Elke dag aangifte van 4 gevallen van agressie op Lijnbussen. Open Vld: “Vlaamse regering moet meer doen om geweld te voorkomen én te bestraffen.”

13 maart 2025

Het aantal gevallen van agressie tegen buschauffeurs van De Lijn is nog steeds hoog en is in 2024 weer gestegen. Het enige positieve element is dat het aantal dagen werkverlet sterk is gedaald. Het aantal opvolgingsgesprekken na agressie tegen personeel blijft wel groot. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Jasper Pillen (Open Vld) opvroeg aan Vlaams minister van Mobiliteit, Annick De Ridder (N-VA). Pillen: “Geweld tegen chauffeurs is onvergeeflijk. De Vlaamse regering moet meer doen om geweld te voorkomen én te bestraffen.”

Buschauffeurs krijgen in ons land soms meer slaag dan respect. Het aantal gevallen van verbale en fysieke agressie op de bussen van De Lijn is in 2024 helaas opnieuw licht gestegen. In 2024 werden er 1.227 gevallen van verbale agressie en 169 gevallen van fysieke agressie gemeld. Dat is voor zowel verbale als fysieke agressie een stijging ten aanzien van 2023, maar geen historisch hoog cijfer.

Concreet betekent dit dat er 4 gevallen van agressie per dag worden aangegeven. We moeten er helaas ook vanuit gaan dat heel wat chauffeurs geen aangifte doen. Volgens Pillen is dit cijfer is quasi zeker nog maar het topje van de ijsberg.


Aantal dagen werkverlet door agressie is gedaald maar nog steeds hoog

Agressie heeft verregaande gevolgen. Chauffeurs die slachtoffer worden van agressie moeten daar van herstellen en vallen even uit. Dit komt nog eens bovenop het reeds bestaande tekort aan chauffeurs en heeft uiteraard een grote impact op de reiziger. Geen chauffeur betekent in veel gevallen namelijk ook geen bus. Het aantal dagen dat een chauffeurs uitvallen door agressie heeft dus een grote impact.

Het aantal dagen werkverlet als gevolg van agressie is wel met een derde gedaald, met 2.617 dagen werkverlet voor chauffeurs, maar blijft enorm. “Dat een chauffeur niet aan de slag kan wegens agressie is schandelijk. Maar de maatschappelijke kost van deze dagen werkverlet is ontstellend hoog. Om beide redenen moeten elke vorm van agressie bestrijden.” 


Meer dan 3.600 opvolgingsgesprekken na gevallen van agressie



Elk geval van agressie wordt opgevolgd door middel van een gesprek tussen de chauffeur en diens leidinggevende. Daarbij wordt gepeild naar de beleving van de agressie en het welzijn van de betrokken chauffeur. In 2024 werden 3.644 gesprekken gedocumenteerd, wat suggereert dat de nazorg in veel gevallen verder gaat dan enkel het gesprek met de leidinggevende. Vaak wordt een doorverwijzing naar de maatschappelijke assistent en de externe dienst POBOS (Personeels- en OrganisatieBeleid, Organisatieontwikkeling en Selectie) gemaakt, zodat chauffeurs de nodige psychologische steun kunnen krijgen.


“Het is nog maar normaal dat er begeleiding is voor iedere getroffen chauffeur. Naast het werkverlet zorgt ook deze opvolging voor een enorme administratieve en financiele druk op De Lijn. Agressie raakt én de chauffeur, én de andere reizigers maar dus ook de organisatie zelf hard.”


Er zijn dus naast de emotionele en fysieke gevolgen voor de chauffeurs ook veel administratieve en financiële lasten voor De Lijn. Dit kost allemaal tijd, moeite en geld dat dus niet naar de tevredenheid van klanten en personeel kan gaan. Volgens Pillen is het daarom dringend tijd dat de strijd tegen agressie wordt opgevoerd. Dat moet volgens het parlementslid zowel preventief als repressief gebeuren. Om agressie, verwondingen en dus ook werkverlet te voorkomen moeten er meer en sneller ingezet worden op afgescheiden stuurposten. Anderzijds moet er volgens Pillen ook meer gecontroleerd worden op zwartrijden en andere inbreuken.


Jasper Pillen, Vlaams Volksvertegenwoordiger: “Buschauffeurs staan elke dag klaar om er voor te zorgen dat mensen op hun werk en kinderen op school geraken. Geweld tegen mensen is altijd onaanvaardbaar. Geweld tegen mensen in uniform die ten dienste staan van de samenleving is gewoon onvergeeflijk. Deze cijfers tonen helaas aan dat het nog altijd schering en inslag is. Ook de organisatie van De Lijn en de reizigers leiden hier onder. We moeten dit harder aanpakken door meer te voorkomen én meer te controleren en te bestraffen.”


Deel dit artikel

19 augustus 2025
Tijdens een uitzonderlijke zitting van de Commissie Buitenlands Beleid in het Vlaams Parlement heeft Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) zwaar uitgehaald naar de stilzwijgende houding van de regeringen in ons land ten aanzien van de humanitaire ramp in Gaza. Volgens Pillen is het onbegrijpelijk dat België op cruciale momenten geen standpunt inneemt, terwijl andere landen wel in actie schieten.  Pillen: “Vlaanderen moet nu zelf verantwoordelijkheid nemen en druk uitoefenen.”
6 augustus 2025
Het militaire oefencomplex in het Ryckeveldebos, waar het Damage Control Center (DCC) van Defensie is gevestigd, blijft van cruciaal belang voor de operationele paraatheid van Defensie en in het bijzonder van de Marine. Het centrum traint personeel op noodsituaties zoals brand, waterlekken en CBRN-dreigingen. Tegelijk roept de ligging middenin een waardevol groengebied toenemende vragen op over het toekomstig gebruik van de site. Buurtbewoners en bewoners klagen onder andere over de rookontwikkeling. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg cijfers op omtrent het gebruik van het DCC. Het oefencomplex werd in 2024 op 127 dagen gebruikt, waarvan 36 dagen met gasbranden en 73 dagen met branden op basis van vloeibare brandstof en hout. Dit type oefening benadert volgens Defensie het best de realiteit aan boord van marineschepen. Er wordt hierbij geen chemische toevoeging gedaan aan het bluswater. Op de andere dagen was er gebruik van het centrum zonder brand.
28 juli 2025
Langs spoorlijn 50A tussen Brugge en Oostende bevinden zich vandaag nog zes overwegen. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg bij de federale minister van Mobiliteit op hoe spoorbeheerder Infrabel de toekomst van deze lijn ziet. Infrabel streeft immers naar het maximaal afschaffen van deze overwegen, omwille van de veiligheidsrisico’s. De Minister antwoordde Pillen dat er samen met de lokale besturen wordt onderzocht hoe deze overwegen op termijn kunnen worden afgeschaft en vervangen door veilige alternatieven.
Meer artikels