335 Gezinnen planten bomen in geboortebos

28 november 2021

Stad Brugge geeft sinds 2001 Brugse gezinnen de mogelijkheid om de geboorte van hun kindje te gedenken met het aanplanten van een stukje bos. In Brugge vind je al veel voorbeelden van dit mooie gebruik: het Ooievaarsbos, het Duivekeetbos, in de Gemeneweidebeek, bij Veltembos, Tudor, Beisbroek, het Spyckerbosje, het Smisjesbos…

 

Dit jaar werden 926 gezinnen uitgenodigd die tussen 1 januari 2020 en 31 december 2020 een of meerdere kindjes mochten verwelkomen. 335 kindjes planten vandaag een boom. Deze plantactie vindt plaats in het Foreestbos, gelegen langs de Gistelse Steenweg in Sint-Andries.

 

Burgemeester Dirk De fauw: “Het aanplanten van geboortebossen is een mooie traditie die het stadsbestuur wil voortzetten. De kinderen die nu geboren worden, zijn onze toekomst. Samen met hen willen we ‘zorgen voor morgen’ en met en voor hen een groene omgeving garanderen. Bovendien zal het later leuk zijn om terug te komen kijken naar ‘hun’ boom.”

 

Schepen van Openbaar Domein Mercedes Van Volcem: “Dit geboortebos in Foreest wordt beplant met inheemse boomsoorten: zomereik, berk, grove den, boskers en beuk. Het jonge bos is omgeven door oudere bomen. Zo groeit het volledige domein in ecologische waarde en vinden nu al vele diertjes en plantjes een thuis.”

 

“In 2020 kwamen er 926 Brugse baby’tjes bij. Voor elk van hen willen we allemaal wat we ook de jonge boompjes in het geboortebos toewensen: een mooi, lang leven, waarin ze kunnen openbloeien en kunnen uitgroeien tot het beste van wat ze in hun mars hebben. Hier in onze stad geven we ademruimte aan al wie ambitieus is en wil doorgroeien”, zegt schepen van Bevolking Jasper Pillen.   

 

Schepen van Jeugd Mathijs Goderis: “Met dit geboortebos geven we letterlijk zuurstof aan de volgende generatie Bruggelingen. Het is een mooi aandenken dat meegroeit met het kindje en tegelijk maken we onze stad ook een beetje groener. Met het geboortebos willen we tonen dat we trots zijn op onze jongste generatie Bruggelingen en dat ze een plaats hebben in onze stad.”  

 

Alle kindjes kregen een mooi T-shirt als aandenken mee naar huis. Aan de ingang van het bos staat een bord met de namen van alle kindjes die een boom hebben geplant.


Deel dit artikel

12 juni 2025
Het reizigersaantal steeg naar 373 miljoen (+4,5% t.o.v. 2023). Flexvervoer kende een sterke toename tot 1,13 miljoen gebruikers (+24,5%). Ook het aantal abonnementen groeide: +3% voor de Omnipass en +5,5% voor de Buzzypas.
27 mei 2025
Het oceanografisch onderzoeksschip RV Belgica – kostprijs 54 miljoen euro en gedoopt pas in 2022 (!) - ligt sinds juni 2024 ongebruikt aan de kade in Zeebrugge. Door een conflict met exploitant Genavir is het schip niet operationeel en werden belangrijke wetenschappelijke missies geannuleerd. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen roept opnieuw om actie. Pillen stelt voor om het beheer minstens tijdelijk over te dragen aan Defensie. “Zo kan het niet blijven duren.”
26 mei 2025
Voor Brugge verzet zich tegen verhoging parkeertarieven De liberale partij Voor Brugge verzet zich tegen de geplande verhoging van de parkeertarieven in onze stad. Een extra kost van €0,50 per uur is aanzienlijk en treft zowel inwoners als bezoekers. Wij pleiten voor volgende maatregelen: ✅ Gratis parkeren voor Bruggelingen tussen 12u en 14u ✅ Een terugkeer naar gratis parkeren na 19u, zoals het vroeger was Deze voorstellen zijn belangrijk voor de leefbaarheid én voor de Brugse horeca en middenstand. Daarnaast blijven wij ons verzetten tegen de verhoging van het kortparkeren van €0,10 naar €1,00. Kort parkeren moet betaalbaar blijven, zeker voor korte boodschappen of snelle stops. “Deze verhoging is gewoon een plat te belastingsverhoging. Daar kunnen wij niet mee akkoord gaan. Wat Brugge nodig heeft, is niet duurdere parkeertickets, maar een écht parkeerplan voor de binnenstad.” — Jasper Pillen, fractieleider Voor Brugge Tot slot vragen wij ons af: wanneer komt burgemeester De fauw eindelijk met zijn plan om buitenlandse nummerplaten te weren uit bepaalde woonbuurten in de binnenstad?
Meer artikels