Een groen ‘hoffelijkheidslicht’ voor brandweervrijwilligers

13 juli 2021

Duizenden Belgen zijn actief als vrijwilligers bij de Brandweer. Op 18000 brandweermannen en -vrouwen zijn er in België 12000 vrijwilligers. Deze geëngageerde burgers houden zich gereed om zich, na een melding, naar de kazerne te begeven. Ze doen dat met hun persoonlijke wagen en moeten daarbij, uiteraard, de Wegcode naleven. Tegelijk is hun aanwezigheid op de plek van de brand of het ongeval nodig.


Kamerlid Jasper Pillen: “Ik pleit daarom voor het invoeren van het groene ‘hoffelijkheidslicht’ in ons land. Het is in feite een uitnodiging aan de andere weggebruikers om het voertuig met het groene knipperlicht voorrang of vlotte doorgang te verschaffen. In Canada is dit systeem al goed ingeburgerd.”

Pillen maakt de vergelijking met de recent ingevoerde ‘reddingstrook’ dat al snel en goed ingeburgerd is.

Het groene licht is niet gecombineerd met een sirene. Het voertuig wordt geen prioritair voertuig en moet de Wegcode ten allen tijde blijven naleven. “Het groene licht is een signaal: ik ben op weg naar een spoedgeval om daar professioneel hulp te bieden, geef me dus voorrang waar dat veilig kan” stelt Pillen.

Vrijwillig brandweerman en gemeenteraadslid Mitch De Geest uit Blankenberge verwelkomt dit idee: “De federatie van de vrijwillige brandweerlieden pleit al lang voor dit groene licht. Ik en mijn collega’s zijn opgeleid om hulp te bieden bij oproepen. Veiligheid is altijd de prioriteit, in onze job maar ook op de weg ernaartoe. Om misbruiken te vermijden zou je overigens het systeem vanop afstand kunnen laten activeren na een oproep”.

Kamerlid en burgemeester van Grobbendonk Marianne Verhaert steunt het idee van haar collega: “Onze brandweerkorps bestaat enkel uit vrijwilligers. De problematiek is ook bij ons actueel, door het drukker wordend verkeer moeten we inderdaad maatregelen nemen in het algemeen belang. Een wagen met een groen knipperlicht voorrang geven is een kleintje maar maakt voor de brandweer een groot verschil op het hele traject.” Ook kamerlid en burgemeester van Ninove Tania De Jonge diende het wetsvoorstel mee in.

Pillen, Verhaert en De Jonge gaan dit voorstel nu in het parlement bepleiten, een eerste stap zou een proefproject kunnen zijn in een hulpverleningszone.


Deel dit artikel

28 juli 2025
Langs spoorlijn 50A tussen Brugge en Oostende bevinden zich vandaag nog zes overwegen. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg bij de federale minister van Mobiliteit op hoe spoorbeheerder Infrabel de toekomst van deze lijn ziet. Infrabel streeft immers naar het maximaal afschaffen van deze overwegen, omwille van de veiligheidsrisico’s. De Minister antwoordde Pillen dat er samen met de lokale besturen wordt onderzocht hoe deze overwegen op termijn kunnen worden afgeschaft en vervangen door veilige alternatieven.
15 juli 2025
Het nieuwe Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) 2025–2029 van de Vlaamse regering bevestigt wat Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) al maanden aanklaagt: de provincie Antwerpen wordt royaal bediend met tientallen projecten, terwijl West-Vlaanderen het met een beperkt en eenzijdig aanbod moet stellen. 
1 juli 2025
West-Vlaanderen, met haar uitstekende kennisinstellingen en breed netwerk van KMO’s en internationale bedrijven, strijdt al jaren tegen de braindrain naar andere regio’s in Vlaanderen. Uit gegevens van Statbel die Vlaams Volksvertegenwoordiger Jasper Pillen (Open VLD) opvroeg, lijkt de laatste 10 jaar echter een positieve tendens duidelijk te worden. “Het aandeel hooggeschoolden dat effectief in de provincie woont én werkt, is de voorbije tien jaar gestegen” stelt Jasper Pillen vast.
Meer artikels