Blog Layout

Meer dan 25.000 bezoekers voor 1-2-3-Archeologie

feb. 14, 2022

Archeologie, maar dan op een andere manier
Publiekswerking is de voorbije jaren voor Raakvlak, Intergemeentelijke Onroerenderfgoeddienst (IOED) van Brugge en ommeland tot een absoluut speerpunt uitgegroeid. We hebben dan ook een trekkersrol in het verbreden van het draagvlak voor Onroerend Erfgoed en wat betreft erfgoededucatie. In oktober 2021 lanceerde Raakvlak daarom een nieuwe educatieve website over archeologie ‘www.123archeologie.be’. Via de website dagen de archeologen van Raakvlak klasgroepen uit om archeologische uitdagingen aan te gaan.
Op vier maanden tijd werd de website al 26.000 keer bezocht. Van een succes gesproken!
 
Voorzitter van Raakvlak, Pascal Ennaert: “Vroeger had archeologie een stoffig imago. En we werden daarin niet geholpen door gehaaste beleidsmakers, die archeologie een noodzakelijk en tijdrovend kwaad bestempelden.
Vandaag stellen we vast, dat het grote publiek archeologie top vindt. Het is leuk om vast te stellen, dat leerkrachten dat ook vinden en het enthousiaste vuur aan hun leerlingen willen doorgeven.”
 
Nico Blontrock, schepen van Cultuur: “Er valt veel te leren over én door archeologie. Dat het thema een zekere aantrekkingskracht heeft, valt niet te ontkennen. Door het op een speelse manier tot in de klas te brengen, maken we leerkrachten en leerlingen attent van archeologie over ons Brugs erfgoed.
Met ruim 26.000 websitebezoeken, op amper vier maanden tijd, hebben we onze stoutste dromen overtroffen.



De sleutel tot succes
Om er voor te zorgen dat ‘1-2-3-Archeologie’ een project werd dat ook door het onderwijsveld wordt gedragen, werd er beroep gedaan op Oetang Learning Designers. Zij zijn een expert in het ontwikkelen van leerervaringen en er werden lokale leerkrachten ingeschakeld.
 
Jasper Pillen, schepen van onderwijs voor Stad Brugge: “Bij de ontwikkeling van het project werden al vroeg lokale leerkrachten betrokken. Daardoor wordt ‘1-2-3-Archeologie’ gedragen door het onderwijsveld en dat is duidelijk te zien in de bezoekerscijfers. Het merendeel van de bezoekers vond dan ook haar weg tijdens de schooluren, en duidelijk een stuk minder in de kerstvakanties en de weekenden. Ook niet-Brugse klassen gaan de uitdagingen aan.
Talloze leerkrachten van over heel Vlaanderen vinden hun weg naar de website.
 
Rose Thys, conceptontwikkelaar bij Oetang Learning Designers: "Uit de co-creatie van Raakvlak en Oetang kwam een verzameling van gevarieerde en boeiende uitdagingen voort, die de leerlingen de mogelijkheid geven om zich te ontpoppen tot echte junior archeologen. We beschouwen ‘1-2-3-Archeologie’ als een
good practice van hoe je op een speelse wijze, serieuze onderwerpen kan aansnijden in de klas."
 
Nico Blontrock, schepen van Cultuur: “Vanwege het overdonderende succes zal het aanbod van “1-2-3-Archeologie” stelselmatig uitbreiden. Alle uitdagingen worden voor een bepaalde leeftijdsgroep geschreven. De huidige openingsopdracht en 10 uitdagingen zijn voor de derde graad van het basisonderwijs geschikt.
Op termijn willen we dit verder uitbreiden naar: kleuters, de andere graden in het lager onderwijs en het middelbaar onderwijs.”


Win een 'Junior Archeoloog' T-shirt!

Wil je voor de hele klas ‘Junior Archeoloog’ T-shirts winnen? Stuur dan een foto naar Raakvlak van je klas, die minstens één van de uitdagingen aangaat. Op het einde van het schooljaar 2021-2022 wordt uit de ingestuurde foto’s door een onschuldige hand een winnaar gekozen, die voor de hele klas T-shirts wint.
 
Alle contactgegevens vind je op de website 
www.123archeologie.be. 

Deel dit artikel

07 mei, 2024
Met het subsidieprogramma ‘Gemeente zonder gemeentehuis’ ondersteunt Vlaanderen lokale besturen die samen innovatieve, digitale oplossingen uitwerken om hun dienstverlening efficiënter en klantgerichter te maken. 
16 apr., 2024
Pillen: “Belangrijk dat de vele inspanningen worden verder gezet en dat de cijfers laag blijven”
23 feb., 2024
Donderdag werd het Open Vld-plan voor Defensie voorgesteld. Lees hieronder het integrale plan.
Meer artikels
Share by: