Van Roeselare tot aan de kust: meer fietsinfrastructuur en betere toegankelijkheid in stations

3 februari 2021

“Diksmuide, Roeselare en Torhout krijgen in 2021 en 2022 een uitgebreide upgrade van hun fietsinfrastructuur”, zegt federaal Kamerlid Jasper Pillen. Dat blijkt uit een antwoord aan Pillen door de minister van Mobiliteit. Pillen: “Intussen wordt de toegankelijkheid aan de stations in Blankenberge, Beernem & Oostkamp verbeterd.”


De NMBS komt zo tegemoet aan de integratie van fiets en openbaar vervoer. Pillen: “In de stations van Torhout en Diksmuide zullen telkens ruim 200 fietsers hun fiets kunnen stallen. In Roeselare gaat dit zelfs over maar liefst 800 (!) plaatsen.”


Bij die integratie hoort ook een betere toegankelijkheid, zodat meer reizigers gebruik kunnen maken van openbaar vervoer. Pillen: “Beernem en Oostkamp zullen na de aanleg van het 3e en 4e spoor een volledig vernieuwd station hebben, meteen in lijn met de nieuwe standaarden van de NMBS inzake toegankelijkheid.” De werken zitten in de eindfase en tegen eind 2021 zullen beide stations volledig afgewerkt zijn. “Intussen zet men de werkzaamheden in Blankenberge voort, om ook daar beter toegankelijke perrons te hebben, niet in het minst voor blinden en slechtzienden”, weet Pillen nog.


Het Kamerlid is heel tevreden met de uitvoering van de werken: “Toen ik destijds kabinetschef was van de toenmalig bevoegde Minister François Bellot, waren dit projecten waar ik mee aan de kar trok. Een perfecte integratie van fiets en openbaar vervoer moet onze doelstelling zijn. In elk dossier.”


Deel dit artikel

16 september 2025
Uit cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Jasper Pillen opvroeg, blijkt dat de Vlaamse overheidsdiensten en kabinetten massaal gebruikmaken van Microsoft Copilot. Copilot is een soort digitale assistent die draait op artificiële intelligentie en ingebouwd zit in programma’s zoals Word, Excel, Outlook en Teams. Het helpt ambtenaren om teksten en rapporten te schrijven, vergaderingen samen te vatten, mails op te stellen en cijfers te analyseren. Het gaat om duizenden licenties die vandaag dagelijks worden gebruikt in de werking van de Vlaamse administratie. Pillen juicht de digitalisering toe, zo lang we bewust omgaan met vertrouwelijke informatie en persoonsgegevens. Daarnaast vraagt Pillen dat de impact van AI op de kwaliteit en de kost van de dienstverlening gemeten wordt, want dat moet wel het einddoel zijn: Betere dienstverlening aan een lagere kost. De liberale fractie pleit al langer voor een veel efficiëntere overheid en staat dus positief tegenover initiatieven die de efficiëntie van de Vlaamse administratie verhogen. De introductie van artificiële intelligentie in de werking van de overheid kan leiden tot aanzienlijke tijdswinst en een betere dienstverlening aan burgers en bedrijven. De cijfers tonen aan dat het gebruik bijzonder wijdverspreid is.  Onderstaande tabel rangschikt de beleidsdomeinen volgens het aantal Copilot-licenties:
9 september 2025
Uit cijfers die gemeenteraadslid Jasper Pillen opvroeg blijkt dat het aantal incidenten aan het Huis van de Bruggeling toeneemt. Vooral het aantal verbale incidenten valt daarbij op: van 7 in 2024 naar al 15 in de eerste helft van 2025. In 2023 waren er nog maar 3 incidenten.
8 september 2025
De (West-)Vlaamse arbeidsmarkt kreunt onder de structurele krapte. Grensarbeiders uit Noord-Frankrijk vormden jarenlang een belangrijk deel van de oplossing, maar die reserve aan arbeidskrachten droogt aan sneltempo op. Uit cijfers die Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) opvroeg bij minister van Werk Zuhal Demir, blijkt dat het aantal Franse grensarbeiders op tien jaar tijd met de helft is gedaald. In 2014 ging het nog om 6.608 personen, eind 2024 bleven daar nog slechts 3.311 van over. “Het is alle hens aan dek om al deze Franse vertrekkers te vervangen door kwalitatieve arbeidskrachten van eigen bodem” aldus Pillen (Open VLD).
Meer artikels