Militaire mobiliteit in Vlaanderen: slechts 1 wegproject in uitvoering. Jasper Pillen: “We moeten ambitieuzer zijn voor een vlottere doorstroming voor militair én burger”
In veel landen worden wegen, waterwegen en spoorverbindingen (her)aangelegd waarbij rekening wordt gehouden met de toegenomen aandacht voor militaire transporten.
“Deze corridors worden gebruikt om militair materieel te verplaatsen van West-Europa naar de oostflank van Europa. Deze verbindingen worden elke dag gebruikt door personen- en goederenvervoer maar kunnen, dankzij enkele technische aanpassingen, ook gebruikt worden voor zware militaire transporten”, zegt Vlaams Parlementslid Jasper Pillen, die al jaren Defensie mee opvolgt.
De Europese Uitvoeringsverordening (EU) 2021/1328 (10 augustus 2021) legt de technische eisen en specificaties vast voor verkeersinfrastructuur voor duaal civiel-militair gebruik. Dit zijn bijvoorbeeld eisen voor het draagvermogen, de maximale aslast, de vrije hoogte en breedte, bochtstralen en dergelijke meer. Infrastructuurprojecten die uitgevoerd worden in het kader van militaire mobiliteit, dienen hier minimaal aan te voldoen.
Pillen stelde de Vlaamse Minister van Mobiliteit en Openbare Werken vragen over de werken en de plannen die Vlaanderen uitvoert om deze militaire mobiliteit, en dus de algemene mobiliteit, te verbeteren.
Jasper Pillen reageert verrast op de beperkte omvang van deze werken. “Enkel de huidige ombouw van de N49 - tussen Damme en Maldegem – die het Agentschap Wegen en Verkeer uitvoert, zijn werken die in het kader van de militaire mobiliteit worden uitgevoerd. Het project op de N49 wordt voor 50% door Europa gefinancierd en 50% door AWV. “Defensie draagt financieel niet bij aan deze werken, wat ik logisch vind. Defensie investeert beter in mensen, munitie en systemen”.
Vlaams Parlementslid Jasper Pillen wil dat we ambitieuzer zijn. “Veel politici kijken momenteel begerig naar de defensiemiljarden om die aan allerlei niet-gerelateerde zaken uit te geven. Dat moet stoppen, zowel juridisch als politiek moeten we slim omgaan met die extra budgetten. Militaire mobiliteit is wel degelijk interessant: de ingrepen hebben een positieve invloed op de dagdagelijkse mobiliteit in onze drukke regio en het kunnen aanbieden van goeie militaire verbindingen aan onze bondgenoten verhoogt op een slimme manier onze geloofwaardigheid. Tot slot wordt dit soort werken voor een stuk uit Europese fondsen betaald ” stelt Pillen, die ervoor pleit maximaal van die programma’s gebruik te maken.
De volgende projecten in Vlaanderen werden ingediend bij de Europese Commissie onder de Connecting Europe Facility, prioriteit militaire mobiliteit.
- 2022, AWV, Ombouw van de N49 sectie Damme – Maldegem, geselecteerd, toegekende cofinanciering € 30 miljoen.
- 2022, Infrabel, Opwaardering signalisatie en elektrificatie op twee rangeerstations in de Antwerpse haven (rechteroever), geselecteerd, toegekende cofinanciering € 30,82 miljoen.
- 2023, POAB & Infrabel, Renovatie Lillobrug en signalisatie op lijnen 221 en 223 in de Antwerpse haven (rechteroever), geselecteerd, toegekende cofinanciering € 26,31 miljoen.
- 2023, Infrabel, Aanpassing van diverse spoorsecties (Dendermonde, Lokeren, Merelbeke) om 740m lange treinen te accommoderen, niet geselecteerd.
Jasper Pillen verwelkomt tot slot dat de Minister in een opvolgantwoord aangaf dat de Vlaamse infrastructuurprojecten op de corridor Waaslandhaven kandidaat zullen gesteld worden voor de prioritaire militaire corridors.
Deel dit artikel

