Veel projecten voor Antwerpen, amper nieuwe projecten in West-Vlaanderen. Jasper Pillen (Open VLD): “Bezorgdheid die ik al sinds september uit, wordt hier vandaag bevestigd.”

15 juli 2025

Het nieuwe Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) 2025–2029 van de Vlaamse regering bevestigt wat Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) al maanden aanklaagt: de provincie Antwerpen wordt royaal bediend met tientallen projecten, terwijl West-Vlaanderen het met een beperkt en eenzijdig aanbod moet stellen.



Het nieuwe Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) 2025–2029 van de Vlaamse regering bevestigt wat Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) al maanden aanklaagt: de provincie Antwerpen wordt royaal bediend met tientallen projecten, terwijl West-Vlaanderen het met een beperkt en eenzijdig aanbod moet stellen.

Het Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) bepaalt waar de centen op vlak van mobiliteit en openbare werken in Vlaanderen naar toegaan. Het heeft met andere een grote impact op het verkeer en de leefbaarheid in Vlaanderen.


Volgens Pillen is de scheeftrekking in het nieuwe GIP overduidelijk. “Antwerpen telt meer dan 40 projecten, verspreid over de hele provincie. Van containercapaciteit tot premetro, van ontsluitingswegen tot fietsinfrastructuur. West-Vlaanderen daarentegen blijft steken op een twintigtal dossiers, grotendeels geconcentreerd rond Zeebrugge. Andere regio’s blijven grotendeels onderbelicht.”


Geen evenwichtige spreiding.


Het verschil zit niet alleen in het aantal projecten, maar vooral in de spreiding ervan. Waar Antwerpen investeringen ziet in havengebieden, stadsregionale mobiliteit, openbaar vervoer én fietsinfrastructuur, bevat het West-Vlaamse luik nauwelijks concrete projecten buiten Zeebrugge en de E403-as.


Al opgestarte dossiers zoals de stationsomgeving Brugge, de opwaardering van het kanaal Roeselare-Leie of onderhoudswerken aan de IJzer blijven op de lijst staan, maar nieuwe structurele investeringen in andere delen van de provincie blijven uit. 


Verschillende dossiers zijn gewoon geschrapt, bijvoorbeeld de heraanleg van het gevaarlijke complex aan de Kruispoort. 


Goeie dossiers, maar te weinig.


Positief is wel dat de zeesluis in Zeebrugge en de derde rijstrook op de E403 opnieuw bevestigd worden. “Dat zijn belangrijke projecten waar we als Open Vld al lang op aandringen,” aldus Pillen. “Maar als dat het enige is wat overblijft voor de rest van de provincie, dan doen we onszelf tekort.”

Jasper Pillen, Vlaams Volksvertegenwoordidger (Open VLD):


"West-Vlaanderen verdient geen uitzonderingspositie, maar wel een eerlijke plek op het investeringsplan. En die is er vandaag niet. Vlaanderen stopt tientallen investeringen in Antwerpen, maar West-Vlaanderen krijgt enkel een aanvulling op wat al lang beslist was.”

Deel dit artikel

19 augustus 2025
Tijdens een uitzonderlijke zitting van de Commissie Buitenlands Beleid in het Vlaams Parlement heeft Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) zwaar uitgehaald naar de stilzwijgende houding van de regeringen in ons land ten aanzien van de humanitaire ramp in Gaza. Volgens Pillen is het onbegrijpelijk dat België op cruciale momenten geen standpunt inneemt, terwijl andere landen wel in actie schieten.  Pillen: “Vlaanderen moet nu zelf verantwoordelijkheid nemen en druk uitoefenen.”
6 augustus 2025
Het militaire oefencomplex in het Ryckeveldebos, waar het Damage Control Center (DCC) van Defensie is gevestigd, blijft van cruciaal belang voor de operationele paraatheid van Defensie en in het bijzonder van de Marine. Het centrum traint personeel op noodsituaties zoals brand, waterlekken en CBRN-dreigingen. Tegelijk roept de ligging middenin een waardevol groengebied toenemende vragen op over het toekomstig gebruik van de site. Buurtbewoners en bewoners klagen onder andere over de rookontwikkeling. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg cijfers op omtrent het gebruik van het DCC. Het oefencomplex werd in 2024 op 127 dagen gebruikt, waarvan 36 dagen met gasbranden en 73 dagen met branden op basis van vloeibare brandstof en hout. Dit type oefening benadert volgens Defensie het best de realiteit aan boord van marineschepen. Er wordt hierbij geen chemische toevoeging gedaan aan het bluswater. Op de andere dagen was er gebruik van het centrum zonder brand.
28 juli 2025
Langs spoorlijn 50A tussen Brugge en Oostende bevinden zich vandaag nog zes overwegen. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg bij de federale minister van Mobiliteit op hoe spoorbeheerder Infrabel de toekomst van deze lijn ziet. Infrabel streeft immers naar het maximaal afschaffen van deze overwegen, omwille van de veiligheidsrisico’s. De Minister antwoordde Pillen dat er samen met de lokale besturen wordt onderzocht hoe deze overwegen op termijn kunnen worden afgeschaft en vervangen door veilige alternatieven.
Meer artikels