Nieuwe cijfers: problematiek transmigranten in bootjes aan Belgische kust ebt weg

12 december 2022

Kamerlid Jasper Pillen (Open Vld) vroeg cijfers op bij Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden over de pogingen tot het oversteken van het Kanaal vanaf de Belgische kust. De cijfers blijken sterk te dalen in vergelijking met voorgaande jaren. “Tussen oktober 2021 en oktober 2022 dienden slechts 2 oversteken verijdeld te worden.” 


Transmigranten proberen ook met bootjes de oversteek naar het Verenigd Koninkrijk te maken, wat een levensgevaarlijke tocht is. Kamerlid Jasper Pillen (Open Vld) uit Brugge ondervroeg daarover al vaker de Minister van Binnenlandse Zaken, Annelies Verlinden. Hij vroeg nu nieuwe cijfers op. “Tussen 2018 en juni 2021 moesten nog 14 pogingen worden verijdeld, met een piek van 8 pogingen in 2020. De trend bleek zich halfweg 2021 verder te zetten, maar het aantal zit nu toch in dalende lijn”, meldt Pillen. "Voor de periode oktober 2021-2022 werden nog slechts 2 pogingen vastgesteld, waarbij onze veiligheidsdiensten telkens vanzelfsprekend tot redding overgingen.” Eén van de twee voormelde pogingen werd ondernomen vanuit Frankrijk, de betrokken migranten werden aangetroffen in de windmolenparken in Belgische wateren. Hoofdzakelijk gaat het voor onze kust momenteel over transmigranten uit Irak, Albanië en Koeweit. 


Dat de problematiek in Frankrijk veel groter is en ook blijft, is al langer gekend. Pillen: “Er worden steeds vaker en steeds meer transitmigranten op eenzelfde bootje verscheept, wat een grotere opbrengst betekent voor de mensensmokkelaars. De bootjes zijn van een slechte kwaliteit en verre van ideaal om op de Noordzee te varen. Ook de reddingsvesten zijn van ronduit slechte kwaliteit. Mensonterend. Het toont aan dat de internationale strijd tegen de bendes van mensensmokkelaars verder moet gaan.”


Vanuit België daalt het aantal transmigranten alvast. De ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken kwamen destijds met een actieplan. Een plan dat werkt, volgens Pillen: “De cijfers zijn ernaar. Maar we mogen onze ogen niet sluiten voor de problemen die onze buurlanden kennen. Het Kanaal is een zaak van alle landen die haar omringen: onze buurlanden en voor het Verenigd Koninkrijk. Elk land moet betrokkenheid tonen om deze problematiek te stoppen. Zelfs met deze duidelijk dalende trend, is waakzaamheid geboden. Ik zal de kwestie alvast blijven opvolgen in de Kamer”, aldus het parlementslid. 


Deel dit artikel

28 juli 2025
Langs spoorlijn 50A tussen Brugge en Oostende bevinden zich vandaag nog zes overwegen. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg bij de federale minister van Mobiliteit op hoe spoorbeheerder Infrabel de toekomst van deze lijn ziet. Infrabel streeft immers naar het maximaal afschaffen van deze overwegen, omwille van de veiligheidsrisico’s. De Minister antwoordde Pillen dat er samen met de lokale besturen wordt onderzocht hoe deze overwegen op termijn kunnen worden afgeschaft en vervangen door veilige alternatieven.
15 juli 2025
Het nieuwe Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) 2025–2029 van de Vlaamse regering bevestigt wat Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) al maanden aanklaagt: de provincie Antwerpen wordt royaal bediend met tientallen projecten, terwijl West-Vlaanderen het met een beperkt en eenzijdig aanbod moet stellen. 
1 juli 2025
West-Vlaanderen, met haar uitstekende kennisinstellingen en breed netwerk van KMO’s en internationale bedrijven, strijdt al jaren tegen de braindrain naar andere regio’s in Vlaanderen. Uit gegevens van Statbel die Vlaams Volksvertegenwoordiger Jasper Pillen (Open VLD) opvroeg, lijkt de laatste 10 jaar echter een positieve tendens duidelijk te worden. “Het aandeel hooggeschoolden dat effectief in de provincie woont én werkt, is de voorbije tien jaar gestegen” stelt Jasper Pillen vast.
Meer artikels