Dienstverlening Stad Brugge binnenkort ook aan huis

16 november 2022

Stad Brugge zet in op een hedendaagse en toegankelijke dienstverlening op maat. De tevredenheid over de dienstverlening is groot, dat blijkt uit recente bezoekersbevragingen en andere metingen. Een recente grootschalige bevraging bij ruim 2.000 Bruggelingen toonde onder meer aan dat er vraag is naar verdere digitalisering van de dienstverlening. Bepaalde doelgroepen vinden het echter ook belangrijk dat hun dienstverlening in de nabijheid van hun woonplaats wordt aangeboden. Met een ‘dienstverleningsbus’ en een ‘draagbaar loket’ wil de Stad hieraan tegemoetkomen.

 

Heel wat dienstverlening wordt vandaag al online aangeboden. Voor verschillende documenten, akten, attesten en aanvragen is een baliebezoek niet langer een vereiste. Ook de aanvraag van een voorlopig rijbewijs kan sinds kort digitaal. In bepaalde gevallen vraagt de wetgeving echter een vorm van persoonlijke identificatie die nog niet via een online toepassing kan verlopen. In deze gevallen is een bezoek aan een van de fysieke balies vereist: het Huis van de Bruggeling in het centrum of een van de balies in de deelgemeenten.

 

Om de drempel voor de burger verder te verlagen en nog meer in te zetten op toegankelijkheid zet Stad Brugge bovendien in op mobiele dienstverlening. Enerzijds in de vorm van een dienstverleningsbus, een vorm van dienstverlening op wielen die vanaf de lente van 2023 ingezet wordt in verschillende Brugse buurten. Omwille van de spreiding van het grondgebied ligt de nadruk hier op het noorden van Brugge. Anderzijds werkt Brugge nog aan een prototype van een ‘draagbaar loket’. Dit project maakt dat bijvoorbeeld minder mobiele inwoners zich voor hun dienstverlening niet meer zullen moeten verplaatsen.

 

De komst van de dienstverleningsbus zal ervoor zorgen dat de openingsuren van de onthaalbalie van het Huis van de Bruggeling en de deelgemeentehuizen in de toekomst aangepast worden. Hierover volgt later meer info.

 

Draagbaar loket

Schepen van Burgerzaken Jasper Pillen: “Brugge had het idee om dienstverlening in de nabijheid van de burger te organiseren in de vorm van een draagbaar loket. Een ambtenaar van de Stad gaat hierbij op verplaatsing om basisdienstverlening (bijvoorbeeld een e-ID-kaart) aan te bieden. Het zorgt ervoor dat bezoekers zich niet moeten verplaatsen voor dienstverlening die bijvoorbeeld omwille van wettelijke voorschriften niet online wordt aangeboden. In de kit zullen ook foto’s en vingerafdrukken afgenomen kunnen worden.”

 

Brugge vond in tien andere steden en gemeenten uit Vlaanderen gelijkgestemden. Het gaat om de steden As, Beernem, Damme, Destelbergen, Houthalen-Helchteren, Knokke-Heist, Oostkamp, Ranst, Zedelgem en Zemst. Samen bundelen deze steden en gemeenten de krachten om een project uit te denken om dienstverlening bij burgers thuis aan te bieden. Het project kadert in het Vlaams subsidieproject ‘Gemeente zonder Gemeentehuis’, een project van Vlaamse Veerkracht, het relancebeleid van de Vlaamse Regering dat gefinancierd werd door de Europese Unie via NextGenerationEU. In het project zal maximaal samengewerkt worden met de Federale overheidsdiensten Binnenlandse en Buitenlandse zaken.

 

Het Draagbaar Loket zit momenteel in de voorbereidingsfase, een leverdatum is nog niet gekend. 

 

Dienstverleningsbus

“Met de dienstverleningsbus die we vanaf het voorjaar 2023 lanceren en het draagbaar loket besteedt Brugge maximale aandacht aan participatie en toegankelijkheid van de dienstverlening. De bus zal ingezet worden als een balie op wielen en zal de kerndienstverlening van de Stad aanbieden inzake identiteitsdocumenten en rijbewijzen. Er wordt onderzocht hoe dit op termijn op basis van noden nog kan worden uitgebreid”, zegt schepen voor Klantgerichte Dienstverlening Pieter Marechal.

 

In afwachting van de levering van de dienstverleningsbus kunnen bezoekers binnen de bestaande ruime openingsuren terecht op een van de verschillende dienstverleningslocaties in Brugge. De basisdienstverlening (bijvoorbeeld een e-ID-kaart of rijbewijs) kan op elke locatie zonder afspraak worden aangevraagd. Wie wachttijden wil vermijden, kan voor deze dienstverlening steeds een afspraak maken. Dit raden de diensten ook aan. Meer gespecialiseerde dienstverlening verloopt steeds op afspraak in het Huis van de Bruggeling. Het overzicht vind je hier www.brugge.be/afspraken.

 

Het project draagbaar loket werd mogelijk gemaakt dankzij subsidiëring door Gemeente zonder Gemeentehuis 


Deel dit artikel

9 september 2025
Uit cijfers die gemeenteraadslid Jasper Pillen opvroeg blijkt dat het aantal incidenten aan het Huis van de Bruggeling toeneemt. Vooral het aantal verbale incidenten valt daarbij op: van 7 in 2024 naar al 15 in de eerste helft van 2025. In 2023 waren er nog maar 3 incidenten.
8 september 2025
De (West-)Vlaamse arbeidsmarkt kreunt onder de structurele krapte. Grensarbeiders uit Noord-Frankrijk vormden jarenlang een belangrijk deel van de oplossing, maar die reserve aan arbeidskrachten droogt aan sneltempo op. Uit cijfers die Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) opvroeg bij minister van Werk Zuhal Demir, blijkt dat het aantal Franse grensarbeiders op tien jaar tijd met de helft is gedaald. In 2014 ging het nog om 6.608 personen, eind 2024 bleven daar nog slechts 3.311 van over. “Het is alle hens aan dek om al deze Franse vertrekkers te vervangen door kwalitatieve arbeidskrachten van eigen bodem” aldus Pillen (Open VLD).
19 augustus 2025
Tijdens een uitzonderlijke zitting van de Commissie Buitenlands Beleid in het Vlaams Parlement heeft Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) zwaar uitgehaald naar de stilzwijgende houding van de regeringen in ons land ten aanzien van de humanitaire ramp in Gaza. Volgens Pillen is het onbegrijpelijk dat België op cruciale momenten geen standpunt inneemt, terwijl andere landen wel in actie schieten.  Pillen: “Vlaanderen moet nu zelf verantwoordelijkheid nemen en druk uitoefenen.”
Meer artikels