Intergewestelijke arbeidsmobiliteit blijft een uitdaging.

21 februari 2025

🗂 Intergewestelijke arbeidsmobiliteit in België blijft een uitdaging. De oplossing is nochtans bekend. Maar blijkbaar is niet iedereen in de Senaat al mee. De Senaat besprak vandaag een voorstel van de MR om een studie (een ‘informatieverslag’ heet dat daar) te doen naar een betere intergewestelijke arbeidsmobiliteit in ons land. 


Mijn fractie onthield zich. Uiteraard zijn we voor meer dergelijke arbeidsbewegingen - in casu vooral van Wallonië naar Vlaanderen - maar we vinden dit soort extra onderzoek gewoon onnodig. We hebben ook al voldoende data over deze uitdagingen. 


De uitdagingen zijn al jarenlang gekend maar de oplossingen zijn dat in deze ook. Toch blijft het beleid vaak hangen in analyses en rapporten, terwijl de nood aan concrete actie steeds urgenter wordt. De vergrijzing en de toenemende krapte op de arbeidsmarkt, vooral in Vlaanderen, vragen om doortastende maatregelen die verder gaan dan het zoveelste informatieverslag.


Wat is de oplossing? Met andere woorden: hoe gaan we ervoor zorgen dat werkzoekenden uit een ander gewest effectief gecontroleerd en gesanctioneerd kunnen worden indien ze onvoldoende werkbereidheid tonen? Eigenlijk is het vrij simpel: maak afspraken tussen de betrokken arbeidsbemiddelingsdiensten VDAB, Forem en Actiris dat a) de ene de overdracht van het dossier van de werkonwillige werkzoekenden doet naar de andere en dat b) die andere effectief zorgt voor opvolging én sanctionering.


We moeten een kat een kat durven noemen: in Vlaanderen is er een handhavingsbeleid uitgewerkt en werd niet langer dan vorige vrijdag geleden nog een heel nieuw, ambitieus en streng actieplan voor een aanklampend beleid voor werklozen goedgekeurd. Maar in Brussel en Wallonië is er op dat vlak nood aan een mindswitch en een kordaat handhavingsbeleid. Vanuit die twee gewesten zal erop gewezen worden dat er vaak meer werklozen geschorst worden dan in Vlaanderen. Dat klopt, maar de nuance is hier wel dat er in Vlaanderen een gelaagd sanctioneringssysteem is dat wel degelijk gebaseerd is op opvolging van werklozen, die meerdere kansen krijgen om hun gedrag bij te stellen en zo een definitieve schorsing te vermijden. In de andere gewesten gaat het eerder om een afwachtend beleid en zijn die schorsingen vooral gebaseerd op de langdurigheid van de werkloosheid, maar zeker niet op aanklampend beleid op het vlak van activering. 


Dus: genoeg onderzocht en geanalyseerd. Het is tijd voor actie door de gewesten en dankzij duidelijke handhavingsmechanismen in de samenwerkingsakkoorden.

Deel dit artikel

15 juli 2025
Het nieuwe Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) 2025–2029 van de Vlaamse regering bevestigt wat Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) al maanden aanklaagt: de provincie Antwerpen wordt royaal bediend met tientallen projecten, terwijl West-Vlaanderen het met een beperkt en eenzijdig aanbod moet stellen. 
1 juli 2025
West-Vlaanderen, met haar uitstekende kennisinstellingen en breed netwerk van KMO’s en internationale bedrijven, strijdt al jaren tegen de braindrain naar andere regio’s in Vlaanderen. Uit gegevens van Statbel die Vlaams Volksvertegenwoordiger Jasper Pillen (Open VLD) opvroeg, lijkt de laatste 10 jaar echter een positieve tendens duidelijk te worden. “Het aandeel hooggeschoolden dat effectief in de provincie woont én werkt, is de voorbije tien jaar gestegen” stelt Jasper Pillen vast.
28 juni 2025
Finland: Een gelukkig land met een weerbare ruggengraat Finland staat al jaren wereldwijd bekend als het gelukkigste land ter wereld. In het World Happiness Report 2024 prijkt het land voor het zevende jaar op rij bovenaan de lijst. Dat geluk is niet zomaar toeval: het is het resultaat van een samenleving waarin vertrouwen, veiligheid, natuur, onderwijs en gelijkheid centraal staan. De Finnen genieten van een hoge levenskwaliteit, sterke sociale vangnetten en een uitzonderlijk goed functionerende publieke sector. De balans tussen werk en privé, de verbondenheid met de natuur en de openheid van de samenleving dragen allemaal bij aan een gevoel van welzijn. Maar wat Finland misschien nog bijzonderder maakt, is dat dit gelukkige land zich niet laat vangen in naïviteit. Achter de serene landschappen en de vriendelijke maatschappij schuilt een sterke, veerkrachtige natie. Finland heeft in de afgelopen jaren bewust en krachtig geïnvesteerd in zijn weerbaarheid – niet alleen militair, maar ook maatschappelijk. Op het gebied van defensie neemt Finland zijn veiligheid serieus. Als grensland met Rusland heeft het land altijd een scherp oog gehad voor geopolitieke risico’s. De recente toetreding tot de NAVO onderstreept de bereidheid om samen met bondgenoten veiligheid te waarborgen. Tegelijkertijd is er een sterk bewustzijn onder burgers over nationale paraatheid; het land onderhoudt een robuust systeem van dienstplicht en reservisten, en civiele verdediging is diepgeworteld in de samenleving. Maar Finse weerbaarheid gaat verder dan alleen defensie. Het is ook de kracht van een samenleving waarin mensen omzien naar elkaar. Het vertrouwen tussen burger en overheid is groot. Media zijn vrij en betrouwbaar, het onderwijsstelsel bevordert kritisch denken en maatschappelijke betrokkenheid, en er is voortdurend aandacht voor mentale gezondheid, inclusiviteit en solidariteit. Finland bewijst dat geluk en kracht geen tegenpolen zijn. Juist in tijden van onzekerheid en geopolitieke spanningen toont het land aan dat welzijn en weerbaarheid hand in hand kunnen gaan. Een gelukkig volk, geworteld in stabiliteit en verbondenheid, vormt de stevigste basis voor een veerkrachtige toekomst.
Meer artikels