Geen zicht op nieuwe ferryverbinding tussen Zeebrugge en het VK – Vlaanderen laat kansen liggen

27 maart 2025

Ondanks eerdere geruchten is er voorlopig geen nieuwe ferryverbinding tussen Zeebrugge en het Verenigd Koninkrijk in zicht. Dit antwoordde de Vlaamse Minister-President op mijn parlementaire vraag.


De economische voordelen van een rechtstreekse verbinding zijn nochtans duidelijk: een directe link tussen Vlaanderen en het Verenigd Koninkrijk, minder afhankelijkheid van Franse en Nederlandse havens, efficiëntere handel en een betere connectiviteit voor Vlaamse bedrijven.


Maar, zo stelt de Minister-President in zijn antwoord, blijven er een aantal obstakels voor de herinvoering van een ferryverbinding met Schotland. Zo is er de verplichte invoer van het Europese Entry/Exit Systeem dat grote investeringen vergt in onder andere beveiligingsmateriaal. Verder zijn de noodzakelijke aanpassingen aan de infrastructuur, zoals de kaaien, de aanlegplaatsen en de ontvangstmodaliteiten erg duur. Ook wijst men erop dat de ondersteunende diensten, zoals de Belgische douane, het federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen en de scheepvaartpolitie, moeilijkheden ondervinden om beschikbaar personeel te garanderen bij een vaarschema met aankomst in een Vlaamse haven na de kantooruren. In een land waar het overheidsbeslag meer dan 50% bedraagt doet dit mij alvast de wenkbrauwen fronsen.


De Minister-President meldt ten slotte dat de Vlaamse Regering open staat voor nieuwe voorstellen. Dit is volgens mij niet voldoende. Vlaanderen moet actief werk maken van betere verbindingen en hiervoor de nodige economische, commerciële, infrastructurele en diplomatieke acties over nemen.

Deel dit artikel

8 september 2025
De (West-)Vlaamse arbeidsmarkt kreunt onder de structurele krapte. Grensarbeiders uit Noord-Frankrijk vormden jarenlang een belangrijk deel van de oplossing, maar die reserve aan arbeidskrachten droogt aan sneltempo op. Uit cijfers die Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) opvroeg bij minister van Werk Zuhal Demir, blijkt dat het aantal Franse grensarbeiders op tien jaar tijd met de helft is gedaald. In 2014 ging het nog om 6.608 personen, eind 2024 bleven daar nog slechts 3.311 van over. “Het is alle hens aan dek om al deze Franse vertrekkers te vervangen door kwalitatieve arbeidskrachten van eigen bodem” aldus Pillen (Open VLD).
19 augustus 2025
Tijdens een uitzonderlijke zitting van de Commissie Buitenlands Beleid in het Vlaams Parlement heeft Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) zwaar uitgehaald naar de stilzwijgende houding van de regeringen in ons land ten aanzien van de humanitaire ramp in Gaza. Volgens Pillen is het onbegrijpelijk dat België op cruciale momenten geen standpunt inneemt, terwijl andere landen wel in actie schieten.  Pillen: “Vlaanderen moet nu zelf verantwoordelijkheid nemen en druk uitoefenen.”
6 augustus 2025
Het militaire oefencomplex in het Ryckeveldebos, waar het Damage Control Center (DCC) van Defensie is gevestigd, blijft van cruciaal belang voor de operationele paraatheid van Defensie en in het bijzonder van de Marine. Het centrum traint personeel op noodsituaties zoals brand, waterlekken en CBRN-dreigingen. Tegelijk roept de ligging middenin een waardevol groengebied toenemende vragen op over het toekomstig gebruik van de site. Buurtbewoners en bewoners klagen onder andere over de rookontwikkeling. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg cijfers op omtrent het gebruik van het DCC. Het oefencomplex werd in 2024 op 127 dagen gebruikt, waarvan 36 dagen met gasbranden en 73 dagen met branden op basis van vloeibare brandstof en hout. Dit type oefening benadert volgens Defensie het best de realiteit aan boord van marineschepen. Er wordt hierbij geen chemische toevoeging gedaan aan het bluswater. Op de andere dagen was er gebruik van het centrum zonder brand.
Meer artikels