Persbericht: toekomst voor jonge vissers volgens cijfers van het Fonds voor scheepsjongeren.

27 november 2024

Er is toekomst voor onze jonge vissers. Dat blijkt uit cijfers van het Fonds voor scheepsjongeren die Vlaams Volksvertegenwoordiger Jasper Pillen opvroeg. Dat fonds verstrekt voor maximaal 499 zeedagen een bezoldiging aan scheepsjongeren onder de 20 jaar. Ook de aspirant-vissers, de aangemonsterde schepelingen tussen 20 en 31 jaar die nog geen 99 zeedagen gepresteerd hebben en eerder nog niet in aanmerking kwamen voor het fonds, vallen onder de noemer ‘scheepsjongeren’. Daarna worden de jongeren als volwaardig matroos beschouwd en vallen ze volledig ten laste van de reder. Het aantal jongeren dat op dat fonds beroep doet, zit dus in de lift.


Stijgend aantal scheepsjongeren


In 2022 bedroeg het aantal jongeren dat een beroep deed op het scheepsfonds nog 46. In 2023 steeg dat aantal naar 56, om dit jaar te landen op 59. Dat is positief voor de toekomst van onze visserijsector, stelt Vlaams Volksvertegenwoordiger Jasper Pillen. “Het is goed om te zien dat de interesse om een beroep in de visserijsector uit te oefenen jaar na jaar groter wordt. De visserijsector kampt sinds de Brexit en de Noorse beperkende maatregelen met grote onzekerheid. Daarbij komt dat de Europese regeldrift alsmaar groter wordt op vlak van duurzame visserij. Het is positief dat desondanks de uitdagingen er toch jonge vissers zijn die de hengel willen opnemen.”


Visserijsector verder aantrekkelijk maken


Toch vindt Vlaams Volksvertegenwoordiger Pillen dat we nog meer kunnen doen om de visserijsector opnieuw aantrekkelijk te maken. Het moderniseren en verduurzamen van de huidige vloot verdient ook actie. “De gemiddelde leeftijd van een Vlaams visserschip is 27,4 jaar. Daarbij komt dat er geen nieuwe vissersschepen in opbouw zijn. Vlaanderen moet bij Europa actief pleiten voor nieuwe betoelagingen voor nieuwbouwschepen. Dat hoeven geen grotere of krachtigere schepen te maar wel schepen ter vervanging van de huidige verouderde schepen. Door veilige en moderne schepen te gebruiken zorg je én voor een grotere aantrekkingskracht bij scheepsjongeren die een carrière als visser overwegen én voor meer duurzame visvangst .” Pillen pleitte dan ook voor een Europees opheffen van het geldende verbod en verwelkomde het feit dat de nieuwe Vlaams Regering dit op Europees niveau gaat aankaarten.


Perscontact:


Jasper Pillen

+32 472 78 89 17 



Deel dit artikel

24 april 2025
Het verplichte terugkommoment voor het rijbewijs werd in 2018 ingevoerd door toenmalig minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Het moment bestaat uit verschillende modules en heeft als doel het aantal zware ongevallen bij beginnende bestuurders terug te dringen. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) stelde tijdens de commissie Mobiliteit en Openbare werken vragen over de effectiviteit van dat terugkommoment aan minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA).
22 april 2025
In 2022, 2023 en 2024 moest Vlaanderen meer dan 30 Europese richtlijnen omzetten in eigen regelgeving. Minder dan de helft daarvan gebeurde tijdig. “Deze Vlaamse Regering legt onze ondernemingen en burgers graag extra regels op, maar vergeet zelf Europese regels op tijd in orde te brengen,” stelt Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld). Hij roept de regering ook op om haar regeerakkoord na te leven en te stoppen met goldplating.
11 april 2025
Het Cyber Command is de vijfde component van het Belgische leger, naast de land-, lucht-, marine- en medische componenten. Deze component is gespecialiseerd in het beveiligen van defensienetwerken en wapensystemen, het verzamelen van informatie en het uitvoeren van operaties in cyberspace en het bijdragen aan de nationale cyberweerbaarheid.
Meer artikels