Campermeal: einde aan de onduidelijkheid aub

12 maart 2021

De horeca is nu al maanden dicht. De Covid-19-pandemie heeft de Belgische Regering, net zoals de meeste andere Europese regeringen, verplicht de horeca tijdelijk te sluiten. Ondanks deze sombere periode blijft de sector haar veerkracht tonen, onder meer via het concept Campermeal: een originele en spontane variant op de populaire take-away.


Dit spontaan en oorspronkelijk kleinschalig project is ondertussen een nationaal fenomeen geworden: gezinnen of koppels gaan, in hun bubbel, met de mobilhome naar het restaurant waar ze take-away bestellen en dit opeten op de parking en in hun bubbel. Tot verbazing van iedereen werd enkele weken geleden plots en zonder duidelijke reden het concept verboden, weer toegelaten, en dan weer verboden.


“De teleurstelling was groot” aldus kamerlid Jasper Pillen, die in contact staat met de initiatiefnemers maar ook met het kabinet van de Minister van Binnenlandse Zaken, Annelies Verlinden. “Het concept groeide snel en won aan populariteit. Iedereen tevreden: horeca én klanten. Op de Facebook groepen van fans van dit concept alleen maar lachende gezichten te zien van mensen die genoten in hun bubbel. Dan werd het concept opeens verboden. Onbegrip alom. Na verschillende contacten en vragen werd het weer toegelaten en dan opeens, zonder dat er een overlegcomité was geweest, weer verboden” deelt Pillen het ongenoegen van de horeca en de vele fans van het concept.


Jasper Pillen gaat blijven ijveren voor een goeie en leefbare oplossing, zeker met de komende Paasvakantie voor de deur. “Uiteraard kan dit concept enkel op een coronaproof manier getolereerd worden. Misbruiken moeten aangepakt worden. Bediening aan het voertuig is altijd, terecht, verboden. Maar tegelijk moeten we kansen geven aan originele concepten. Niemand kan uitleggen waarom je niet op de parking van het restaurant mag eten maar wel op een parking 100 meter verder langs de openbare weg. En het voortdurend wijzigen van de maatregelen is echt niet de te volgen weg. Dit soort zaken ondergraven het draagvlak van de terechte en breed gedragen corona-maatregelen. En hoe spijtig het ook is, die maatregelen blijven nodig.”


“De logica is ook totaal zoek: take-away mag, je mag het eten wel opeten in je voertuig op een openbare parking ergens langs de baan, maar dus niet netjes op de parking van het restaurant. En wat te zeggen van restaurants die ook logies aanbieden en dus open mogen zijn? Dit is kafka.”


Stuk uit de FAQ die campermeal weer toelaat.

Opeens werden de FAQ terug aangepast.

Deel dit artikel

16 september 2025
Uit cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Jasper Pillen opvroeg, blijkt dat de Vlaamse overheidsdiensten en kabinetten massaal gebruikmaken van Microsoft Copilot. Copilot is een soort digitale assistent die draait op artificiële intelligentie en ingebouwd zit in programma’s zoals Word, Excel, Outlook en Teams. Het helpt ambtenaren om teksten en rapporten te schrijven, vergaderingen samen te vatten, mails op te stellen en cijfers te analyseren. Het gaat om duizenden licenties die vandaag dagelijks worden gebruikt in de werking van de Vlaamse administratie. Pillen juicht de digitalisering toe, zo lang we bewust omgaan met vertrouwelijke informatie en persoonsgegevens. Daarnaast vraagt Pillen dat de impact van AI op de kwaliteit en de kost van de dienstverlening gemeten wordt, want dat moet wel het einddoel zijn: Betere dienstverlening aan een lagere kost. De liberale fractie pleit al langer voor een veel efficiëntere overheid en staat dus positief tegenover initiatieven die de efficiëntie van de Vlaamse administratie verhogen. De introductie van artificiële intelligentie in de werking van de overheid kan leiden tot aanzienlijke tijdswinst en een betere dienstverlening aan burgers en bedrijven. De cijfers tonen aan dat het gebruik bijzonder wijdverspreid is.  Onderstaande tabel rangschikt de beleidsdomeinen volgens het aantal Copilot-licenties:
9 september 2025
Uit cijfers die gemeenteraadslid Jasper Pillen opvroeg blijkt dat het aantal incidenten aan het Huis van de Bruggeling toeneemt. Vooral het aantal verbale incidenten valt daarbij op: van 7 in 2024 naar al 15 in de eerste helft van 2025. In 2023 waren er nog maar 3 incidenten.
8 september 2025
De (West-)Vlaamse arbeidsmarkt kreunt onder de structurele krapte. Grensarbeiders uit Noord-Frankrijk vormden jarenlang een belangrijk deel van de oplossing, maar die reserve aan arbeidskrachten droogt aan sneltempo op. Uit cijfers die Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) opvroeg bij minister van Werk Zuhal Demir, blijkt dat het aantal Franse grensarbeiders op tien jaar tijd met de helft is gedaald. In 2014 ging het nog om 6.608 personen, eind 2024 bleven daar nog slechts 3.311 van over. “Het is alle hens aan dek om al deze Franse vertrekkers te vervangen door kwalitatieve arbeidskrachten van eigen bodem” aldus Pillen (Open VLD).
Meer artikels