Proefproject ‘hoffelijkheidslicht’ voor brandweervrijwilligers wordt voorbereid.

12 augustus 2022

Verkeersinstituut VIAS kreeg van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) de opdracht om een proefproject op te zetten rond het hoffelijkheidslicht. Dat nieuws kreeg Kamerlid Jasper Pillen die hierover een wetsvoorstel indiende. "Ik ben bijzonder tevreden dat een proefproject opgezet wordt, dit is een belangrijke en noodzakelijke stap richting de uitrol van het hoffelijkheidslicht. Noodzakelijk, want we moeten dit goed onderzoeken."


Het hoffelijkheidslicht is een niet blauw gekleurd zwaailicht, zonder geluidshoorn, die door de brandweervrijwilliger gebruikt kan worden om zich in een noodgeval naar de kazerne te begeven. Het zal de brandweervrijwilliger die met zijn/haar eigen voertuig onderweg is om noodhulp te verlenen bij een brand of een ongeval herkenbaarheid geven in het verkeer.

Pillen: "Andere weggebruikers krijgen zo de kans om vrije baan te geven aan de vrijwilligers en extra hoffelijk te zijn ten aanzien van hen."


Herkenbaarheid


Want een voertuig met een hoffelijkheidslicht wordt geen prioritair voertuig, het beschikt namelijk niet over een sirene. De wegcode moet door een betrokken vrijwilliger nog steeds gevolgd worden. “Het gaat om de herkenbaarheid”, benadrukt Pillen. "Weggebruikers willen een vrijwilliger die op weg is naar een ramp zonder twijfel vlotte doorgang verlenen, maar kunnen die vrijwilliger op vandaag niet herkennen. Dat leidt tot frustratie bij de vrijwilliger - die zich logischerwijze haast - en de andere weggebruikers.


In Canada bestaat dergelijk hulpmiddel intussen al even en wordt een groen licht gebruikt. Nadat adviezen opgevraagd werden, waaronder ook aan de minister van Mobiliteit, wordt dus nu een proefproject opgezet door verkeersinstituut VIAS. “Ik was als initiatiefnemer zelf ook vragende partij voor een proefproject, om na te gaan wat de impact van dergelijk hoffelijkheidslicht is op andere weggebruikers en het verkeer in het algemeen." aldus Pillen, die pleit voor een uitgebreid onderzoek op verschillende plaatsen in ons land. 


Pillen is tevreden met de aankondiging van de Minister. Het is nu uitkijken naar de praktische details en de modaliteiten van het onderzoek van VIAS, alsook naar de locaties van het proefproject.


Deel dit artikel

12 juni 2025
Het reizigersaantal steeg naar 373 miljoen (+4,5% t.o.v. 2023). Flexvervoer kende een sterke toename tot 1,13 miljoen gebruikers (+24,5%). Ook het aantal abonnementen groeide: +3% voor de Omnipass en +5,5% voor de Buzzypas.
27 mei 2025
Het oceanografisch onderzoeksschip RV Belgica – kostprijs 54 miljoen euro en gedoopt pas in 2022 (!) - ligt sinds juni 2024 ongebruikt aan de kade in Zeebrugge. Door een conflict met exploitant Genavir is het schip niet operationeel en werden belangrijke wetenschappelijke missies geannuleerd. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen roept opnieuw om actie. Pillen stelt voor om het beheer minstens tijdelijk over te dragen aan Defensie. “Zo kan het niet blijven duren.”
26 mei 2025
Voor Brugge verzet zich tegen verhoging parkeertarieven De liberale partij Voor Brugge verzet zich tegen de geplande verhoging van de parkeertarieven in onze stad. Een extra kost van €0,50 per uur is aanzienlijk en treft zowel inwoners als bezoekers. Wij pleiten voor volgende maatregelen: ✅ Gratis parkeren voor Bruggelingen tussen 12u en 14u ✅ Een terugkeer naar gratis parkeren na 19u, zoals het vroeger was Deze voorstellen zijn belangrijk voor de leefbaarheid én voor de Brugse horeca en middenstand. Daarnaast blijven wij ons verzetten tegen de verhoging van het kortparkeren van €0,10 naar €1,00. Kort parkeren moet betaalbaar blijven, zeker voor korte boodschappen of snelle stops. “Deze verhoging is gewoon een plat te belastingsverhoging. Daar kunnen wij niet mee akkoord gaan. Wat Brugge nodig heeft, is niet duurdere parkeertickets, maar een écht parkeerplan voor de binnenstad.” — Jasper Pillen, fractieleider Voor Brugge Tot slot vragen wij ons af: wanneer komt burgemeester De fauw eindelijk met zijn plan om buitenlandse nummerplaten te weren uit bepaalde woonbuurten in de binnenstad?
Meer artikels