De Minister van Mobiliteit en de directeur-generaal van De Lijn gaven in het parlement toelichting bij het jaarverslag en het tevredenheidsonderzoek voor het jaar 2024.
Het reizigersaantal steeg naar 373 miljoen (+4,5% t.o.v. 2023). Flexvervoer kende een sterke toename tot 1,13 miljoen gebruikers (+24,5%). Ook het aantal abonnementen groeide: +3% voor de Omnipass en +5,5% voor de Buzzypas.
2024 betekende een ingrijpende herstructurering van het net van De Lijn in het kader van het decreet basisbereikbaarheid. Dit ging gepaard met het verdwijnen van ongeveer 3.000 haltes (17% van het totaal), vooral in wijken met lage bezetting, om reistijd en betrouwbaarheid te verbeteren. De aanpassingen waren voor iedere reiziger groot: soms positief, soms negatief. Eerder kwam de Ombudsvrouw van de Vlaamse Overheid al langs en die gaf mee al mee dat er een recondaantal klachten werden opgetekend.
De Lijn kreeg in 2024 ruim 24.000 meer klachten dan in 2023, voornamelijk over stiptheid en het aanbod. Deze stijging is te verklaren door personeelstekorten, een verouderd voertuigenpark en aanpassingen in het net als gevolg van basisbereikbaarheid. Hierdoor vielen geplande ritten weg en werd het aanbod in sommige regio’s aangepast.
Ik pleitte alvast voor een doorgedreven analyse van de wijzigingen en wilde weten hoe De Lijn dit objectief meet. Ze doet dit onder meer dankzij camera’s die uitgerust zijn met AI. Eind 2024 waren er 1.600 telcamera’s actief, goed voor het uitrusten van 30% van de vloot. AI-algoritmes combineren gegevens uit vervoerbewijzen, telcamera’s, weersomstandigheden, vakanties en andere factoren om zo telkens de bezetting te monitoren en te meten om zo beter georganiseerd te zijn in de toekomst.
Het gebruik van de De Lijn-app nam toe: +7% maandelijkse gebruikers (tot 1,07 miljoen) en +12% verkochte tickets (tot bijna 2 miljoen). Sinds juli 2024 kunnen reizigers digitaal opstappen via de app door hun MOBIB-kaart te koppelen en gebruik te maken van bluetooth. Ik pleitte opnieuw voor een betere integratie tussen de digitale platformen van De Lijn, MIVB en NMBS.
Het aantal voertuigen daalde licht: 35 nieuwe bussen kwamen in dienst, terwijl er 81 buiten dienst werden gesteld. Eind 2024 telde het park 2.192 bussen en 404 trams. De elektrificatie vordert: in 2024 waren er 299 e-bussen (tegenover 191 in 2023), en in 2025 worden er meer dan 370 nieuwe e-bussen geleverd. Doelstelling is een volledig emissievrije vloot tegen 2035 (3.611 voertuigen).
Daarnaast worden stelplaatsen klaargemaakt voor elektrische bussen. In 2024 ging de elektrificatie van de stelplaatsen in Winterslag, Zomergem, Hasselt en Brugge verder. De Vlaamse Regering voorziet in 2025 een extra investering van 400 miljoen euro in infrastructuur (CAPEX).
Tot slot werden in 2024 1.198 nieuwe medewerkers aangeworven, waarvan 698 chauffeurs en 119 techniekers. De totale personeelsbezetting steeg licht tot 8.244. Er blijft echter een grote vervangingsnood: meer dan 3.500 medewerkers zijn ouder dan 50 jaar. Rekening houdend met de krappe arbeidsmarkt zal in de komende jaren sterk ingezet moeten worden op werving en behoud van personeel.
Deel dit artikel


