Jasper Pillen: “De Belgica moet varen. De wetenschap en België hebben het schip nodig, de belastingbetaler wil een einde aan de verspilling.”

27 mei 2025

Het oceanografisch onderzoeksschip RV Belgica – kostprijs 54 miljoen euro en gedoopt pas in 2022 (!) - ligt sinds juni 2024 ongebruikt aan de kade in Zeebrugge. Door een conflict met exploitant Genavir is het schip niet operationeel en werden belangrijke wetenschappelijke missies geannuleerd. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen roept opnieuw om actie. Pillen stelt voor om het beheer minstens tijdelijk over te dragen aan Defensie. “Zo kan het niet blijven duren.”

De RV Belgica is ontworpen voor 250 tot 300 wetenschappelijke vaardagen per jaar. In 2023 werden er 248 dagen gerealiseerd, maar in 2024 zijn er amper 29 dagen uitgevoerd. Er waren er nochtans 162 ingepland. Voor 2025 konden zelfs geen vaardagen meer worden ingepland, ondanks een vraag van 350 dagen van de academische wereld. Cruciale missies, onder andere richting de Arctische regio, zijn geschrapt.

"Dit is pure verspilling. We hebben een schip én wetenschappers van wereldniveau en we doen er niets mee” zegt Pillen, die eerder al de alarmbel liet luiden.


De oorzaak ligt bij een eenzijdige stopzetting van het contract door Genavir in juni 2024. Hoewel het contract formeel nog steeds loopt, ligt het dossier bij de rechtbank. Intussen is Genavir wel verplicht minimaal onderhoud uit te voeren om verdere schade te voorkomen. Ondertussen zou er ook sprake zijn van bijkomende technische mankementen.


Jasper Pillen, Vlaams Volksvertegenwoordiger (Open VLD): “Een schip van wereldklasse dat betaald werd met belastinggeld ligt te verkommeren in de haven. Dat is pure verspilling. We verliezen niet alleen wetenschappelijke kansen, maar ook geopolitieke relevantie. De Arctische zone, waarin het schip kan opereren, wordt steeds belangrijk. Ons land moet zicht daar tonen. Daarom pleit ik ervoor dat Defensie het beheer van de Belgica tijdelijk overneemt. Defensie heeft de kennis en capaciteit om het schip snel weer operationeel te maken.”


Minister Matz laat weten dat “er momenteel verkennende gesprekken lopen met Defensie om die overdracht mogelijk te maken.” Jasper Pillen verwelkomt dit. Volgens Pillen moet er nu snel geschakeld worden, zodat de Belgica niet nog een jaar werkloos blijft liggen want de planning voor 2026 zou normaal gezien in september 2025 worden vastgelegd. Door de huidige onzekerheid is het echter allesbehalve zeker dat de Belgica dan opnieuw inzetbaar zal zijn.

Deel dit artikel

19 augustus 2025
Tijdens een uitzonderlijke zitting van de Commissie Buitenlands Beleid in het Vlaams Parlement heeft Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) zwaar uitgehaald naar de stilzwijgende houding van de regeringen in ons land ten aanzien van de humanitaire ramp in Gaza. Volgens Pillen is het onbegrijpelijk dat België op cruciale momenten geen standpunt inneemt, terwijl andere landen wel in actie schieten.  Pillen: “Vlaanderen moet nu zelf verantwoordelijkheid nemen en druk uitoefenen.”
6 augustus 2025
Het militaire oefencomplex in het Ryckeveldebos, waar het Damage Control Center (DCC) van Defensie is gevestigd, blijft van cruciaal belang voor de operationele paraatheid van Defensie en in het bijzonder van de Marine. Het centrum traint personeel op noodsituaties zoals brand, waterlekken en CBRN-dreigingen. Tegelijk roept de ligging middenin een waardevol groengebied toenemende vragen op over het toekomstig gebruik van de site. Buurtbewoners en bewoners klagen onder andere over de rookontwikkeling. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg cijfers op omtrent het gebruik van het DCC. Het oefencomplex werd in 2024 op 127 dagen gebruikt, waarvan 36 dagen met gasbranden en 73 dagen met branden op basis van vloeibare brandstof en hout. Dit type oefening benadert volgens Defensie het best de realiteit aan boord van marineschepen. Er wordt hierbij geen chemische toevoeging gedaan aan het bluswater. Op de andere dagen was er gebruik van het centrum zonder brand.
28 juli 2025
Langs spoorlijn 50A tussen Brugge en Oostende bevinden zich vandaag nog zes overwegen. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg bij de federale minister van Mobiliteit op hoe spoorbeheerder Infrabel de toekomst van deze lijn ziet. Infrabel streeft immers naar het maximaal afschaffen van deze overwegen, omwille van de veiligheidsrisico’s. De Minister antwoordde Pillen dat er samen met de lokale besturen wordt onderzocht hoe deze overwegen op termijn kunnen worden afgeschaft en vervangen door veilige alternatieven.
Meer artikels