Dienstverlening Stad Brugge binnenkort ook aan huis

16 november 2022

Stad Brugge zet in op een hedendaagse en toegankelijke dienstverlening op maat. De tevredenheid over de dienstverlening is groot, dat blijkt uit recente bezoekersbevragingen en andere metingen. Een recente grootschalige bevraging bij ruim 2.000 Bruggelingen toonde onder meer aan dat er vraag is naar verdere digitalisering van de dienstverlening. Bepaalde doelgroepen vinden het echter ook belangrijk dat hun dienstverlening in de nabijheid van hun woonplaats wordt aangeboden. Met een ‘dienstverleningsbus’ en een ‘draagbaar loket’ wil de Stad hieraan tegemoetkomen.

 

Heel wat dienstverlening wordt vandaag al online aangeboden. Voor verschillende documenten, akten, attesten en aanvragen is een baliebezoek niet langer een vereiste. Ook de aanvraag van een voorlopig rijbewijs kan sinds kort digitaal. In bepaalde gevallen vraagt de wetgeving echter een vorm van persoonlijke identificatie die nog niet via een online toepassing kan verlopen. In deze gevallen is een bezoek aan een van de fysieke balies vereist: het Huis van de Bruggeling in het centrum of een van de balies in de deelgemeenten.

 

Om de drempel voor de burger verder te verlagen en nog meer in te zetten op toegankelijkheid zet Stad Brugge bovendien in op mobiele dienstverlening. Enerzijds in de vorm van een dienstverleningsbus, een vorm van dienstverlening op wielen die vanaf de lente van 2023 ingezet wordt in verschillende Brugse buurten. Omwille van de spreiding van het grondgebied ligt de nadruk hier op het noorden van Brugge. Anderzijds werkt Brugge nog aan een prototype van een ‘draagbaar loket’. Dit project maakt dat bijvoorbeeld minder mobiele inwoners zich voor hun dienstverlening niet meer zullen moeten verplaatsen.

 

De komst van de dienstverleningsbus zal ervoor zorgen dat de openingsuren van de onthaalbalie van het Huis van de Bruggeling en de deelgemeentehuizen in de toekomst aangepast worden. Hierover volgt later meer info.

 

Draagbaar loket

Schepen van Burgerzaken Jasper Pillen: “Brugge had het idee om dienstverlening in de nabijheid van de burger te organiseren in de vorm van een draagbaar loket. Een ambtenaar van de Stad gaat hierbij op verplaatsing om basisdienstverlening (bijvoorbeeld een e-ID-kaart) aan te bieden. Het zorgt ervoor dat bezoekers zich niet moeten verplaatsen voor dienstverlening die bijvoorbeeld omwille van wettelijke voorschriften niet online wordt aangeboden. In de kit zullen ook foto’s en vingerafdrukken afgenomen kunnen worden.”

 

Brugge vond in tien andere steden en gemeenten uit Vlaanderen gelijkgestemden. Het gaat om de steden As, Beernem, Damme, Destelbergen, Houthalen-Helchteren, Knokke-Heist, Oostkamp, Ranst, Zedelgem en Zemst. Samen bundelen deze steden en gemeenten de krachten om een project uit te denken om dienstverlening bij burgers thuis aan te bieden. Het project kadert in het Vlaams subsidieproject ‘Gemeente zonder Gemeentehuis’, een project van Vlaamse Veerkracht, het relancebeleid van de Vlaamse Regering dat gefinancierd werd door de Europese Unie via NextGenerationEU. In het project zal maximaal samengewerkt worden met de Federale overheidsdiensten Binnenlandse en Buitenlandse zaken.

 

Het Draagbaar Loket zit momenteel in de voorbereidingsfase, een leverdatum is nog niet gekend. 

 

Dienstverleningsbus

“Met de dienstverleningsbus die we vanaf het voorjaar 2023 lanceren en het draagbaar loket besteedt Brugge maximale aandacht aan participatie en toegankelijkheid van de dienstverlening. De bus zal ingezet worden als een balie op wielen en zal de kerndienstverlening van de Stad aanbieden inzake identiteitsdocumenten en rijbewijzen. Er wordt onderzocht hoe dit op termijn op basis van noden nog kan worden uitgebreid”, zegt schepen voor Klantgerichte Dienstverlening Pieter Marechal.

