Dienstverlening Stad Brugge binnenkort ook aan huis

16 november 2022

Stad Brugge zet in op een hedendaagse en toegankelijke dienstverlening op maat. De tevredenheid over de dienstverlening is groot, dat blijkt uit recente bezoekersbevragingen en andere metingen. Een recente grootschalige bevraging bij ruim 2.000 Bruggelingen toonde onder meer aan dat er vraag is naar verdere digitalisering van de dienstverlening. Bepaalde doelgroepen vinden het echter ook belangrijk dat hun dienstverlening in de nabijheid van hun woonplaats wordt aangeboden. Met een ‘dienstverleningsbus’ en een ‘draagbaar loket’ wil de Stad hieraan tegemoetkomen.

 

Heel wat dienstverlening wordt vandaag al online aangeboden. Voor verschillende documenten, akten, attesten en aanvragen is een baliebezoek niet langer een vereiste. Ook de aanvraag van een voorlopig rijbewijs kan sinds kort digitaal. In bepaalde gevallen vraagt de wetgeving echter een vorm van persoonlijke identificatie die nog niet via een online toepassing kan verlopen. In deze gevallen is een bezoek aan een van de fysieke balies vereist: het Huis van de Bruggeling in het centrum of een van de balies in de deelgemeenten.

 

Om de drempel voor de burger verder te verlagen en nog meer in te zetten op toegankelijkheid zet Stad Brugge bovendien in op mobiele dienstverlening. Enerzijds in de vorm van een dienstverleningsbus, een vorm van dienstverlening op wielen die vanaf de lente van 2023 ingezet wordt in verschillende Brugse buurten. Omwille van de spreiding van het grondgebied ligt de nadruk hier op het noorden van Brugge. Anderzijds werkt Brugge nog aan een prototype van een ‘draagbaar loket’. Dit project maakt dat bijvoorbeeld minder mobiele inwoners zich voor hun dienstverlening niet meer zullen moeten verplaatsen.

 

De komst van de dienstverleningsbus zal ervoor zorgen dat de openingsuren van de onthaalbalie van het Huis van de Bruggeling en de deelgemeentehuizen in de toekomst aangepast worden. Hierover volgt later meer info.

 

Draagbaar loket

Schepen van Burgerzaken Jasper Pillen: “Brugge had het idee om dienstverlening in de nabijheid van de burger te organiseren in de vorm van een draagbaar loket. Een ambtenaar van de Stad gaat hierbij op verplaatsing om basisdienstverlening (bijvoorbeeld een e-ID-kaart) aan te bieden. Het zorgt ervoor dat bezoekers zich niet moeten verplaatsen voor dienstverlening die bijvoorbeeld omwille van wettelijke voorschriften niet online wordt aangeboden. In de kit zullen ook foto’s en vingerafdrukken afgenomen kunnen worden.”

 

Brugge vond in tien andere steden en gemeenten uit Vlaanderen gelijkgestemden. Het gaat om de steden As, Beernem, Damme, Destelbergen, Houthalen-Helchteren, Knokke-Heist, Oostkamp, Ranst, Zedelgem en Zemst. Samen bundelen deze steden en gemeenten de krachten om een project uit te denken om dienstverlening bij burgers thuis aan te bieden. Het project kadert in het Vlaams subsidieproject ‘Gemeente zonder Gemeentehuis’, een project van Vlaamse Veerkracht, het relancebeleid van de Vlaamse Regering dat gefinancierd werd door de Europese Unie via NextGenerationEU. In het project zal maximaal samengewerkt worden met de Federale overheidsdiensten Binnenlandse en Buitenlandse zaken.

 

Het Draagbaar Loket zit momenteel in de voorbereidingsfase, een leverdatum is nog niet gekend. 

 

Dienstverleningsbus

“Met de dienstverleningsbus die we vanaf het voorjaar 2023 lanceren en het draagbaar loket besteedt Brugge maximale aandacht aan participatie en toegankelijkheid van de dienstverlening. De bus zal ingezet worden als een balie op wielen en zal de kerndienstverlening van de Stad aanbieden inzake identiteitsdocumenten en rijbewijzen. Er wordt onderzocht hoe dit op termijn op basis van noden nog kan worden uitgebreid”, zegt schepen voor Klantgerichte Dienstverlening Pieter Marechal.

 

In afwachting van de levering van de dienstverleningsbus kunnen bezoekers binnen de bestaande ruime openingsuren terecht op een van de verschillende dienstverleningslocaties in Brugge. De basisdienstverlening (bijvoorbeeld een e-ID-kaart of rijbewijs) kan op elke locatie zonder afspraak worden aangevraagd. Wie wachttijden wil vermijden, kan voor deze dienstverlening steeds een afspraak maken. Dit raden de diensten ook aan. Meer gespecialiseerde dienstverlening verloopt steeds op afspraak in het Huis van de Bruggeling. Het overzicht vind je hier www.brugge.be/afspraken.

 

Het project draagbaar loket werd mogelijk gemaakt dankzij subsidiëring door Gemeente zonder Gemeentehuis 


Deel dit artikel

24 april 2025
Het verplichte terugkommoment voor het rijbewijs werd in 2018 ingevoerd door toenmalig minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Het moment bestaat uit verschillende modules en heeft als doel het aantal zware ongevallen bij beginnende bestuurders terug te dringen. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) stelde tijdens de commissie Mobiliteit en Openbare werken vragen over de effectiviteit van dat terugkommoment aan minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA).
22 april 2025
In 2022, 2023 en 2024 moest Vlaanderen meer dan 30 Europese richtlijnen omzetten in eigen regelgeving. Minder dan de helft daarvan gebeurde tijdig. “Deze Vlaamse Regering legt onze ondernemingen en burgers graag extra regels op, maar vergeet zelf Europese regels op tijd in orde te brengen,” stelt Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld). Hij roept de regering ook op om haar regeerakkoord na te leven en te stoppen met goldplating.
11 april 2025
Het Cyber Command is de vijfde component van het Belgische leger, naast de land-, lucht-, marine- en medische componenten. Deze component is gespecialiseerd in het beveiligen van defensienetwerken en wapensystemen, het verzamelen van informatie en het uitvoeren van operaties in cyberspace en het bijdragen aan de nationale cyberweerbaarheid.
Meer artikels