Open Vld vraagt proefproject ‘hoffelijkheidslicht’

3 januari 2022

Het wetsvoorstel om een “hoffelijkheidslicht” voor brandweervrijwilligers in te voeren werd voor de eerste keer behandeld in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Open Vld-parlementsleden Jasper Pillen, Tim Vandenput en Tania De Jonge namen dit initiatief.

 

Het hoffelijkheidslicht, een zwaailicht maar zonder geluidshoorn, zal de brandweervrijwilliger die op weg is om hulp te bieden bij een brand of ongeval herkenbaarheid geven in het verkeer. Andere weggebruikers krijgen zo de kans om letterlijk en figuurlijk vrije baan te geven. “Het is een uitnodiging aan andere weggebruikers om zeker voor deze hulpverleners die op weg zijn om hulp te bieden extra hoffelijk te zijn” benadrukt het Kamerlid. Want een voertuig met een hoffelijkheidslicht wordt geen prioritair voertuig, het beschikt namelijk niet over een sirene. "De wegcode moet door een betrokken vrijwilliger nog steeds gevolgd worden”, stelt Pillen. “Het gaat om de herkenbaarheid. Weggebruikers willen een vrijwilliger die op weg is naar een ramp zonder twijfel vlotte doorgang verlenen, maar kunnen die vrijwilliger op vandaag nauwelijks herkennen.” In Canada gebruikt men een groen licht.

 

Na een eerste debat in de Kamercommissie Mobiliteit werd unaniem besloten om adviezen te vragen aan verschillende betrokken instanties. Bijzonder is ook dat er door de Kamercommissie, op vraag van de indieners van het voorstel, aan de minister van Mobiliteit wordt voorgesteld om een proefproject te organiseren rond de eventuele invoering van een ‘hoffelijkheidslicht' voor brandweervrijwilligers.

 

“Het lijkt ons een ideale volgende stap om een testproject op te zetten. Dat kan bijvoorbeeld in twee hulpverleningszones: één in stedelijke context en één in een meer landelijk gebied.” Er kan gemeten worden wat de impact is van het licht, zowel voor de gebruikers ervan als voor andere weggebruikers. Ook kan getest worden op welke manier het licht vanop afstand geactiveerd kan worden, dus enkel als er echt een calamiteit is.” legt Pillen uit.

 

De indieners van het voorstel konden in de Kamercommissie op unanieme steun rekenen voor een dergelijk proefproject. De bal ligt nu in het kamp van de bevoegde minister, die bijvoorbeeld samen met verkeersinstituut VIAS zo’n project kan laten uitwerken.

 

Pillen wil het voorstel voor zo’n hoffelijkheidslicht hoog op de agenda houden. “Het licht zou een welgekomen initiatief zijn voor de talloze vrijwilligers die de brandweer telt. Door vlot in de kazerne te geraken, kunnen ze sneller levens redden.”


Deel dit artikel

19 augustus 2025
Tijdens een uitzonderlijke zitting van de Commissie Buitenlands Beleid in het Vlaams Parlement heeft Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) zwaar uitgehaald naar de stilzwijgende houding van de regeringen in ons land ten aanzien van de humanitaire ramp in Gaza. Volgens Pillen is het onbegrijpelijk dat België op cruciale momenten geen standpunt inneemt, terwijl andere landen wel in actie schieten.  Pillen: “Vlaanderen moet nu zelf verantwoordelijkheid nemen en druk uitoefenen.”
6 augustus 2025
Het militaire oefencomplex in het Ryckeveldebos, waar het Damage Control Center (DCC) van Defensie is gevestigd, blijft van cruciaal belang voor de operationele paraatheid van Defensie en in het bijzonder van de Marine. Het centrum traint personeel op noodsituaties zoals brand, waterlekken en CBRN-dreigingen. Tegelijk roept de ligging middenin een waardevol groengebied toenemende vragen op over het toekomstig gebruik van de site. Buurtbewoners en bewoners klagen onder andere over de rookontwikkeling. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg cijfers op omtrent het gebruik van het DCC. Het oefencomplex werd in 2024 op 127 dagen gebruikt, waarvan 36 dagen met gasbranden en 73 dagen met branden op basis van vloeibare brandstof en hout. Dit type oefening benadert volgens Defensie het best de realiteit aan boord van marineschepen. Er wordt hierbij geen chemische toevoeging gedaan aan het bluswater. Op de andere dagen was er gebruik van het centrum zonder brand.
28 juli 2025
Langs spoorlijn 50A tussen Brugge en Oostende bevinden zich vandaag nog zes overwegen. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg bij de federale minister van Mobiliteit op hoe spoorbeheerder Infrabel de toekomst van deze lijn ziet. Infrabel streeft immers naar het maximaal afschaffen van deze overwegen, omwille van de veiligheidsrisico’s. De Minister antwoordde Pillen dat er samen met de lokale besturen wordt onderzocht hoe deze overwegen op termijn kunnen worden afgeschaft en vervangen door veilige alternatieven.
Meer artikels