Intergewestelijke arbeidsmobiliteit blijft een uitdaging.

21 februari 2025

🗂 Intergewestelijke arbeidsmobiliteit in België blijft een uitdaging. De oplossing is nochtans bekend. Maar blijkbaar is niet iedereen in de Senaat al mee. De Senaat besprak vandaag een voorstel van de MR om een studie (een ‘informatieverslag’ heet dat daar) te doen naar een betere intergewestelijke arbeidsmobiliteit in ons land. 


Mijn fractie onthield zich. Uiteraard zijn we voor meer dergelijke arbeidsbewegingen - in casu vooral van Wallonië naar Vlaanderen - maar we vinden dit soort extra onderzoek gewoon onnodig. We hebben ook al voldoende data over deze uitdagingen. 


De uitdagingen zijn al jarenlang gekend maar de oplossingen zijn dat in deze ook. Toch blijft het beleid vaak hangen in analyses en rapporten, terwijl de nood aan concrete actie steeds urgenter wordt. De vergrijzing en de toenemende krapte op de arbeidsmarkt, vooral in Vlaanderen, vragen om doortastende maatregelen die verder gaan dan het zoveelste informatieverslag.


Wat is de oplossing? Met andere woorden: hoe gaan we ervoor zorgen dat werkzoekenden uit een ander gewest effectief gecontroleerd en gesanctioneerd kunnen worden indien ze onvoldoende werkbereidheid tonen? Eigenlijk is het vrij simpel: maak afspraken tussen de betrokken arbeidsbemiddelingsdiensten VDAB, Forem en Actiris dat a) de ene de overdracht van het dossier van de werkonwillige werkzoekenden doet naar de andere en dat b) die andere effectief zorgt voor opvolging én sanctionering.


We moeten een kat een kat durven noemen: in Vlaanderen is er een handhavingsbeleid uitgewerkt en werd niet langer dan vorige vrijdag geleden nog een heel nieuw, ambitieus en streng actieplan voor een aanklampend beleid voor werklozen goedgekeurd. Maar in Brussel en Wallonië is er op dat vlak nood aan een mindswitch en een kordaat handhavingsbeleid. Vanuit die twee gewesten zal erop gewezen worden dat er vaak meer werklozen geschorst worden dan in Vlaanderen. Dat klopt, maar de nuance is hier wel dat er in Vlaanderen een gelaagd sanctioneringssysteem is dat wel degelijk gebaseerd is op opvolging van werklozen, die meerdere kansen krijgen om hun gedrag bij te stellen en zo een definitieve schorsing te vermijden. In de andere gewesten gaat het eerder om een afwachtend beleid en zijn die schorsingen vooral gebaseerd op de langdurigheid van de werkloosheid, maar zeker niet op aanklampend beleid op het vlak van activering. 


Dus: genoeg onderzocht en geanalyseerd. Het is tijd voor actie door de gewesten en dankzij duidelijke handhavingsmechanismen in de samenwerkingsakkoorden.

Deel dit artikel

19 augustus 2025
Tijdens een uitzonderlijke zitting van de Commissie Buitenlands Beleid in het Vlaams Parlement heeft Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) zwaar uitgehaald naar de stilzwijgende houding van de regeringen in ons land ten aanzien van de humanitaire ramp in Gaza. Volgens Pillen is het onbegrijpelijk dat België op cruciale momenten geen standpunt inneemt, terwijl andere landen wel in actie schieten.  Pillen: “Vlaanderen moet nu zelf verantwoordelijkheid nemen en druk uitoefenen.”
6 augustus 2025
Het militaire oefencomplex in het Ryckeveldebos, waar het Damage Control Center (DCC) van Defensie is gevestigd, blijft van cruciaal belang voor de operationele paraatheid van Defensie en in het bijzonder van de Marine. Het centrum traint personeel op noodsituaties zoals brand, waterlekken en CBRN-dreigingen. Tegelijk roept de ligging middenin een waardevol groengebied toenemende vragen op over het toekomstig gebruik van de site. Buurtbewoners en bewoners klagen onder andere over de rookontwikkeling. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg cijfers op omtrent het gebruik van het DCC. Het oefencomplex werd in 2024 op 127 dagen gebruikt, waarvan 36 dagen met gasbranden en 73 dagen met branden op basis van vloeibare brandstof en hout. Dit type oefening benadert volgens Defensie het best de realiteit aan boord van marineschepen. Er wordt hierbij geen chemische toevoeging gedaan aan het bluswater. Op de andere dagen was er gebruik van het centrum zonder brand.
28 juli 2025
Langs spoorlijn 50A tussen Brugge en Oostende bevinden zich vandaag nog zes overwegen. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg bij de federale minister van Mobiliteit op hoe spoorbeheerder Infrabel de toekomst van deze lijn ziet. Infrabel streeft immers naar het maximaal afschaffen van deze overwegen, omwille van de veiligheidsrisico’s. De Minister antwoordde Pillen dat er samen met de lokale besturen wordt onderzocht hoe deze overwegen op termijn kunnen worden afgeschaft en vervangen door veilige alternatieven.
Meer artikels