BRUSK: de nieuwe Brugse tentoonstellingshal voorgesteld

25 januari 2021

Brugge is een museumstad, bekend en beroemd over de hele wereld. Tegelijk toonde de Brexit en zeker Covid aan dat we Brugge op de toeristische wereldkaart moeten houden. Onze Vlaamse Primitieven oefenen mondiaal hun aantrekkingsrecht uit. De laatste jaren is er ook steeds meer aandacht voor actuele kunst, zowel in de eigen locaties van Musea Brugge als in de publieke ruimte (denk dan aan de Triënnale Brugge).

Naast de grote vaste collecties die op 13 locaties worden getoond, en die 1 miljoen bezoekers per jaar trekt, organiseert Musea Brugge ook geregeld grote tentoonstellingen. Dit zet Brugge echt op de kaart en trekt kwalitatief toerisme aan. Echter was een belangrijk nadeel verbonden aan deze grote tentoonstellingen: maandenlang moest bijvoorbeeld het  Groeningemuseum sluiten om een nieuwe tentoonstelling voor te bereiden. Toeristen die van over de hele wereld kwamen om onze kunst te zien, stonden dan voor een gesloten deur.


Al lang was er dan ook de nood aan aparte infrastructuur om tijdelijke tentoonstellingen te organiseren. In 2017 werd dan, eindelijk, beslist om een internationale 'design & build'-procedure op te starten voor de bouw van een nieuwe tentoontstellingshal. Het vorige stadsbestuur duidde de KTA-site aan de Jakobinessenstraat nog aan als de locatie hiervoor maar het nieuwe bestuur besloot te gaan bouwen op de site waar nu Sint-Andries Brugge haar school heeft, tussen de Garenmarkt en het Groeningemuseum. Met Open Vld Plus waren we hier grote voorstander van: door de bouw van het nieuwe kunstencentrum breidt je de huidige museumcluster verder uit. De Bruggeling en de bezoekers zal tussen het Oud Sint-Jan met haar unieke Memling-collectie via OLV, over Gruuthuuse en het Arentshuis en langs Groeninge langs musea kunnen wandelen tot aan BRUSK, de nieuwe naam.


Architecturaal wordt dit nieuwe gebouw een parel. De omgeving errond wordt groen ingericht. De beoordelingscommissie koos voor het ontwerp van en de samenwerking tussen ontwikkelaar CIT Red en het ontwerpteam onder leiding van Robbrecht en Daem architecten en (de Brugse) Olivier Salens architecten. Nu de opdracht is gegund, wordt snel werk gemaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag. Omwonenden gaan geïnformeerd worden via buurtmomenten. De gefaseerde werkzaamheden starten in principe in de loop van 2022. De bouw van de nieuwe tentoonstellingshal gaat van start begin 2023. De totale kostprijs bedraagt 45 miljoen euro, iets meer dan de helft komt van Vlaamse subsidies.


Brugge krijgt er door dit project een architecturale trekpleister erbij. Het gebouw zal perfect ingebed worden in de buurt en errond komt een nieuwe parkzone. Een stuk oude rei wordt opnieuw opengelegd. Het gebouw zelf zal baden in het licht. Belangrijk is dat de ruimtes naast de tentoonstellingszalen, zoals het restaurant, de boekenwinkel en de doorgang in het midden van het gebouw, toegankelijk voor iedereen zal zijn.

Ik wil van harte iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt feliciteren!


Foto: copyright Stad Brugge

Deel dit artikel

6 augustus 2025
Het militaire oefencomplex in het Ryckeveldebos, waar het Damage Control Center (DCC) van Defensie is gevestigd, blijft van cruciaal belang voor de operationele paraatheid van Defensie en in het bijzonder van de Marine. Het centrum traint personeel op noodsituaties zoals brand, waterlekken en CBRN-dreigingen. Tegelijk roept de ligging middenin een waardevol groengebied toenemende vragen op over het toekomstig gebruik van de site. Buurtbewoners en bewoners klagen onder andere over de rookontwikkeling. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg cijfers op omtrent het gebruik van het DCC. Het oefencomplex werd in 2024 op 127 dagen gebruikt, waarvan 36 dagen met gasbranden en 73 dagen met branden op basis van vloeibare brandstof en hout. Dit type oefening benadert volgens Defensie het best de realiteit aan boord van marineschepen. Er wordt hierbij geen chemische toevoeging gedaan aan het bluswater. Op de andere dagen was er gebruik van het centrum zonder brand.
28 juli 2025
Langs spoorlijn 50A tussen Brugge en Oostende bevinden zich vandaag nog zes overwegen. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg bij de federale minister van Mobiliteit op hoe spoorbeheerder Infrabel de toekomst van deze lijn ziet. Infrabel streeft immers naar het maximaal afschaffen van deze overwegen, omwille van de veiligheidsrisico’s. De Minister antwoordde Pillen dat er samen met de lokale besturen wordt onderzocht hoe deze overwegen op termijn kunnen worden afgeschaft en vervangen door veilige alternatieven.
15 juli 2025
Het nieuwe Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) 2025–2029 van de Vlaamse regering bevestigt wat Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) al maanden aanklaagt: de provincie Antwerpen wordt royaal bediend met tientallen projecten, terwijl West-Vlaanderen het met een beperkt en eenzijdig aanbod moet stellen. 
Meer artikels