Beroep van visser zit in de lift.

5 februari 2025

Visser is een gevaarlijk, maar desondanks ook een aantrekkelijk beroep. Dat blijkt uit de nieuwe cijfers van het Maritiem Instituut Mercator in Oostende met betrekking tot het aantal mensen dat een opleiding start bij hen. Vlaams Volksvertegenwoordiger Jasper Pillen vroeg minister Crevits naar haar visie op de stijgende cijfers en de bijkomende uitdagingen voor de sector. 


Tussen 2015 en 2020 merkten we een dip bij de inschrijvingen voor de visserijopleiding in zowel het middelbaar als hoger onderwijs. Aangezien de volledige Belgische visserspopulatie vrij beperkt is – er zijn 377 mensen actief op de Belgische vaartuigen, waarvan 69% Belgen en 26% Nederlanders – zijn begrippen als `recordaantal leerlingen’ relatief. Maar dit jaar is er inderdaad sprake van een recordaantal van 67 leerlingen. Als redenen worden aangegeven de betere zichtbaarheid in scholen, schoolbeurzen waarop sterker werd ingezet, maar ook de positieve beeldvorming van het beroep. Dat is vooral dankzij het tv-programma `Een jaar op zee’ van Wim Lybaert.


Maar dit jaar is er dus sprake van een recordaantal van 67 leerlingen. Ook bij het Fonds voor scheepsjongeren merken we een stijgende tendens. In 2022 nog presteerden nog 46 jongeren onder dit Fonds. In 2023 waren er dat 55 en vorig jaar 59.


Dat zijn allemaal positieve signalen.


Maar toch moeten we aandacht blijven hebben voor de veiligheid in de sector. Helaas zijn er jaarlijks ongevallen, soms dodelijk, te betreuren.

Ik vroeg de bevoegde minister naar haar visie op het stijgend aantal leerlingen in de visserijopleiding en naar de mate waarin ze aandacht zal besteden aan veiligheid tijdens die opleiding.


Minister Crevits belooft blijvende steun voor het fonds voor scheepsjongeren. Daarnaast erkent ze dat veiligheid, ondanks de vele veiligheidsvoorschriften die er zijn, nog steeds een knelpunt is. Toch is het een absolute prioriteit voor de minister. Daarvoor zijn er 4,4 miljoen europese middelen voorzien die nog kunnen worden aangevuld met Vlaamse middelen. 

Deel dit artikel

19 augustus 2025
Tijdens een uitzonderlijke zitting van de Commissie Buitenlands Beleid in het Vlaams Parlement heeft Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) zwaar uitgehaald naar de stilzwijgende houding van de regeringen in ons land ten aanzien van de humanitaire ramp in Gaza. Volgens Pillen is het onbegrijpelijk dat België op cruciale momenten geen standpunt inneemt, terwijl andere landen wel in actie schieten.  Pillen: “Vlaanderen moet nu zelf verantwoordelijkheid nemen en druk uitoefenen.”
6 augustus 2025
Het militaire oefencomplex in het Ryckeveldebos, waar het Damage Control Center (DCC) van Defensie is gevestigd, blijft van cruciaal belang voor de operationele paraatheid van Defensie en in het bijzonder van de Marine. Het centrum traint personeel op noodsituaties zoals brand, waterlekken en CBRN-dreigingen. Tegelijk roept de ligging middenin een waardevol groengebied toenemende vragen op over het toekomstig gebruik van de site. Buurtbewoners en bewoners klagen onder andere over de rookontwikkeling. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg cijfers op omtrent het gebruik van het DCC. Het oefencomplex werd in 2024 op 127 dagen gebruikt, waarvan 36 dagen met gasbranden en 73 dagen met branden op basis van vloeibare brandstof en hout. Dit type oefening benadert volgens Defensie het best de realiteit aan boord van marineschepen. Er wordt hierbij geen chemische toevoeging gedaan aan het bluswater. Op de andere dagen was er gebruik van het centrum zonder brand.
28 juli 2025
Langs spoorlijn 50A tussen Brugge en Oostende bevinden zich vandaag nog zes overwegen. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg bij de federale minister van Mobiliteit op hoe spoorbeheerder Infrabel de toekomst van deze lijn ziet. Infrabel streeft immers naar het maximaal afschaffen van deze overwegen, omwille van de veiligheidsrisico’s. De Minister antwoordde Pillen dat er samen met de lokale besturen wordt onderzocht hoe deze overwegen op termijn kunnen worden afgeschaft en vervangen door veilige alternatieven.
Meer artikels