Aantal Search-and-Rescue-interventies in 2020 drastisch gezakt door corona

13 mei 2021

Op 5 jaar tijd werden tijdens 335 interventies 154 mensen gered door de Belgische Defensie-helikopters. Zowel het aantal ontvangen oproepen, uitgevoerde interventies als geredde personen door Defensie via SAR-operaties daalden in 2020, en dat met maar liefst 40 procent ten opzichte van 2019. Ook hier kan de oorzaak vooral bij covid-19 gezocht worden.

 

“Alle parameters daalden drastisch: minder oproepen, minder interventies en minder geredde personen” stelt Pillen, die de cijfers opvroeg bij de Minister van Defensie, Ludivine Dedonder. “Covid is ook hier de reden. Minder mensen bevonden zich in een noodsituatie, mogelijks door onze sterk beperkte verplaatsingen”, verduidelijkt Pillen.

 

Het hele jaar door, 24 uren per dag, staat een NH90-helikopter van Defensie met zijn crew stand-by om tussen te komen via zogenaamde SAR-operaties: opsporing- en reddingsoperaties. Bij het grote publiek geraakten deze reddingsoperaties vooral bekend door de intussen uit dienst getreden iconische Sea King en de serie Windkracht 10.

 

De Belgische Defensie beschikt over 4 NH-90’s in de maritieme versie (NFH- NATO Frigat Helicopter) die zowel gebruikt wordt voor deze Search-And-Rescue-taken als voor maritieme taken: anti-piraterij, observatie en transport opdrachten. Tegen 2025 zullen met de heli’s anti-onderzeebootopdrachten worden uitgevoerd vanop de Belgische fregatten.

 

“Het is de verwachting dat de oproepen en interventies opnieuw sterk zullen stijgen eenmaal we allemaal terug onze oude leven oppikken” stelt het Brugse Kamerlid, die al eerder in de Kamer de Minister waarschuwde voor een tekort aan helikopters. “Deze zomer wordt na 50 jaar dienst afscheid genomen van de Alouette III-helikopter. Deze heli wordt altijd ingescheept voor missies met onze fregatten, zo is er momenteel eentje mee op het fregat Leopold I. Halfweg 2021 valt deze capaciteit dus weg en zal er dus ook gekeken worden naar de 4 NH-90’s om deze functie ook te vervullen.”

 

Pillen waarschuwt opnieuw: “Het is de verwachting dat de Search-And-Rescue-taken na de coronacrisis opnieuw naar hun oude niveau teruggaan. Door het pensioen van de Alouette III gaat vanaf de zomer van dit jaar een NH-90 voor maanden mee op missie op onze fregatten. Reken nog dat deze toestellen uiteraard geregeld in onderhoud gaan, dan mag er niet veel fout lopen of onze reddingsoperaties komen in het gedrang. Eigenlijk zijn 4 dergelijke heli’s gewoon te weinig voor alle opdrachten”.

 

Paniek is niet nodig, de reddingsoperaties komen daardoor niet in gedrang. “Er zijn gelukkig afspraken met de ons omliggende landen voor absolute noodgevallen, maar toch moet onze Defensie ook onderzoeken om ofwel extra maritieme NH-90 heli’s aan te schaffen ofwel om voor dit soort reddingsoperaties een ander, goedkoper en minder gespecialiseerd type heli aan te schaffen. Ook drones moeten een steeds belangrijkere rol gaan spelen boven ons stuk Noordzee. Het is eenvoudig: met slechts 4 heli’s kunnen we op korte termijn niet alle opdrachten doen die we voorzien hebben.”

Deel dit artikel

27 mei 2025
Het oceanografisch onderzoeksschip RV Belgica – kostprijs 54 miljoen euro en gedoopt pas in 2022 (!) - ligt sinds juni 2024 ongebruikt aan de kade in Zeebrugge. Door een conflict met exploitant Genavir is het schip niet operationeel en werden belangrijke wetenschappelijke missies geannuleerd. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen roept opnieuw om actie. Pillen stelt voor om het beheer minstens tijdelijk over te dragen aan Defensie. “Zo kan het niet blijven duren.”
26 mei 2025
Voor Brugge verzet zich tegen verhoging parkeertarieven De liberale partij Voor Brugge verzet zich tegen de geplande verhoging van de parkeertarieven in onze stad. Een extra kost van €0,50 per uur is aanzienlijk en treft zowel inwoners als bezoekers. Wij pleiten voor volgende maatregelen: ✅ Gratis parkeren voor Bruggelingen tussen 12u en 14u ✅ Een terugkeer naar gratis parkeren na 19u, zoals het vroeger was Deze voorstellen zijn belangrijk voor de leefbaarheid én voor de Brugse horeca en middenstand. Daarnaast blijven wij ons verzetten tegen de verhoging van het kortparkeren van €0,10 naar €1,00. Kort parkeren moet betaalbaar blijven, zeker voor korte boodschappen of snelle stops. “Deze verhoging is gewoon een plat te belastingsverhoging. Daar kunnen wij niet mee akkoord gaan. Wat Brugge nodig heeft, is niet duurdere parkeertickets, maar een écht parkeerplan voor de binnenstad.” — Jasper Pillen, fractieleider Voor Brugge Tot slot vragen wij ons af: wanneer komt burgemeester De fauw eindelijk met zijn plan om buitenlandse nummerplaten te weren uit bepaalde woonbuurten in de binnenstad?
22 mei 2025
Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg minister van Toerisme Melissa Depraetere (Vooruit) om duidelijkheid over de locatie van het geplande blauwe belevingscentrum aan de kust. Hoewel er geruchten circuleren over Oostende en Zeebrugge als mogelijke kandidaten, is er nog geen knoop doorgehakt.
Meer artikels