer toelaat.

Opeens werden de FAQ terug aangepast.

Deel dit artikel

6 augustus 2025
Het militaire oefencomplex in het Ryckeveldebos, waar het Damage Control Center (DCC) van Defensie is gevestigd, blijft van cruciaal belang voor de operationele paraatheid van Defensie en in het bijzonder van de Marine. Het centrum traint personeel op noodsituaties zoals brand, waterlekken en CBRN-dreigingen. Tegelijk roept de ligging middenin een waardevol groengebied toenemende vragen op over het toekomstig gebruik van de site. Buurtbewoners en bewoners klagen onder andere over de rookontwikkeling. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg cijfers op omtrent het gebruik van het DCC. Het oefencomplex werd in 2024 op 127 dagen gebruikt, waarvan 36 dagen met gasbranden en 73 dagen met branden op basis van vloeibare brandstof en hout. Dit type oefening benadert volgens Defensie het best de realiteit aan boord van marineschepen. Er wordt hierbij geen chemische toevoeging gedaan aan het bluswater. Op de andere dagen was er gebruik van het centrum zonder brand.
28 juli 2025
Langs spoorlijn 50A tussen Brugge en Oostende bevinden zich vandaag nog zes overwegen. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg bij de federale minister van Mobiliteit op hoe spoorbeheerder Infrabel de toekomst van deze lijn ziet. Infrabel streeft immers naar het maximaal afschaffen van deze overwegen, omwille van de veiligheidsrisico’s. De Minister antwoordde Pillen dat er samen met de lokale besturen wordt onderzocht hoe deze overwegen op termijn kunnen worden afgeschaft en vervangen door veilige alternatieven.
15 juli 2025
Het nieuwe Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) 2025–2029 van de Vlaamse regering bevestigt wat Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) al maanden aanklaagt: de provincie Antwerpen wordt royaal bediend met tientallen projecten, terwijl West-Vlaanderen het met een beperkt en eenzijdig aanbod moet stellen. 
Meer artikels