The Arctic: Belgium’s role in shaping its future

6 december 2024

Op 5 december organiseerde Egmont een internationale conferentie over de uitdagingen voor de Arctic en de Belgische rol daarin. Het Hoge Noorden is geostrategisch van enorm belang en alle grote vraagstukken van deze tijd (energie, transportcorridors, grondstoffen, klimaat, biodiversiteit, …) komen er samen in 1 regio. 


België heeft een Arctische strategie nodig. Niet vanuit een standpunt van een (nabij-)Arctische staat uiteraard maar wel vanuit onze troeven. België heeft al een sterke reputatie in klimaatwetenschappen, bijvoorbeeld via de Prinses Elisabethbasis in Antarctica. Hoewel de Noordpool en Antarctica verschillende regio’s zijn, blijft onze expertise relevant voor onderzoek in de Arctische gebieden. Het smelten van de ijskappen in de Arctische regio heeft directe gevolgen voor de zeespiegel en weerspatronen wereldwijd, en dus ook voor België.


Daarnaast wordt de Arctische regio steeds belangrijker door de beschikbaarheid van natuurlijke hulpbronnen zoals olie, gas en mineralen, evenals de opening van nieuwe zeeroutes door het smelten van het ijs. Als handelsland en EU-lidstaat moet België inspelen op deze ontwikkelingen, niet alleen om economische kansen te benutten, maar ook om bij te dragen aan duurzame regelgeving en internationaal beleid. Bovendien is de regio een belangrijk strijdtoneel geworden tussen grootmachten Van de 8 Artische staten zijn er 7 lid van de NAVO. Het 8ste land is Rusland. Het is cruciaal dat België via diplomatieke en wetenschappelijke samenwerking zijn stem laat horen, zowel binnen de Europese Unie als in multilaterale organisaties zoals de NAVO en de Verenigde Naties.


Mijn rol in het ontwikkelen van een Belgische Arctische strategie


Ik heb mij de afgelopen jaren actief ingezet om het belang van een Arctische strategie op de politieke agenda te zetten. Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat België niet mag achterblijven, zeker nu andere Europese landen al volop strategische voorbereidingen treffen om een toekomst in de Arctische regio te verzekeren. Daarom heb ik in 2021 een resolutie neergelegd voor de ontwikkeling van een Belgische Arctische strategie. Deze werd quasi unaniem goedgekeurd. 


Buitenlandse Zaken is nu klaar met de tekst en het is wachten op een nieuwe regering om de strategie goed te keuren. De vertegenwoordiger van Buitenlandse Zaken lichtte een tipje van de sluier op: de tekst sluit goed aan op mijn resolutie en vertrekt vanuit de troeven die België heeft op wetenschappelijk, diplomatiek en economisch vlak.


Mijn speech kan je hier vinden:





It's time to tackle the Belgian "bipolarness"

Deel dit artikel

12 juni 2025
Het reizigersaantal steeg naar 373 miljoen (+4,5% t.o.v. 2023). Flexvervoer kende een sterke toename tot 1,13 miljoen gebruikers (+24,5%). Ook het aantal abonnementen groeide: +3% voor de Omnipass en +5,5% voor de Buzzypas.
27 mei 2025
Het oceanografisch onderzoeksschip RV Belgica – kostprijs 54 miljoen euro en gedoopt pas in 2022 (!) - ligt sinds juni 2024 ongebruikt aan de kade in Zeebrugge. Door een conflict met exploitant Genavir is het schip niet operationeel en werden belangrijke wetenschappelijke missies geannuleerd. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen roept opnieuw om actie. Pillen stelt voor om het beheer minstens tijdelijk over te dragen aan Defensie. “Zo kan het niet blijven duren.”
26 mei 2025
Voor Brugge verzet zich tegen verhoging parkeertarieven De liberale partij Voor Brugge verzet zich tegen de geplande verhoging van de parkeertarieven in onze stad. Een extra kost van €0,50 per uur is aanzienlijk en treft zowel inwoners als bezoekers. Wij pleiten voor volgende maatregelen: ✅ Gratis parkeren voor Bruggelingen tussen 12u en 14u ✅ Een terugkeer naar gratis parkeren na 19u, zoals het vroeger was Deze voorstellen zijn belangrijk voor de leefbaarheid én voor de Brugse horeca en middenstand. Daarnaast blijven wij ons verzetten tegen de verhoging van het kortparkeren van €0,10 naar €1,00. Kort parkeren moet betaalbaar blijven, zeker voor korte boodschappen of snelle stops. “Deze verhoging is gewoon een plat te belastingsverhoging. Daar kunnen wij niet mee akkoord gaan. Wat Brugge nodig heeft, is niet duurdere parkeertickets, maar een écht parkeerplan voor de binnenstad.” — Jasper Pillen, fractieleider Voor Brugge Tot slot vragen wij ons af: wanneer komt burgemeester De fauw eindelijk met zijn plan om buitenlandse nummerplaten te weren uit bepaalde woonbuurten in de binnenstad?
Meer artikels