Station Waregem: geen verdere infrastructuurwerken gepland, ondanks eerdere stabiliteitsproblemen.
29 november 2023
De spoorwegen plannen geen verdere infrastructuurwerken aan het station van Waregem, ook niet na de opknapwerken die volgden uit de stabiliteitsproblemen van begin september. Dat blijkt uit een parlementaire vraag van Jasper Pillen (Open Vld) aan bevoegd minister Georges Gilkinet (Ecolo-Groen).
In september van dit jaar werd de bromfietsenstalling geëvacueerd omwille van stabiliteitsproblemen. De brandweer kwam ter plaatse en de spoorwegen gingen over tot een urgente inspectie. Er werd een brede scheur vastgesteld in het onderste deel van 3 dubbelwandige panelen. De minister laat nu weten dat die brede scheur is ontstaan als gevolg van het gewicht van een gemetselde constructie die diende om kabels naar beneden te leiden. De constructie kon echter steeds de volledige last dragen, waardoor de veiligheid van de reizigers en de gebruikers van de fietsenstalling steeds gewaarborgd werd, in tegenstelling tot wat op dat moment gevreesd werd.
“De lokale herstellingswerken aan het plafond van de fietsenstalling hebben geen invloed op eventuele toekomstige infrastructuurwerken”, stelt bevoegd Mobiliteitsminister Georges Gilkinet (Ecolo-Groen) in zijn schriftelijk antwoord aan voormalig Kamerlid Pillen. In het verleden werden nochtans infrastructuurwerken beloofd aan stad Waregem, maar die bleken dit voorjaar tijdens de Roadshow (de presentatie waarbij de NMBS haar plannen uit de doeken doet, nvdr.) geschrapt te zijn. Jasper Pillen betreurt dat.
Jasper Pillen, voormalige Kamerlid: “Men is wispelturig of minstens voorbarig geweest in de beloftes en communicatie aan de stad en haar inwoners. Ondanks protest van inwoners door de gebrekkige toegankelijkheid van het station en pendelcijfers die jaar na jaar stijgen. Het station van Waregem is belangrijk: elke weekdag stappen hier ruim 2.500 Zuid-West-Vlamingen op.”
Deel dit artikel

Langs spoorlijn 50A tussen Brugge en Oostende bevinden zich vandaag nog zes overwegen. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg bij de federale minister van Mobiliteit op hoe spoorbeheerder Infrabel de toekomst van deze lijn ziet. Infrabel streeft immers naar het maximaal afschaffen van deze overwegen, omwille van de veiligheidsrisico’s. De Minister antwoordde Pillen dat er samen met de lokale besturen wordt onderzocht hoe deze overwegen op termijn kunnen worden afgeschaft en vervangen door veilige alternatieven.

Het nieuwe Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) 2025–2029 van de Vlaamse regering bevestigt wat Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) al maanden aanklaagt: de provincie Antwerpen wordt royaal bediend met tientallen projecten, terwijl West-Vlaanderen het met een beperkt en eenzijdig aanbod moet stellen.

West-Vlaanderen, met haar uitstekende kennisinstellingen en breed netwerk van KMO’s en internationale bedrijven, strijdt al jaren tegen de braindrain naar andere regio’s in Vlaanderen. Uit gegevens van Statbel die Vlaams Volksvertegenwoordiger Jasper Pillen (Open VLD) opvroeg, lijkt de laatste 10 jaar echter een positieve tendens duidelijk te worden. “Het aandeel hooggeschoolden dat effectief in de provincie woont én werkt, is de voorbije tien jaar gestegen” stelt Jasper Pillen vast.