Het Verenigd Koninkrijk moet haar verantwoordelijk blijven nemen in Zeebrugge!

28 mei 2021

De Zeebrugse haven is zeer goed geconnecteerd met het Verenigd Koninkrijk, de haven heeft daarom een grote aantrekkingsrecht bij transmigranten die de illegale overstek willen maken.

“Het Verenigd Koninkrijk moet dus ook haar verantwoordelijkheid nemen in Zeebrugge. Ik ondervroeg hierover Minister van Buitenlandse Zaken Verlinden” meldt het Brugse Kamerlid Jasper Pillen.

 

Pillen kreeg een uitgebreid antwoord. Concreet worden vanuit UK Border Force (UKBF) dagelijks 2 ploegen van 4 personen geleverd. Daarnaast levert UKBF dagelijks twee migratiehonden. Deze medewerkers leveren in Zeebrugge louter technische steun door middel van CO2-meters en migratiehonden. Bij hun controles worden ze telkens begeleid door 2 politieambtenaren van de Scheepvaartpolitie of het Interventiekorps aangezien de Britse medewerkers geen politiebevoegdheid hebben in België. Overigens worden nu de laatste procedurele stappen gezet om een drone in te zetten bij de ondersteuning van de patrouilles.

 

“In het voorjaar van 2020 was er al een eerste ronde van investeringen vanuit het Verenigd Koninkrijk die gericht waren op investeringen voor de publieke actoren. De Britse Home Office sloot in dat kader een memorandum van overeenstemming (MOU) af waarbij het Verenigd Koninkrijk de federale politie een bedrag van 784.289,83 euro ter beschikking heeft gesteld voor de aankoop van technische middelen zoals drones, semi-rigide boot, CO²-detectoren, voertuigen, migratiehonden, enzovoort. Deze middelen werden door de Federale Politie aangekocht en geïmplementeerd. De nieuwe investeringsronde dit jaar was gericht op private partners in de haven waarmee dan, na selectie, verbintenissen afgesloten worden” vernam Pillen van de Minister.

 

Kamerlid Jasper Pillen roept nu de Regeringen om op tijdens politieke en diplomatiek contacten met Britse verantwoordelijken de noodzaak om volgende investeringsrondes te bepleiten. “Na deze eerste twee rondes moeten de volgende jaren nieuwe investeringsrondes voorzien worden. Transmigranten zullen steeds hun weg blijven zoeken naar een volgens hen beter leven in het Verenigd Koninkrijk, waardoor de druk op onder andere Zeebrugge zal blijven. Onze Britse vrienden moeten blijven hun verantwoordelijkheid nemen, op logistiek en op financieel vlak” aldus Pillen.

 

Kamerlid Jasper Pillen stelde overigens al enkele vragen aan Minister Verlinden over het toenemende fenomeen van bootvluchtelingen die vanop de Belgische en de Franse kust de oversteek wagen. “We hebben van onze havens versterkte burchten gemaakt, hopeloze mensen gaan blijven een weg zoeken naar de overkant. Dit fenomeen bestrijden, om de menselijke tol zo laag mogelijk te houden, moeten we ook doen samen met de Britten” aldus nog Pillen.


Deel dit artikel

12 juni 2025
Het reizigersaantal steeg naar 373 miljoen (+4,5% t.o.v. 2023). Flexvervoer kende een sterke toename tot 1,13 miljoen gebruikers (+24,5%). Ook het aantal abonnementen groeide: +3% voor de Omnipass en +5,5% voor de Buzzypas.
27 mei 2025
Het oceanografisch onderzoeksschip RV Belgica – kostprijs 54 miljoen euro en gedoopt pas in 2022 (!) - ligt sinds juni 2024 ongebruikt aan de kade in Zeebrugge. Door een conflict met exploitant Genavir is het schip niet operationeel en werden belangrijke wetenschappelijke missies geannuleerd. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen roept opnieuw om actie. Pillen stelt voor om het beheer minstens tijdelijk over te dragen aan Defensie. “Zo kan het niet blijven duren.”
26 mei 2025
Voor Brugge verzet zich tegen verhoging parkeertarieven De liberale partij Voor Brugge verzet zich tegen de geplande verhoging van de parkeertarieven in onze stad. Een extra kost van €0,50 per uur is aanzienlijk en treft zowel inwoners als bezoekers. Wij pleiten voor volgende maatregelen: ✅ Gratis parkeren voor Bruggelingen tussen 12u en 14u ✅ Een terugkeer naar gratis parkeren na 19u, zoals het vroeger was Deze voorstellen zijn belangrijk voor de leefbaarheid én voor de Brugse horeca en middenstand. Daarnaast blijven wij ons verzetten tegen de verhoging van het kortparkeren van €0,10 naar €1,00. Kort parkeren moet betaalbaar blijven, zeker voor korte boodschappen of snelle stops. “Deze verhoging is gewoon een plat te belastingsverhoging. Daar kunnen wij niet mee akkoord gaan. Wat Brugge nodig heeft, is niet duurdere parkeertickets, maar een écht parkeerplan voor de binnenstad.” — Jasper Pillen, fractieleider Voor Brugge Tot slot vragen wij ons af: wanneer komt burgemeester De fauw eindelijk met zijn plan om buitenlandse nummerplaten te weren uit bepaalde woonbuurten in de binnenstad?
Meer artikels