Sociale woningen in Brugge: een stand van zaken

8 juni 2021

Gemeenteraadslid Jasper Pillen (Open Vld) heeft een stand van zaken opgevraagd omtrent de sociale woningen in Brugge. Aan de hand van deze cijfers is een goed beeld mogelijk op het vlak van het sociaal wonen in de stad.

 

In totaal waren er volgens de laatste officiële Vlaamse cijfers 3968 sociale woonentiteiten in Brugge. Daarvan waren 53,6 procent woningen en 46,4 procent appartementen. De overgrote meerderheid van de entiteiten, 2630 entiteiten, hadden 2 of 3 slaapkamers. Studio’s komen amper voor (57), huizen met 5 of meer slaapkamers ook niet (44).

 

De Brugse Maatschappij voor Huisvesting blijft in Brugge de grootste speler met 2147 woonentiteiten in beheer. Vivendo beheert 1551 entiteiten. Dit zijn de laatste officiële Vlaamse cijfers die Pillen kreeg. Het aantal appartementen dat ze beheren is ongeveer gelijk (respectievelijk 835 en 879) maar de Brugse Maatschappij beheert dubbel zoveel huizen als Vivendo.

 

Beide maatschappijen hebben grote nieuwe projecten die de komende jaren in gebruik worden genomen. Vivendo biedt dit najaar 27 nieuwe huurwoningen aan in de Stokveldewijk. In Koolkerke komen er volgend jaar 49 nieuwe entiteiten: 26 huur- en 23 koopwoningen. In 2023 zijn er 89 nieuwe huurappartementen gepland in het centrum en in 2024/5 komen er maar liefst 206 entiteiten bij – appartementen en woningen, koop en huur - in Sint-Michiels, Sint-Andries en Assebroek. De Brugse Maatschappij voorziet 197 nieuwe woningen en appartementen in 2021 in Koolkerke en Sint-Pieters, 74 entiteiten in Assebroek in 2022 en 2023 en minstens 80 woningen in Sint-Pieters na 2024. “In totaal komen er de volgende jaren dus minstens 722 extra sociale woonentiteiten bij in Brugge” telt Pillen op. 

 

De sociale verhuurkantoren boden op 1 april 2021 het volgende aanbod aan: SVK 237 wooneenheden (waarvan 125 appartementen en studio’s en 112 woningen) en Sovekans 161 wooneenheden (waarvan 86 appartementen en 75 woningen). Jasper Pillen ziet inzake de sociale verhuurkantoren nog veel kansen: “We moeten nog duidelijker de voordelen van sociale huur in de kijker zetten. Het is een goede oplossing voor de huurder maar ook voor de verhuurders zijn er belangrijke voordelen die te weinig bekend zijn.”

 

De wachtlijst voor een sociale woning blijft lang. Volgens de laatste officiële Vlaamse cijfers stonden er in Brugge 3167 unieke kandidaat-huurders op de lijsten. “Je moet dus vaststellen dat zelfs met de enorme aangroei van minstens 722 entiteiten de komende jaren de noden niet zullen geledigd worden. Net daarom is bijvoorbeeld meer publiciteit inzake sociale verhuurkantoren noodzakelijk. En verder goed monitoren wie de huurders zijn. Een sociale woning is eigenlijk een hulpmiddel voor iedereen die op een bepaald moment in het leven zo’n dak boven het hoofd nodig heeft. Net daarom is die wachtlijst zo schrijnend. Een sociale woning is dus idealiter tijdelijk, het is net een positief teken als mensen na een aantal jaren kunnen doorstromen naar de private woningmarkt” aldus Pillen.

 

De cijfers lieten Pillen ook toe het profiel van de ‘Brugse sociale huurder’ te bepalen: “Een derde van de sociale huurders is een alleenstaande zonder inwonende minderjarige. Een ander derde van de huurders bestaat uit een samenwonend koppel, eveneens zonder minderjarige inwonende. Van die alleenstaanden is maar liefst de helft 65-plusser, van die samenwonenden is dat toch ook een derde. In de cijfers zie je dus duidelijk de sterke vergrijzing.”

Bij de kandidaat-huurders is de situatie veel genuanceerder: “Alleenstaanden en samenwonenden, beide zonder minderjarige inwonende, komt het vaakst voort maar er is geen overduidelijk overwicht van een bepaalde leeftijdstranche.”

 

De Stad laat nog weten dat de fusie van de sociale huisvestingsmaatschappijen lopende is. De woonmaatschappij die beide sociale huisvestingsmaatschappijen en het sociaal verhuurkantoor zal in 2023 worden geactiveerd. Er is nog geen beslissing genomen over welke gemeentes zullen aansluiten bij de woonmaatschappij die ook in Brugge zal actief zijn. De woonmaatschappij moet gelegen zijn binnen de referentieregio Brugge die onlangs werd afgebakend en beslaat dus, naast de Stad Brugge, de gemeentes Knokke-Heist, Damme, Beernem, Oostkamp, Zedelgem, Torhout, Jabbeke, Zuienkerke en Blankenberge. 


Deel dit artikel

12 juni 2025
Het reizigersaantal steeg naar 373 miljoen (+4,5% t.o.v. 2023). Flexvervoer kende een sterke toename tot 1,13 miljoen gebruikers (+24,5%). Ook het aantal abonnementen groeide: +3% voor de Omnipass en +5,5% voor de Buzzypas.
27 mei 2025
Het oceanografisch onderzoeksschip RV Belgica – kostprijs 54 miljoen euro en gedoopt pas in 2022 (!) - ligt sinds juni 2024 ongebruikt aan de kade in Zeebrugge. Door een conflict met exploitant Genavir is het schip niet operationeel en werden belangrijke wetenschappelijke missies geannuleerd. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen roept opnieuw om actie. Pillen stelt voor om het beheer minstens tijdelijk over te dragen aan Defensie. “Zo kan het niet blijven duren.”
26 mei 2025
Voor Brugge verzet zich tegen verhoging parkeertarieven De liberale partij Voor Brugge verzet zich tegen de geplande verhoging van de parkeertarieven in onze stad. Een extra kost van €0,50 per uur is aanzienlijk en treft zowel inwoners als bezoekers. Wij pleiten voor volgende maatregelen: ✅ Gratis parkeren voor Bruggelingen tussen 12u en 14u ✅ Een terugkeer naar gratis parkeren na 19u, zoals het vroeger was Deze voorstellen zijn belangrijk voor de leefbaarheid én voor de Brugse horeca en middenstand. Daarnaast blijven wij ons verzetten tegen de verhoging van het kortparkeren van €0,10 naar €1,00. Kort parkeren moet betaalbaar blijven, zeker voor korte boodschappen of snelle stops. “Deze verhoging is gewoon een plat te belastingsverhoging. Daar kunnen wij niet mee akkoord gaan. Wat Brugge nodig heeft, is niet duurdere parkeertickets, maar een écht parkeerplan voor de binnenstad.” — Jasper Pillen, fractieleider Voor Brugge Tot slot vragen wij ons af: wanneer komt burgemeester De fauw eindelijk met zijn plan om buitenlandse nummerplaten te weren uit bepaalde woonbuurten in de binnenstad?
Meer artikels