Een groen ‘hoffelijkheidslicht’ voor brandweervrijwilligers

13 juli 2021

Duizenden Belgen zijn actief als vrijwilligers bij de Brandweer. Op 18000 brandweermannen en -vrouwen zijn er in België 12000 vrijwilligers. Deze geëngageerde burgers houden zich gereed om zich, na een melding, naar de kazerne te begeven. Ze doen dat met hun persoonlijke wagen en moeten daarbij, uiteraard, de Wegcode naleven. Tegelijk is hun aanwezigheid op de plek van de brand of het ongeval nodig.


Kamerlid Jasper Pillen: “Ik pleit daarom voor het invoeren van het groene ‘hoffelijkheidslicht’ in ons land. Het is in feite een uitnodiging aan de andere weggebruikers om het voertuig met het groene knipperlicht voorrang of vlotte doorgang te verschaffen. In Canada is dit systeem al goed ingeburgerd.”

Pillen maakt de vergelijking met de recent ingevoerde ‘reddingstrook’ dat al snel en goed ingeburgerd is.

Het groene licht is niet gecombineerd met een sirene. Het voertuig wordt geen prioritair voertuig en moet de Wegcode ten allen tijde blijven naleven. “Het groene licht is een signaal: ik ben op weg naar een spoedgeval om daar professioneel hulp te bieden, geef me dus voorrang waar dat veilig kan” stelt Pillen.

Vrijwillig brandweerman en gemeenteraadslid Mitch De Geest uit Blankenberge verwelkomt dit idee: “De federatie van de vrijwillige brandweerlieden pleit al lang voor dit groene licht. Ik en mijn collega’s zijn opgeleid om hulp te bieden bij oproepen. Veiligheid is altijd de prioriteit, in onze job maar ook op de weg ernaartoe. Om misbruiken te vermijden zou je overigens het systeem vanop afstand kunnen laten activeren na een oproep”.

Kamerlid en burgemeester van Grobbendonk Marianne Verhaert steunt het idee van haar collega: “Onze brandweerkorps bestaat enkel uit vrijwilligers. De problematiek is ook bij ons actueel, door het drukker wordend verkeer moeten we inderdaad maatregelen nemen in het algemeen belang. Een wagen met een groen knipperlicht voorrang geven is een kleintje maar maakt voor de brandweer een groot verschil op het hele traject.” Ook kamerlid en burgemeester van Ninove Tania De Jonge diende het wetsvoorstel mee in.

Pillen, Verhaert en De Jonge gaan dit voorstel nu in het parlement bepleiten, een eerste stap zou een proefproject kunnen zijn in een hulpverleningszone.


Deel dit artikel

12 juni 2025
Het reizigersaantal steeg naar 373 miljoen (+4,5% t.o.v. 2023). Flexvervoer kende een sterke toename tot 1,13 miljoen gebruikers (+24,5%). Ook het aantal abonnementen groeide: +3% voor de Omnipass en +5,5% voor de Buzzypas.
27 mei 2025
Het oceanografisch onderzoeksschip RV Belgica – kostprijs 54 miljoen euro en gedoopt pas in 2022 (!) - ligt sinds juni 2024 ongebruikt aan de kade in Zeebrugge. Door een conflict met exploitant Genavir is het schip niet operationeel en werden belangrijke wetenschappelijke missies geannuleerd. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen roept opnieuw om actie. Pillen stelt voor om het beheer minstens tijdelijk over te dragen aan Defensie. “Zo kan het niet blijven duren.”
26 mei 2025
Voor Brugge verzet zich tegen verhoging parkeertarieven De liberale partij Voor Brugge verzet zich tegen de geplande verhoging van de parkeertarieven in onze stad. Een extra kost van €0,50 per uur is aanzienlijk en treft zowel inwoners als bezoekers. Wij pleiten voor volgende maatregelen: ✅ Gratis parkeren voor Bruggelingen tussen 12u en 14u ✅ Een terugkeer naar gratis parkeren na 19u, zoals het vroeger was Deze voorstellen zijn belangrijk voor de leefbaarheid én voor de Brugse horeca en middenstand. Daarnaast blijven wij ons verzetten tegen de verhoging van het kortparkeren van €0,10 naar €1,00. Kort parkeren moet betaalbaar blijven, zeker voor korte boodschappen of snelle stops. “Deze verhoging is gewoon een plat te belastingsverhoging. Daar kunnen wij niet mee akkoord gaan. Wat Brugge nodig heeft, is niet duurdere parkeertickets, maar een écht parkeerplan voor de binnenstad.” — Jasper Pillen, fractieleider Voor Brugge Tot slot vragen wij ons af: wanneer komt burgemeester De fauw eindelijk met zijn plan om buitenlandse nummerplaten te weren uit bepaalde woonbuurten in de binnenstad?
Meer artikels