Proefproject ‘hoffelijkheidslicht’ voor brandweervrijwilligers wordt voorbereid.

12 augustus 2022

Verkeersinstituut VIAS kreeg van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) de opdracht om een proefproject op te zetten rond het hoffelijkheidslicht. Dat nieuws kreeg Kamerlid Jasper Pillen die hierover een wetsvoorstel indiende. "Ik ben bijzonder tevreden dat een proefproject opgezet wordt, dit is een belangrijke en noodzakelijke stap richting de uitrol van het hoffelijkheidslicht. Noodzakelijk, want we moeten dit goed onderzoeken."


Het hoffelijkheidslicht is een niet blauw gekleurd zwaailicht, zonder geluidshoorn, die door de brandweervrijwilliger gebruikt kan worden om zich in een noodgeval naar de kazerne te begeven. Het zal de brandweervrijwilliger die met zijn/haar eigen voertuig onderweg is om noodhulp te verlenen bij een brand of een ongeval herkenbaarheid geven in het verkeer.

Pillen: "Andere weggebruikers krijgen zo de kans om vrije baan te geven aan de vrijwilligers en extra hoffelijk te zijn ten aanzien van hen."


Herkenbaarheid


Want een voertuig met een hoffelijkheidslicht wordt geen prioritair voertuig, het beschikt namelijk niet over een sirene. De wegcode moet door een betrokken vrijwilliger nog steeds gevolgd worden. “Het gaat om de herkenbaarheid”, benadrukt Pillen. "Weggebruikers willen een vrijwilliger die op weg is naar een ramp zonder twijfel vlotte doorgang verlenen, maar kunnen die vrijwilliger op vandaag niet herkennen. Dat leidt tot frustratie bij de vrijwilliger - die zich logischerwijze haast - en de andere weggebruikers.


In Canada bestaat dergelijk hulpmiddel intussen al even en wordt een groen licht gebruikt. Nadat adviezen opgevraagd werden, waaronder ook aan de minister van Mobiliteit, wordt dus nu een proefproject opgezet door verkeersinstituut VIAS. “Ik was als initiatiefnemer zelf ook vragende partij voor een proefproject, om na te gaan wat de impact van dergelijk hoffelijkheidslicht is op andere weggebruikers en het verkeer in het algemeen." aldus Pillen, die pleit voor een uitgebreid onderzoek op verschillende plaatsen in ons land. 


Pillen is tevreden met de aankondiging van de Minister. Het is nu uitkijken naar de praktische details en de modaliteiten van het onderzoek van VIAS, alsook naar de locaties van het proefproject.


Deel dit artikel

28 juli 2025
Langs spoorlijn 50A tussen Brugge en Oostende bevinden zich vandaag nog zes overwegen. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg bij de federale minister van Mobiliteit op hoe spoorbeheerder Infrabel de toekomst van deze lijn ziet. Infrabel streeft immers naar het maximaal afschaffen van deze overwegen, omwille van de veiligheidsrisico’s. De Minister antwoordde Pillen dat er samen met de lokale besturen wordt onderzocht hoe deze overwegen op termijn kunnen worden afgeschaft en vervangen door veilige alternatieven.
15 juli 2025
Het nieuwe Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) 2025–2029 van de Vlaamse regering bevestigt wat Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) al maanden aanklaagt: de provincie Antwerpen wordt royaal bediend met tientallen projecten, terwijl West-Vlaanderen het met een beperkt en eenzijdig aanbod moet stellen. 
1 juli 2025
West-Vlaanderen, met haar uitstekende kennisinstellingen en breed netwerk van KMO’s en internationale bedrijven, strijdt al jaren tegen de braindrain naar andere regio’s in Vlaanderen. Uit gegevens van Statbel die Vlaams Volksvertegenwoordiger Jasper Pillen (Open VLD) opvroeg, lijkt de laatste 10 jaar echter een positieve tendens duidelijk te worden. “Het aandeel hooggeschoolden dat effectief in de provincie woont én werkt, is de voorbije tien jaar gestegen” stelt Jasper Pillen vast.
Meer artikels