 

In afwachting van de levering van de dienstverleningsbus kunnen bezoekers binnen de bestaande ruime openingsuren terecht op een van de verschillende dienstverleningslocaties in Brugge. De basisdienstverlening (bijvoorbeeld een e-ID-kaart of rijbewijs) kan op elke locatie zonder afspraak worden aangevraagd. Wie wachttijden wil vermijden, kan voor deze dienstverlening steeds een afspraak maken. Dit raden de diensten ook aan. Meer gespecialiseerde dienstverlening verloopt steeds op afspraak in het Huis van de Bruggeling. Het overzicht vind je hier www.brugge.be/afspraken.

 

Het project draagbaar loket werd mogelijk gemaakt dankzij subsidiëring door Gemeente zonder Gemeentehuis 


Deel dit artikel

15 juli 2025
Het nieuwe Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) 2025–2029 van de Vlaamse regering bevestigt wat Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) al maanden aanklaagt: de provincie Antwerpen wordt royaal bediend met tientallen projecten, terwijl West-Vlaanderen het met een beperkt en eenzijdig aanbod moet stellen. 
1 juli 2025
West-Vlaanderen, met haar uitstekende kennisinstellingen en breed netwerk van KMO’s en internationale bedrijven, strijdt al jaren tegen de braindrain naar andere regio’s in Vlaanderen. Uit gegevens van Statbel die Vlaams Volksvertegenwoordiger Jasper Pillen (Open VLD) opvroeg, lijkt de laatste 10 jaar echter een positieve tendens duidelijk te worden. “Het aandeel hooggeschoolden dat effectief in de provincie woont én werkt, is de voorbije tien jaar gestegen” stelt Jasper Pillen vast.
28 juni 2025
Finland: Een gelukkig land met een weerbare ruggengraat Finland staat al jaren wereldwijd bekend als het gelukkigste land ter wereld. In het World Happiness Report 2024 prijkt het land voor het zevende jaar op rij bovenaan de lijst. Dat geluk is niet zomaar toeval: het is het resultaat van een samenleving waarin vertrouwen, veiligheid, natuur, onderwijs en gelijkheid centraal staan. De Finnen genieten van een hoge levenskwaliteit, sterke sociale vangnetten en een uitzonderlijk goed functionerende publieke sector. De balans tussen werk en privé, de verbondenheid met de natuur en de openheid van de samenleving dragen allemaal bij aan een gevoel van welzijn. Maar wat Finland misschien nog bijzonderder maakt, is dat dit gelukkige land zich niet laat vangen in naïviteit. Achter de serene landschappen en de vriendelijke maatschappij schuilt een sterke, veerkrachtige natie. Finland heeft in de afgelopen jaren bewust en krachtig geïnvesteerd in zijn weerbaarheid – niet alleen militair, maar ook maatschappelijk. Op het gebied van defensie neemt Finland zijn veiligheid serieus. Als grensland met Rusland heeft het land altijd een scherp oog gehad voor geopolitieke risico’s. De recente toetreding tot de NAVO onderstreept de bereidheid om samen met bondgenoten veiligheid te waarborgen. Tegelijkertijd is er een sterk bewustzijn onder burgers over nationale paraatheid; het land onderhoudt een robuust systeem van dienstplicht en reservisten, en civiele verdediging is diepgeworteld in de samenleving. Maar Finse weerbaarheid gaat verder dan alleen defensie. Het is ook de kracht van een samenleving waarin mensen omzien naar elkaar. Het vertrouwen tussen burger en overheid is groot. Media zijn vrij en betrouwbaar, het onderwijsstelsel bevordert kritisch denken en maatschappelijke betrokkenheid, en er is voortdurend aandacht voor mentale gezondheid, inclusiviteit en solidariteit. Finland bewijst dat geluk en kracht geen tegenpolen zijn. Juist in tijden van onzekerheid en geopolitieke spanningen toont het land aan dat welzijn en weerbaarheid hand in hand kunnen gaan. Een gelukkig volk, geworteld in stabiliteit en verbondenheid, vormt de stevigste basis voor een veerkrachtige toekomst.
Meer artikels