Defensie-heli’s redden in 2021 drie keer zoveel mensen dan in 2020

8 februari 2022

De Belgische Defensie-heli’s hebben vorig jaar tot bijna drie keer méér mensen gered dan tijdens coronajaar 2020. Dat blijkt uit cijfers die Kamerlid en ondervoorzitter van de commissie Landsverdediging Jasper Pillen (Open Vld) opvroeg bij de minister van Defensie. “Het aantal liep op tot 45 personen, terwijl het in 2020 nog om slechts 16 mensen ging." Een opvallende stijging én vooral een terugkeer naar het pre-corona-niveau.

 

Op 6 jaar tijd werden 199 mensen gered door de Belgische Defensie-helikopters.

 

“De terugkeer naar een normale situatie is duidelijk te merken in de cijfers van het aantal geredde personen” stelt Kamerlid Jasper Pillen vast. “Met 45 geredde personen zijn er zelfs opvallend veel geredde personen, je moet al terug gaan naar 2016 om zo’n aantal te zien. Het aantal interventies door de heli’s keerde terug naar een relatief normaal cijfer, als je het bekijkt over de laatste 6 jaar. Terwijl je in 2020 heel erg duidelijk de impact van de lockdowns op de cijfers zag, is dat effect in 2021 helemaal weer weg.”

 

Het hele jaar door, 24 uren per dag, staat een NH90-helikopter van Defensie met zijn crew stand-by om tussen te komen via zogenaamde SAR-operaties: opsporing/search- en reddings/rescue operaties. Bij het grote publiek geraakten deze reddingsoperaties vooral bekend door de intussen uit dienst getreden iconische Sea King en de serie Windkracht 10. Enkele jaren geleden werden die kleurrijke Sea Kings vervangen, de Belgische Defensie beschikt nu over 4 NH-90’s in de maritieme versie (NFH- NATO Frigat Helicopter) die zowel gebruikt wordt voor deze Search-And-Rescue-taken als voor maritieme taken: anti-duikbootoperaties, observaties en transportopdrachten.

 

Die NH-90’s zijn eigenlijk niet onderworpen voor Search-and-Rescue opdrachten. “Deze krachtige toestellen zijn eigenlijk ontworpen om vanop een fregat onderzeeërs op te sporen” vertelt Pillen.

“Het voornemen om deze heli’s over enkele jaren enkel nog in te zetten voor anti-onderzeebootopdrachten vanop één van onze 2 fregatten, is dus eigenlijk de juiste” aldus Pillen, die al langer pleit voor extra heli’s voor de Belgische Defensie. “De pensionering halfweg 2021 van de 50 jaar oude Alouette III helikopters die meereisden op de fregatten, maken de nood daartoe nog groter.”

 

“Het is daarom belangrijk dat het nieuwe investeringsplan waaraan de federale Regering momenteel de laatste hand legt voorziet in enkele nieuwe helikopters om deze reddingsopdrachten uit te voeren. En ik heb er goeie hoop op dat een viertal nieuwe heli’s over enkele jaren aan onze kust in actie zullen te zien zijn.” besluit Pillen.

 

 

 

 

Cijfers defensie:

Deel dit artikel

19 augustus 2025
Tijdens een uitzonderlijke zitting van de Commissie Buitenlands Beleid in het Vlaams Parlement heeft Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open Vld) zwaar uitgehaald naar de stilzwijgende houding van de regeringen in ons land ten aanzien van de humanitaire ramp in Gaza. Volgens Pillen is het onbegrijpelijk dat België op cruciale momenten geen standpunt inneemt, terwijl andere landen wel in actie schieten.  Pillen: “Vlaanderen moet nu zelf verantwoordelijkheid nemen en druk uitoefenen.”
6 augustus 2025
Het militaire oefencomplex in het Ryckeveldebos, waar het Damage Control Center (DCC) van Defensie is gevestigd, blijft van cruciaal belang voor de operationele paraatheid van Defensie en in het bijzonder van de Marine. Het centrum traint personeel op noodsituaties zoals brand, waterlekken en CBRN-dreigingen. Tegelijk roept de ligging middenin een waardevol groengebied toenemende vragen op over het toekomstig gebruik van de site. Buurtbewoners en bewoners klagen onder andere over de rookontwikkeling. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg cijfers op omtrent het gebruik van het DCC. Het oefencomplex werd in 2024 op 127 dagen gebruikt, waarvan 36 dagen met gasbranden en 73 dagen met branden op basis van vloeibare brandstof en hout. Dit type oefening benadert volgens Defensie het best de realiteit aan boord van marineschepen. Er wordt hierbij geen chemische toevoeging gedaan aan het bluswater. Op de andere dagen was er gebruik van het centrum zonder brand.
28 juli 2025
Langs spoorlijn 50A tussen Brugge en Oostende bevinden zich vandaag nog zes overwegen. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg bij de federale minister van Mobiliteit op hoe spoorbeheerder Infrabel de toekomst van deze lijn ziet. Infrabel streeft immers naar het maximaal afschaffen van deze overwegen, omwille van de veiligheidsrisico’s. De Minister antwoordde Pillen dat er samen met de lokale besturen wordt onderzocht hoe deze overwegen op termijn kunnen worden afgeschaft en vervangen door veilige alternatieven.
Meer artikels