Proefproject ‘hoffelijkheidslicht’ voor brandweervrijwilligers wordt voorbereid.

12 augustus 2022

Verkeersinstituut VIAS kreeg van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) de opdracht om een proefproject op te zetten rond het hoffelijkheidslicht. Dat nieuws kreeg Kamerlid Jasper Pillen die hierover een wetsvoorstel indiende. "Ik ben bijzonder tevreden dat een proefproject opgezet wordt, dit is een belangrijke en noodzakelijke stap richting de uitrol van het hoffelijkheidslicht. Noodzakelijk, want we moeten dit goed onderzoeken."


Het hoffelijkheidslicht is een niet blauw gekleurd zwaailicht, zonder geluidshoorn, die door de brandweervrijwilliger gebruikt kan worden om zich in een noodgeval naar de kazerne te begeven. Het zal de brandweervrijwilliger die met zijn/haar eigen voertuig onderweg is om noodhulp te verlenen bij een brand of een ongeval herkenbaarheid geven in het verkeer.

Pillen: "Andere weggebruikers krijgen zo de kans om vrije baan te geven aan de vrijwilligers en extra hoffelijk te zijn ten aanzien van hen."


Herkenbaarheid


Want een voertuig met een hoffelijkheidslicht wordt geen prioritair voertuig, het beschikt namelijk niet over een sirene. De wegcode moet door een betrokken vrijwilliger nog steeds gevolgd worden. “Het gaat om de herkenbaarheid”, benadrukt Pillen. "Weggebruikers willen een vrijwilliger die op weg is naar een ramp zonder twijfel vlotte doorgang verlenen, maar kunnen die vrijwilliger op vandaag niet herkennen. Dat leidt tot frustratie bij de vrijwilliger - die zich logischerwijze haast - en de andere weggebruikers.


In Canada bestaat dergelijk hulpmiddel intussen al even en wordt een groen licht gebruikt. Nadat adviezen opgevraagd werden, waaronder ook aan de minister van Mobiliteit, wordt dus nu een proefproject opgezet door verkeersinstituut VIAS. “Ik was als initiatiefnemer zelf ook vragende partij voor een proefproject, om na te gaan wat de impact van dergelijk hoffelijkheidslicht is op andere weggebruikers en het verkeer in het algemeen." aldus Pillen, die pleit voor een uitgebreid onderzoek op verschillende plaatsen in ons land. 


Pillen is tevreden met de aankondiging van de Minister. Het is nu uitkijken naar de praktische details en de modaliteiten van het onderzoek van VIAS, alsook naar de locaties van het proefproject.


Deel dit artikel

24 april 2025
Het verplichte terugkommoment voor het rijbewijs werd in 2018 ingevoerd door toenmalig minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Het moment bestaat uit verschillende modules en heeft als doel het aantal zware ongevallen bij beginnende bestuurders terug te dringen. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) stelde tijdens de commissie Mobiliteit en Openbare werken vragen over de effectiviteit van dat terugkommoment aan minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA).
22 april 2025
In 2022, 2023 en 2024 moest Vlaanderen meer dan 30 Europese richtlijnen omzetten in eigen regelgeving. Minder dan de helft daarvan gebeurde tijdig. “Deze Vlaamse Regering legt onze ondernemingen en burgers graag extra regels op, maar vergeet zelf Europese regels op tijd in orde te brengen,” stelt Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld). Hij roept de regering ook op om haar regeerakkoord na te leven en te stoppen met goldplating.
11 april 2025
Het Cyber Command is de vijfde component van het Belgische leger, naast de land-, lucht-, marine- en medische componenten. Deze component is gespecialiseerd in het beveiligen van defensienetwerken en wapensystemen, het verzamelen van informatie en het uitvoeren van operaties in cyberspace en het bijdragen aan de nationale cyberweerbaarheid.
Meer artikels