Militaire mobiliteit in Vlaanderen: slechts 1 wegproject in uitvoering. Jasper Pillen: “We moeten ambitieuzer zijn voor een vlottere doorstroming voor militair én burger”

29 september 2025

In veel landen worden wegen, waterwegen en spoorverbindingen (her)aangelegd waarbij rekening wordt gehouden met de toegenomen aandacht voor militaire transporten.

“Deze corridors worden gebruikt om militair materieel te verplaatsen van West-Europa naar de oostflank van Europa. Deze verbindingen worden elke dag gebruikt door personen- en goederenvervoer maar kunnen, dankzij enkele technische aanpassingen, ook gebruikt worden voor zware militaire transporten”, zegt Vlaams Parlementslid Jasper Pillen, die al jaren Defensie mee opvolgt.


De Europese Uitvoeringsverordening (EU) 2021/1328 (10 augustus 2021) legt de technische eisen en specificaties vast voor verkeersinfrastructuur voor duaal civiel-militair gebruik. Dit zijn bijvoorbeeld eisen voor het draagvermogen, de maximale aslast, de vrije hoogte en breedte, bochtstralen en dergelijke meer. Infrastructuurprojecten die uitgevoerd worden in het kader van militaire mobiliteit, dienen hier minimaal aan te voldoen.

 

Pillen stelde de Vlaamse Minister van Mobiliteit en Openbare Werken vragen over de werken en de plannen die Vlaanderen uitvoert om deze militaire mobiliteit, en dus de algemene mobiliteit, te verbeteren.

 

Jasper Pillen reageert verrast op de beperkte omvang van deze werken. “Enkel de huidige ombouw van de N49 - tussen Damme en Maldegem – die het Agentschap Wegen en Verkeer uitvoert, zijn werken die in het kader van de militaire mobiliteit worden uitgevoerd. Het project op de N49 wordt voor 50% door Europa gefinancierd en 50% door AWV. “Defensie draagt financieel niet bij aan deze werken, wat ik logisch vind. Defensie investeert beter in mensen, munitie en systemen”.

 

Vlaams Parlementslid Jasper Pillen wil dat we ambitieuzer zijn. “Veel politici kijken momenteel begerig naar de defensiemiljarden om die aan allerlei niet-gerelateerde zaken uit te geven. Dat moet stoppen, zowel juridisch als politiek moeten we slim omgaan met die extra budgetten. Militaire mobiliteit is wel degelijk interessant: de ingrepen hebben een positieve invloed op de dagdagelijkse mobiliteit in onze drukke regio en het kunnen aanbieden van goeie militaire verbindingen aan onze bondgenoten verhoogt op een slimme manier onze geloofwaardigheid. Tot slot wordt dit soort werken voor een stuk uit Europese fondsen betaald ” stelt Pillen, die ervoor pleit maximaal van die programma’s gebruik te maken. 

 

De volgende projecten in Vlaanderen werden ingediend bij de Europese Commissie onder de Connecting Europe Facility, prioriteit militaire mobiliteit. 

  • 2022, AWV, Ombouw van de N49 sectie Damme – Maldegem, geselecteerd, toegekende cofinanciering € 30 miljoen. 
  • 2022, Infrabel, Opwaardering signalisatie en elektrificatie op twee rangeerstations in de Antwerpse haven (rechteroever), geselecteerd, toegekende cofinanciering € 30,82 miljoen.
  • 2023, POAB & Infrabel, Renovatie Lillobrug en signalisatie op lijnen 221 en 223 in de Antwerpse haven (rechteroever), geselecteerd, toegekende cofinanciering € 26,31 miljoen.
  • 2023, Infrabel, Aanpassing van diverse spoorsecties (Dendermonde, Lokeren, Merelbeke) om 740m lange treinen te accommoderen, niet geselecteerd.

 

Jasper Pillen verwelkomt tot slot dat de Minister in een opvolgantwoord aangaf dat de Vlaamse infrastructuurprojecten op de corridor Waaslandhaven kandidaat zullen gesteld worden voor de prioritaire militaire corridors. 


Deel dit artikel

16 september 2025
Uit cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Jasper Pillen opvroeg, blijkt dat de Vlaamse overheidsdiensten en kabinetten massaal gebruikmaken van Microsoft Copilot. Copilot is een soort digitale assistent die draait op artificiële intelligentie en ingebouwd zit in programma’s zoals Word, Excel, Outlook en Teams. Het helpt ambtenaren om teksten en rapporten te schrijven, vergaderingen samen te vatten, mails op te stellen en cijfers te analyseren. Het gaat om duizenden licenties die vandaag dagelijks worden gebruikt in de werking van de Vlaamse administratie. Pillen juicht de digitalisering toe, zo lang we bewust omgaan met vertrouwelijke informatie en persoonsgegevens. Daarnaast vraagt Pillen dat de impact van AI op de kwaliteit en de kost van de dienstverlening gemeten wordt, want dat moet wel het einddoel zijn: Betere dienstverlening aan een lagere kost. De liberale fractie pleit al langer voor een veel efficiëntere overheid en staat dus positief tegenover initiatieven die de efficiëntie van de Vlaamse administratie verhogen. De introductie van artificiële intelligentie in de werking van de overheid kan leiden tot aanzienlijke tijdswinst en een betere dienstverlening aan burgers en bedrijven. De cijfers tonen aan dat het gebruik bijzonder wijdverspreid is.  Onderstaande tabel rangschikt de beleidsdomeinen volgens het aantal Copilot-licenties:
9 september 2025
Uit cijfers die gemeenteraadslid Jasper Pillen opvroeg blijkt dat het aantal incidenten aan het Huis van de Bruggeling toeneemt. Vooral het aantal verbale incidenten valt daarbij op: van 7 in 2024 naar al 15 in de eerste helft van 2025. In 2023 waren er nog maar 3 incidenten.
8 september 2025
De (West-)Vlaamse arbeidsmarkt kreunt onder de structurele krapte. Grensarbeiders uit Noord-Frankrijk vormden jarenlang een belangrijk deel van de oplossing, maar die reserve aan arbeidskrachten droogt aan sneltempo op. Uit cijfers die Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) opvroeg bij minister van Werk Zuhal Demir, blijkt dat het aantal Franse grensarbeiders op tien jaar tijd met de helft is gedaald. In 2014 ging het nog om 6.608 personen, eind 2024 bleven daar nog slechts 3.311 van over. “Het is alle hens aan dek om al deze Franse vertrekkers te vervangen door kwalitatieve arbeidskrachten van eigen bodem” aldus Pillen (Open VLD).
Meer artikels